Amazon.com Widgets

  ספרים חדשים - אתר טקסט    ⚞  שנת 2007  ⚟

 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | שנת 2007 | 2006 | 2005 | 

|  אוגוסט 2019 |  יולי 2019 |  יוני 2019 |  מאי 2019 |  אפריל 2019 |  מרץ 2019 |  פברואר 2019 |  ינואר 2019  |  דצמבר 2018 |  נובמבר 2018  |  אוקטובר 2018 |  ספטמבר 2018 |

» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» פרויקט נחום גוטמן
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006
» ספרים בינואר 2008
» ספרים בדצמבר 2007
» ספרים בנובמבר 2007
» ספרים באוקטובר 2007
» ספרים בספטמבר 2007
» ספרים באוגוסט 2007
» ספרים ביולי 2007
» ספרים ביוני 2007
» ספרים במאי 2007
» ספרים באפריל 2007
» ספרים במרץ 2007
» ספרים בפברואר 2007
» ספרים בינואר 2007
» ספרים בדצמבר 2006

גודל אות רגילגודל אות גדול יותרגודל אות גדול מאוד

| כולם | ספרים בחודשים |
| אודות טקסט | יצירת קשר |
פרטיות בטקסט

ספרים חדשים בפורמט RSS


» טקסט  » ספרים מקור  » ספרים חדשים ביוני 2007       חזור

מדריך לנוסע הבודד
מאת: יובל גורן

ההוצאה:

אסיה הוצאה לאור

מדריך לנוסע הבודד הוא סיפורו של בני דנציגר שלקה בהלם קרב ברגעים הראשונים של מלחמת יום הכיפורים. עלילת הרומן מתרחשת שלושים שנה מאוחר יותר, במשך שלושה ימים, בעיר הנופש הגרמנית ויסבאדן ובסביבותיה.

דנציגר מגיע לשם במסגרת עבודתו כבעל טור תענוגות בעיתון כדי לכתוב על הקזינו המפורסם בו הימר דוסטויבסקי. בכסף שמזמן לו הגורל הוא משתמש כדי לפרוץ את המצור שהוא נמצא בו.

הוא נוטש את משימתו, שוכר רכב מפואר, לוקח את עצמו לטיול במרחבים הגיאוגרפיים וההיסטוריים של נהר הריין, פוגש כמה גברים ואישה מופלאה אחת וכותב מדריך לנוסע הבודד.

מדריך לנוסע הבודד
שתפו אותי

יובל גורן נולד ברמת גן ב-1953, שירת בחיל מודיעין, למד באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת שיקגו בארצות הברית וכתב תיזה בתחום הפילוסופיה של הכלכלה. לאחר מכן פנה לקריירה בתחום העסקים. "מדריך לנוסע הבודד" הוא ספר הפרוזה הראשון שלו.

מדריך לנוסע הבודד מאת יובל גורן,
אסיה הוצאה לאור, עורך: חיים פסח, 182 עמודים.

מדריך לנוסע הבודד | היום הראשון
האור היה רך ונעים. מנורת בדולח ענקית השתלשלה מהתקרה ואינספור לפידי אור הצמודים לקירות העץ הפיצו גוונים של חום וזהב. על גבי שטיח אדום עבה, ניצבו שישה שולחנות ארכים וכבדים , שלושה מכל צד של המעבר. על כל שולחן פרוש היה משטח לבד ירוק כהה ועליו משורטטים מספרים מאפס עד שלושים ושש בסגנון גותי . בראש כל שולחן שקועה היתה מכונת המזל, הרוּלטה, ומעליה שלט נחושת המציין את המינימום הנדרש להימור יחיד: בין שניים לחמישים יוּרוֹ.

את השולחן הראשון הקיף קומץ נשים מבוגרות וגברים זקנים, שהימרו בזהירות קפוצה, נוגעת ללב בזרותה לאופיו של המקום. הקרוּפּיֶיה, הדור מכל לקוחותיו בחליפת ערב שחורה, חזר על ההוראות בצרפתית. עמיתו, חמוש במגרפת עץ אלון, היה ממונה על גריפת הז'יטונים לקופת בעל הבית והדיפת קומצי המטבעות אל הזוכים.

אחד, זקן ממש, ריתק את תשומת לבי. הוא ישב ליד השולחן כשלפניו ערמת ז'יטונים. סיבוב אחר סיבוב הוא הניח ביד רועדת אך בוטחת שני יורו על אותו מספר. כל פעם שנפל הכדור לחריץ המציין מספר אחר הוא הפנה מבט תמה לעבר התקרה. כאילו השמים מפרים הסכם מפורש וחד משמעי . אחר כך הרכין שוב את ראשו כמקשיב לקול ממקום אחר והניח שוב ז'יטון בערך של שני יורו על המספר הנבחר. "שלושים ושלוש" לא עלה בגורל במשך כל הזמן שייחדתי לשולחן הזה.

איש לא עמד ליד השולחן השני , אבל סביב השולחן האחרון בשורה היתה התקהלות. הלכתי סביב-סביב. שמעתי את ריצת כדור המתכת על פני העץ, שמעתי את הכרזת המספר, שמעתי את רחש התגובות שהעידו שמתחוללת שם דרמה, אבל לא הצלחתי למצוא פתח בין גביהן של חליפות ערב ואחוריהן של שמלות נשף, והחלטתי להכיר את כל מה שהמקום מציע בטרם אגייס מתוכי נחישות שבלעדיה אין טעם להיכנס לשום משחק.

בהמשך האולם נמצא הבר, אליו ידעתי שאגיע, ולכן המשכתי ופניתי מתחת למשקופי האלון המגולפים אל שולחנות הבּלֶק-גֶ'ק הממוקמים ליד וילונות הארגמן שעל החלונות. שם ישבו המהמרים ולמולם ה"דילֶר". הוא שלף את הקלפים מקופסת עץ והניח אותם מוכנית על המלבן הכחול שמצויר על הלבד הירוק , מחלק את הסכומים שעלו בגורל ללא כל הבעה על פניו. מאחורי ה"דילר" ישב משגיח שעקב אחר מהלך המשחק מכיסא גבוה. מעל כולם נעה כל העת מצלמה. שמחתי לראות שיש מי שמשגיח על המשגיחים והטרידה אותי השאלה מתי, אם בכלל, ההשגחה נפסקת.

זהו זה. זה הכול. אלה היו כל האטרקציות בדיסנילנד הגריאטרי הזה. לא היה שם שולחן פוקר עם אוטו פון בּיסמרק היושב, חמור-סבר, לצדו. לא היה שם ריכרד וגנר עם הנערה המפורסמת הנושפת על הקוביות שבאגרופו "בשביל המזל" והוא מציץ לתוך מחשופה הנדיב . אפילו אלוויס, שצוין בעלון כמבקר קבוע בקזינו, לא היה שם משליך את קלפי הבַּקארָה ואומר בקולו העמוק: "בא בקלות, הלך בקלות", וכל פמליית גרֵייסלנד העומדת לשרתו צוחקת.

הכול היה אמנם עתיק ומכובד, ספון בעץ ומואר באורן העתיק של האגדות, אבל המקום היה קטן מאוד, בסך הכול חדר, וצר מלהכיל את כל הגדוּלה שבמושג "הקזינו של דוסטוייבסקי בוויסבּאדן" ושלל התארים הנכבדים שהמקום הזה אימץ לעצמו.

לא צריך היה להיות חכם גדול כדי להבין שהבעיה היתה בשם שיצא למקום, ולא במקום עצמו. לא צריך היה להיות בעל השכלה פיננסית רחבה כדי להבין שהיה למישהו אינטרס שכך יהיה והוא זה שדאג לכך שהמוניטין האלה יופצו. וגם לא צריך היה להיות בעל יכולת הפשטה קיצונית כדי להבין שהווירוס הזה מופץ על ידי סוחרי התדמיות, הלהקה הענקית ששרה שירי הלל לפּאר ולכסף שמתגלגל על השולחנות - קצתם סתם מתוך חנופה, וקצתם, כמוני, משום שמישהו משלם להם.

לומר את האמת, בתחילת אותו הערב, השתייכותי ללהקה החנפנים לא הטרידה אותי בכלל . כבר מזמן הפנמתי את שהטיפו לי מעסיקַי, שאת האדם מעניינת האווירה סביב המציאות ולא המציאות עצמה. שקוראַי מצפים ממני להשלות אותם. שיש משהו נשגב מעבר לעליבות שגרת היומיום, שהם רוצים להשתכנע שיש עולם של חלומות. ובסופו של דבר עומדת רק השאלה: האם יקנו את החלום ממך, או ממישהו אחר. איש מעולם לא האשים אותי בשיתוף פעולה, בהפצת שקרים, או בכך שמכרתי את נפשי לשטן. נהפוך הוא: כעסו עלי רק כשהתפלק לטור שלי - "טעם החיים על פי דנציגר" - דיווח נאמן על מה שרואות עיני. מה שכּן, ייגעה אותי מאוד המחשבה שעלי למצוא שוב ושוב אלף מילים לתאר את החלום.

בעת ההכנות לנסיעה, כשישבנו מי שביני לביני כיניתי "אדון קודקוד", יחד עם עורך מדורי הרכילות בידור ופנאי (הרב"פ ), התפתח ויכוח כמה צריך להקציב לחלק הכתבה העוסק בקזינו. הרב"פ אמר, בעוד הוא פוזל לעבר "קודקוד", שאני יכול לספוג את האווירה גם בלי לשחק בכלל.

הסברתי שלתאר את הקזינו ללא המתח הכרוך בהימור, זה כמו לכתוב כתבה על בית-זונות בלי לזיין. קודקוד הסתכל עלי כאילו לא שכח עדיין איזשהו ויכוח ישן שלדידו עדיין לא נפתר ושאל ביובש:

"איזה מתח יהיה לך, דנציגר, אם תשחק על הכסף שלי?"

עניתי שגם דוסטוייבסקי שיחק לעתים בכספם של אחרים, ובכל מקרה העיקר פה זה ההתגוששות עם הגורל.

"בכל צחוק יש קצת רצינות," אמר קודקוד שהיו לו לפעמים משפטים בלתי צפויים ופסק, "מאה יורו."

"מאה וחמישים יורו," אמרתי לפקיד חמור-הסבר הכלוא מאחורי סורגים בקופה המשוריינת.

"איך אתה רוצה אותם, אדוני?" הוא ענה בקול מתכתי שהדהד כמו מתוך מכשיר קשר.

"בז'יטונים של חמישים, עבור," אמרתי.

הדרכון הכחול שלי , כרטיס האשראי הזהוב של קודקוד , ושטר כתמתם של חמישים יורו, ממנו לא היה לי קל להיפרד , יצאו לדרך על הקרוסלה.

הפקיד אחז בדרכון, עיין בו משמאל לימין, גִרגר משהו, הפך את הדרכון, הסתכל על התמונה והסתכל עלי, נעצתי בו את מבטי, והוא שלח בחזרה את הכרטיס, הדרכון ושלושה ז'יטונים עגולים בצבע ירוק עשן, עשויים מפלסטיק עבה, ואת השובר לחתימה.

הפעם, מחוזק בז'יטונים שבכיס הז'קט אך עדיין חושש שמא משימתי לא תעלה יפה, הצלחתי למצוא פתח ביער האנושי ולחדור עד חגורת האנשים השנייה. הצפיפות היתה דומה לצפיפות במגרש כדורגל במקומות העמידה, מפשעה צמודה לעכוז, עכוז צמוד למפשעה. היה צורך לעמוד על קצות האצבעות כדי לראות את המשטח הירוק. את הקרופייה רק שמעתי.

"זהו הרגע האחרון להימורים," הוא הכריז, ועשרות אלפי יורו נזרקו לשולחן. ז'יטונים עגולים בערכים של בין חמישים לחמש-מאות יורו וקרטונים מרובעים בערכים של אלף עד עשרת אלפים יורו פוזרו על הלוח הירוק, יוצרים מטפורה עוצרת נשימה של משחק הגורל, תמונה מרהיבה שרק אלוהים לבדו יכול לפענח אותה. יש להבין שצורות ההימור השונות מאפשרות לשים את הכסף לא רק על, אלא גם בין המספרים, או על קצה שורה, כך שקשה היה להאמין שהאיש שיושב על הבמה המוגבהת, או כל בן-אנוש אחר, יכול להבחין מה שייך למי.

"לא לשחק יותר!" קרא הקרופייה ושלח את כדור העץ בתנועה מיומנת אל המשטח שמעל למספרים. נשימת כולם נעצרה. זו שמאחורי פלטה עשן, זו שלפני קפצה במקום, שדיה עפים כמעט מחוץ למחשוף יחד עם לִבה. לימינה מלמל אחד לתוך דף, לשמאלה עמדה אישה צעירה מאוד עם פנים מבוגרות ופרצוף אדיש שנדמה שאין לה שום עניין בתוצאה. חברתה, שעמדה לידה רועדת, הצמידה כף אל כף בתפילה. הכדור קפץ, התעייף ונפל.

"שלושים ושלוש," הכריז הקרופייה.

אנחת אכזבה גברה על כל שאר התגובות. סובבתי את ראשי לכיוון השולחן הראשון, צועק בלי קול לזקן הרועד, תבוא לכאן, אתה מהמר על המספר הנכון בקזינו הנכון, יש רק אי הבנה קטנה בינך ובין הגורל לגבי השולחן וגובה ההימור. בעוד אני מנהל את הדיאלוג הזה עם עצמי, גרף הקרופייה את הז'יטונים אליו.

השתיים שלצדי פרשו ואני הייתי עכשיו בעמדת תצפית מושלמת על המרחב כולו.

לצד הקרופייה ישבה זקנה בכיסא גלגלים מרופד ומפואר. לפניה ערמה של ריבועים בשלל צבעים בערך של מיליון לפחות. מעליה עמד צעיר אדום-שיער, ששימש לה כיועץ. לפי הצורה שהזקנה פיזרה את כספה, נדמה היה שיש לה שיטה כלשהי, אבל לא הצלחתי להבין מהי. הבחנתי רק שבכל סיבוב, ורק לאחר קריאת הקרופייה להזדמנות האחרונה, היא שמה ריבוע קרטון בערך של עשרת אלפים יורו על משבצת "אפס" שהיא הגדולה מכל המשבצות.

"לשחק, לשחק!" האיץ הקרופייה, כאילו המזור לכאב הוא כאב נוסף.

האווירה החלה להשפיע עלי. הרגשתי צורך לא רק לצפות, אלא להשתתף ממש. אבל ברור היה ששלושת הז'יטונים שבכיסי יכולים להיגרף בתוך שלושה סיבובים קצרים. רצוי להתחיל בזהירות, חשבתי, להמר על מספר זוגי או לא זוגי, שחור או אדום, וכך הסיכוי הוא כמעט חמישים-חמישים (כמובן שרק כמעט, כי אחרת הבעלים לא היו משקיעים בקזינו). אבל איך בוחרים בין לבין? עלה בי היסוס הדומה לפחד.

"שלושים!" הכריז הקרופייה.

מה לי ולשלושים , חשבתי לעצמי.

כלום, ממש כלום.

בעצם, זה לא מדויק. האמת, אף פעם זה לא מדויק. אין מספר שאנחנו לא קשורים אליו, תמיד אפשר למצוא הקשר, לפחות בדיעבד. כך מתפרנסים כותבי ההורוסקופים ומגידי העתידות כבר אלפי שנים.

במקרה שלי, למשל, הרי היום שבו התחיל הסיפור היה היום השלישי בחודש העשירי: בתאריך הזה, בדיוק לפני שלושים שנה, הייתי בבּיר-גפגפה, היא רפידים, באוטובוס המצרי הישן ששימש לנו למגורים. התיק ליציאה הביתה, לחופשת יום הכיפורים, היה כבר ארוז מהבוקר ואני נמנמתי עד שתצא ההסעה ארצה, כאשר שמעתי צעקה:

"קודקוד רוצה אותך, דנציגר!"

בבת-אחת נטש אותי מצב הרוח הנעים. יצאתי מהאוטובוס לעבר בניין האבן, שם ישבו, לפני מלחמת ששת הימים, טייסי חיל האוויר המצרי סביב נאצר והריעו כשהכריז "אם ישראל רוצה מלחמה - אהלן וסהלן!" ועכשיו, אחרי מלחמת ששת הימים, שכנו בבניין הזה משרדי המודיעין של אוגדה מאתיים חמישים ושתיים, אוגדת השריון שהחזיקה את חצי האי סיני.

בדרך דמיינתי את קולה של אמא בטלפון כשאתקשר להודיע שגם הפעם לא אבוא ולא אלך איתה לבית-הכנסת להדליק נר לזכרו של אבא.

© כל הזכויות שמורות לאסיה הוצאה לאור

מדריך לנוסע הבודד - יובל גורן


לראש העמוד

מומלצים: ספרים | כתב עת ספרים | עולם חדש | רמקולים | זכות הילד לכבוד
| סמיוטיקה | מטר | רמות | Tom | דלילה | גד ויספלד | מיקרוטופינג

ספרים חדשים באוגוסט 2019:
אולטימטום, אי אפשר לברוח מהשמש, אלוהים אתה שם? זאת מרגרט, אמש, לילה אחרון, בין המולדות, במקום גרניום, גיא בן הינום, גשם חייב לרדת, דוניא, האוויר שאת נושמת, האיש שלא שרף את קפקא, האישה שלא הייתה, האלמנה השחורה, הזנה רעילה, הכד השחור: רומן משפחתי, הכלה מאיסטנבול, המיסה של האתאיסט, המשהו הזה, הסבך, השועלים של שמשון, וינה 1900 , חוק 5 השניות, חיים לנצח, יפים כמו שהיינו, לֻזוּמִּיַאת: התחייבויות וחובות מופרים, לא העזנו לדעת, לאהוב מחדש, לקראת אוטוביוגרפיה מינורית, מבוסס על סיפור אמיתי, מסע דילוגים, מרלנה, נהר הקרח, נשים ללא גברים, סודות, סוכרי יוסי - אמזלג, סטארט אפ, סער ופרץ, ספר געגועים, עגלות , עוד לילה אחד, עינה של האורקל, על מקום הימצאה, עצי לבנה ומסילות ברזל, פול אוסטר 4321, פיצות,איקאה ודילמת האיש השמן, ציפור בעיר קדושה, רומן, רשימת המוזמנים, שמיים שאין להם חוף.

ספרים חדשים

סמיוטיקה - בניית אתרים, עיצוב אתרים