|  אפריל 2014 |  מרץ 2014 |  פברואר 2014 |  ינואר 2014   

 | ספרים 2013-14 | ספרים 2012 | ספרים 2011 | ספרים 2010 | ספרים 2009 | ספרים 2008 | ספרים 2007 | ספרים 2006 | ספרים 2005 | 

» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» פרויקט נחום גוטמן
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בנובמבר 2011
» ספרים באוקטובר 2011
» ספרים בספטמבר 2011
» ספרים באוגוסט 2011
» ספרים ביולי 2011
» ספרים ביוני 2011
» ספרים במאי 2011
» ספרים באפריל 2011
» ספרים במרץ 2011
» ספרים בפברואר 2011
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010

גודל אות רגילגודל אות גדול יותרגודל אות גדול מאוד

| כולם | ספרים בחודשים |
| אודות טקסט | יצירת קשר |
פרטיות בטקסט

ספרים חדשים בפורמט RSS

Google


» טקסט  » ניהול שיווק וכלכלה  » ספרים חדשים במאי 2011       חזור

iSteve שיטות הניהול של סטיב ג'ובס
מאת: ליאנדר קאהני
Inside Steve's Brain - Leander Kahney

ההוצאה:

אופוס

קשה להאמין שאדם אחד הצליח להגשים כל-כך הרבה ולהשפיע על אנשים כה רבים. בקריירה הנמשכת על פני ארבעה עשורים, חולל סטיב ג'ובס מהפכה בענפי המחשבים, סרטי האנימציה והמוזיקה. אין פלא אפוא שאנשים רבים מעריצים אותו כאילו היה אלוהים. עם זאת, הסיפורים על התפרצויות הזעם והתנהגותו הכללית הקשה הפכו לאגדה.

הספר "iSteve" בוחן את פולחן האישיות שנבנה סביב ג'ובס כדי לגלות את הסודות שהביאו לתוצאות המדהימות שהשיג.

אז מיהו באמת סטיב ג'ובס? על-פי קאהני, שסיקר את פועלו של ג'ובס מאז שנות התשעים המוקדמות, מדובר בתערובת מרתקת של סתירות. ג'ובס הוא אליטיסט שחושב שרוב האנשים הם טיפשים - אבל הוא יוצר גאדג'טים קלים לשימוש, שכל טיפש יכול להפעיל אותם.

iSteve שיטות הניהול של סטיב ג'ובס
שתפו אותי

הוא כפייתי, הפכפך ונוטה להתפרצויות כעס - ועם זאת הוא רוקם שותפויות מעמיקות עם גאונים יצירתיים כמו סטיב ווזניאק, ג'ונתן איב וג'ון לסטר. הוא בודהיסט ואנטי-חומרני - אבל הוא מייצר מוצרים להמונים במפעלים באסיה, והוא מקדם את מכירותיהם תוך הפגנת שליטה מושלמת במדיום הבוטה ביותר, הפרסום.

בקיצור, ג'ובס אימץ לעצמו אותן תכונות שנראות לחלק מהסביבה חסרונות - נרקיסיסטיות, פרפקציוניזם, אמונה מוחלטת באינטואיציה שלו - והן שהובילו את אפל ופיקסר לשגשוג למרות הסיכויים הקלושים, ותוך כדי כך הפך את עצמו למיליארדר. קאהני מזקק את העקרונות שמנחים את ג'ובס בעת שהוא משיק מוצרי להיט, מושך אליו לקוחות הנאמנים לו עד פנאטיות ושולט בכמה מהמותגים שהפכו להיות רבי-עוצמה בעולם כולו.

התוצאה היא ספר מיוחד במינו, שחלקו ביוגרפיה וחלקו מדריך לשיטות מנהיגות, ספר שאי אפשר להניח מהיד. הוא מעניק לכם הצצה אל מה שמתרחש במוחו של סטיב, ואף עשוי ללמד אתכם כיצד לבנות תרבות חדשנית משלכם.

ליאנדר קאהני הוא הכותב הראשי באתר האינטרנט The Cult of Mac ועורך חדשות לשעבר של Wired.com. הוא גם מחברם של שני ספרים שזכו לשבחים, The Cult of Mac ו - The Cult of iPod. ככתב ועורך, סיקר קאהני את המתרחש בחברת אפל במשך יותר מעשור. הוא מתגורר בסן פרנסיסקו.

iSteve שיטות הניהול של סטיב ג'ובס מאת ליאנדר קאהני בהוצאת אופוס, תרגום: בתיה זיסו, 240 עמודים.

הקדמה
"לאפל יש כמה נכסים מופלאים, אבל אני חושב שאם לא נשים לב,
החברה עלולה ... עלולה ... עלולה - אני מחפש את המילה המתאימה -
עלולה ... עלולה למות ".
מדבריו של סטיב ג'ובס לכתב העת
,טיים ב- 18 באוגוסט 1997, בעת שחזר לאפל כמנכ"ל זמני.

סטיב ג'ובס מקדיש כמעט אותה מידה של מחשבה לאריזות הקרטון של הגדג'טים שלו כמו למוצרים עצמם. אין הוא עושה זאת מסיבות של טעם או אלגנטיות - אף שזה חלק מהעניין. מבחינת ג'ובס, הפעולה של הוצאת המוצר מהקופסה היא חלק חשוב מחוויית המשתמש, וכמו בנוגע לכל דבר, הוא חשב על כך לפרטי פרטים.

ג'ובס רואה באריזת המוצר דרך חשובה להציג לצרכנים טכנולוגיה חדשה ובלתי מוכרת. קחו לדוגמה את המקינטוש המקורי שהושק ב- 1984 . איש באותה תקופה לא ראה דבר כזה. המקינטוש נשלט על-ידי המכשיר המוזר עם החץ - ולא על-ידי מקלדת, כמו מחשבים ישנים יותר. כדי שמשתמשים חדשים יכירו את העכבר, וידא ג'ובס שהוא יהיה ארוז במארז נפרד משלו. למעשה, הוא אילץ את המשתמש לפתוח את אריזת העכבר, להוציא ולחבר אותו. כך הפך העכבר למשהו זר פחות כבר מהשימוש הראשוני בו. בשנים שחלפו מאז, עיצב ג'ובס בתשומת לב את (iMac) "דפוס פתיחת האריזה" לכל אחד ממוצרי אפל. אריזת האיימאק תוכננה כך שיהיה ברור לגמרי כיצד לחבר את המכשיר לאינטרנט, וכללה מעטפת פוליסטירן כפולה שתתמוך במדריך ההוראות הדק.

ג'ובס שולט בכל היבט של חוויית הצרכן - החל מפרסומות בטלוויזיה המעוררות תשוקה למוצרי אפל וכלה בחנויות הנראות כמוזאון, שבהן רוכשים הצרכנים את המוצרים; החל מתוכנות קלות וכלה במאגרי האייטונס (iPhone) לשימוש המפעילות את האייפון המקוונים הממלאים אותו בשירים ובסרטוני וידיאו. (iTunes)

ג'ובס הוא חולה שליטה. הוא גם פרפקציוניסט, אליטיסט ומנהל המלחיץ את עובדיו. רוב הסיפורים מציירים את ג'ובס כאדם על גבול הטירוף. מתארים אותו כמשוגע שמפטר אנשים במעלית, יוצר מניפולציות בין שותפים וזוקף לזכותו הישגים של אחרים. ביוגרפיות שלו מהתקופה האחרונה מציירות דיוקן לא מחמיא של סוציופת, המוּנע על-ידי התשוקות הבסיסיות ביותר - לשלוט, להתעלל, למשול. רוב הספרים שנכתבו על ג'ובס מדכאים למדי. אין פלא שהוא קרא להם מתקפת השמצות. לאן נעלם הגאון?

אין ספק שהוא עושה משהו נכון. ג'ובס הציל את אפל מפשיטת רגל, ובתוך עשר שנים הפך את החברה לגדולה ולבריאה מכפי שהייתה אי - פעם. הוא שילש את הכנסותיה השנתיות, הכפיל את פלח השוק של המקינטוש והעלה את מניית אפל ב- 1,300 אחוזים. אפל מרוויחה יותר ומוציאה יותר משלוחי מחשבים מאי -פעם הודות לרצף מוצרי להיט - ושובר קופות אחד גדול.

שהושק באוקטובר 2001 חולל מהפך באפל. ובדיוק (iPod) האייפוד כשאפל הפכה מחברה הנאבקת על קיומה לתחנת כוח עולמית, הפך האייפוד ממוצר מותרות גדג'טי לקטגוריה מגוּונת וחשובה של מוצרים. ג'ובס הפך אותו במהירות ממוצר ראוותני עם נגן המתאים למקינטוש בלבד, שאנשים רבים התייחסו אליו בביטול, לתעשייה עולמית המגלגלת מיליארדים ותומכת במאות חברות המספקות אביזרים ובחברות משנה.

במהירות וללא רחמים עדכן ג'ובס את האייפוד והוציא דגמים חדשים ומשופרים ללא הרף. הוא הוסיף חנות מקוונת, התאמות לווינדוס וידיאו ומסך מגע. נראה שהאייפון, שהוא אייפוד שניתן ,(Windows) לבצע בו שיחות טלפון ולגלוש ברשת, הופך ללהיט היסטרי נוסף. האייפון שהושק ביוני 2007 כבר מחולל שינויים מהפכניים בעולם הטלפונים הסלולריים, ואנשים בולטים בתחום טוענים שניתן לחלק את הזמן לשניים: לתקופה של טרום האייפון ולתקופה שלאחר האייפון.

כבר היום מדובר בסדרת נגני האודיו הנמכרת ביותר בהיסטוריה. מיליוני אייפודים, ולקראת סוף 2009 קרוב לוודאי שהמספר יעלה ליותר מ 300- מיליון.

. לאפל יש מונופול הדומה לזה של מיקרוסופט בשוק נגני האם-פי 3- בארצות הברית יש לאייפוד נתח שוק הקרוב ל- 90 אחוז, כלומר תשעה מכל נגני המוזיקה הנמכרים, המבוססים על כונן קשיח, הוא אייפוד. לשלושה רבעים מכלי הרכב משנת ייצור 2007 יש קישוריות לאייפוד. לא קישוריות לאם -פי 3- , אלא קישוריות לאייפוד. אפל הפיצה 600 מיליון וחנות האייטונס ,(iTunes jukebox) עותקים של תוכנת אייטונס ג'וקבוקס המקוונת מכרה שלושה מיליארדי שירים. "אנחנו די המומים מעובדה זו", אמר ג'ובס במסיבת עיתונאים באוגוסט 2007 , שבה הוא ציטט את המספרים הללו. חנות האייטונס מכרה חמישה מיליון שירים ביום - 80 אחוזים מכלל המוזיקה הדיגיטלית הנמכרת ברשת. ב 2009- מכרה חנות האייטונס שישה מיליארד שירים והפכה לקמעונאית המוזיקה הגדולה ביותר בארצות -הברית, היא עקפה את הקמעונאיות הענקיות וול-מארט ובסט-ביי. בעת שאתם קוראים את הדברים, קרוב לוודאי שהמספרים הללו הוכפלו. האייפוד הפך לתופעה בלתי ניתנת לעצירה, שאפילו מיקרוסופט אינה יכולה להתמודד איתה.

בשנת 1995 ייצר סטודיו הסרטים הקטן .(Pixar) ויש גם את פיקסאר Toy) והפרטי של ג'ובס סרט הנפשה ממוחשב לחלוטין, צעצוע של סיפור היה זה הסרט הראשון בשורה של שוברי קופות שיצאו לאקרנים .(Story אחת לשנה, מדי שנה, בצורה סדירה וקבועה. דיסני קנתה את פיקסאר ב 2006- בסכום המרשים של 7.4 מיליארד דולרים. מה שחשוב יותר, הם הפכו את ג'ובס לאדם הפרטי המחזיק במספר הגדול ביותר של מניות דיסני ולחנון החשוב ביותר בהוליווד. "הוא הנרי ג'יי קייזר או וולט דיסני של תקופתנו", אמר קווין סטאר, היסטוריון תרבות והממונה על הספריות בקליפורניה.

איזו קריירה מופלאה הייתה לג'ובס. הוא מטביע חותם עצום בעולם המחשבים, בתרבות וכמובן בחברת אפל. הו, והוא מיליארדר שבנה את עצמו בעשר אצבעות, אחד האנשים העשירים בעולם. "בתחום המחשבים האישיים, ייתכן שהוא היה ועודנו החדשן המשפיע ביותר", אומר גורדון בל, מדען המחשבים האגדי והיסטוריון המחשבים הדגול.

אבל ג'ובס היה אמור להיעלם לפני שנים רבות - אם לדייק, ב 1985- כשאילצו אותו להתפטר מאפל לאחר שנכשל במאבקי הכוח על ניהול החברה.

הוא נולד בסן פרנסיסקו בפברואר 1955 לזוג בוגרי אוניברסיטה לא נשואים, ונמסר לאימוץ כשבוע לאחר לידתו. הוא אומץ על-ידי פול וקלרה ג'ובס, זוג מהמעמד הבינוני שעברו זמן קצר לאחר מכן למאוּנ טיין ויוּ שבקליפורניה, עיירה כפרית מלאה במטעי פירות, שלא נותרה כפרית לאורך זמן - עמק הסיליקון צמח סביבה.

בבית הספר הייתה התנהגותו של סטיב פול ג'ובס, שנקרא על-שם אביו המאמץ, על סף ההתנהגות העבריינית. הוא אמר שמורתו בכיתה ד הצילה אותו, שכן השאירה אותו בבית הספר על-ידי שוחד של כסף וממתקים. "אין לי ספק שאחרת הייתי מוצא את עצמי בבית הסוהר", הוא אמר. ש כן הכיר לו את פלאי עולם האלקטרוניקה ונתן לו ערכות אלקטרוניות לחובבים, שלימדו אותו על אופן פעולתם של מכשירים. אפילו מכשירים מורכבים כמו טלוויזיה כבר לא היו חידה בעיניו. "מכשירים אלה איבדו את מסתוריותם", הוא אמר. "הבנתי טוב יותר שהם תוצאה של יצירה אנושית ולא משהו מעולם הקסמים".

הוריו הביולוגיים של ג'ובס העמידו את הלימודים בקולג' כתנאי לאימוץ, אבל הוא נשר מריד קולג' באורגון לאחר הסמסטר הראשון. עם זאת הוא למד בקורסים שעניינו אותו, כמו קליגרפיה. לא היה לו גרוש, והוא מחזר בקבוקי קולה, ישן על הרצפה בדירות של חברים ואכל חינם במרכז הארי קרישנה המקומי. הוא ניסה דיאטה המורכבת מתפוחים בלבד, משום שחשב שהיא תאפשר לו להפסיק להתרחץ. זה לא עבד. ג'ובס שב לקליפורניה ועבד זמן קצר באטארי, אחת מחברות המשחקים הראשונות, כדי לחסוך כסף לטיול להודו. עד מהרה התפטר ונסע עם חבר ילדות למצוא את ההארה.

כשחזר החל להתרועע עם חבר אחר, סטיב ווזניאק, גאון אלקטרוניקה שבנה מחשב אישי משלו לשם ההנאה, אבל לא היה לו עניין רב במכירתו. לג'ובס היו תוכניות אחרות. יחד הם ייסדו את אפל מחשבים בע"מ בחדר השינה של ג'ובס. כעבור זמן קצר הם הרכיבו מחשבים ביד במוסך של הוריו בעזרת חברים. כדי לממן את העסק שלהם, מכר ג'ובס את מיניבוס הפולקסוואגן שלו. ווזניאק מכר את המחשב שלו. ג'ובס היה בן 21 . ווזניאק היה בן 26

אפל, שתפסה את מהפכת הפי-סי המוקדמת בזנבה, המריאה כמו טיל. היא יצאה לשוק ב- 1980 עם ההנפקה הציבורית הגדולה ביותר מאז ההנפקה של חברת פורד ב- 1956 , והפכה מיד את העובדים שהיו בעלי אופציות למולטימיליונרים. בשנת 1983 נכנסה אפל לרשימת ה 500- של מגזין "פורצ'ן" במקום ה- 411 ; הייתה זו העלייה המהירה ביותר של חברה בהיסטוריה של עולם העסקים. "השווי שלי היה יותר ממיליון , דולרים כשהייתי בן 23 , יותר מעשרה מיליון דולרים כשהייתי בן 24 ויותר ממאה מיליון דולר כשהייתי בן 25 , וזה לא היה חשוב כל-כך, מפני שאף פעם לא עשיתי את זה בשביל הכסף", אמר ג'ובס.

ווזניאק היה גאון החומרה, מהנדס המחשבים, אבל ג'ובס הבין את החבילה כולה. הודות לרעיונותיו של ג'ובס בנוגע לעיצוב ולפרסום, הפך למחשב הראשון ששווק בהצלחה במספרים עצומים לצרכנים Apple II- ה הפשוטים - והפך את אפל למיקרוסופט של ראשית שנות ה- 80 . ג'ובס המשועמם פנה לפיתוח המקינטוש, היישום המסחרי הראשון של ממשק המשתמש הגרפי המהפכני, שפותח במעבדות המחקר למחשבים. ג'ובס לא המציא את ממשק המשתמש הגרפי, שבו משתמשים כיום כמעט בכל מחשב, כולל מיליוני מחשבי ווינדוס של ביל גייטס, אבל הוא זה שהביא אותו להמונים.

זו הייתה מטרתו המוצהרת של ג'ובס כבר מההתחלה: ליצור טכנולוגיה קלה לשימוש לקהל יעד רחב ככל האפשר.

בשנת 1985 ג'ובס נבעט למעשה החוצה מאפל בשל היותו לא יצרני ובלתי נשלט. לאחר מאבק כוחות כושל מול המנכ"ל דאז, ג'ון סקולי, התפטר ג'ובס לפני שהספיקו לפטר אותו. כשהוא חולם על נקמה, ייסד כדי למכור מחשבים מתקדמים לבתי (NeXT) ג'ובס את חברת נקסט ספר ולגרום לאפל לפשוט את הרגל. הוא גם רכש בעשרה מיליון דולרים חברת גרפיקה ממוחשבת, שנאבקה על קיומה, מבמאי סרטי "מלחמת הכוכבים" ג'ורג' לוקאס, שהיה זקוק לכסף בגלל גירושיו. הוא שינה את שם החברה לפיקסאר והשקיע בחברה המקרטעת כ- 60 מיליון דולר מכספו במשך עשר שנים. בסופו של דבר ייצרה החברה סדרה של שוברי קופות והפכה לסטודיו ההנפשה החשוב ביותר של הוליווד.

לעומת זאת, חברת נקסט מעולם לא הצליחה להמריא. במשך שמונה שנים היא מכרה רק 50 אלף מחשבים, והיה עליה לפרוש מעולם החומרות ולהתמקד במכירת תוכנות ללקוחות ייחודיים, כמו הסי-איי-אי. בנקודה זו היה ג'ובס יכול להיעלם מהחיים הציבוריים. לאחר הכישלון של נקסט הוא היה יכול לשבת ולכתוב את זיכרונותיו או להיות יזם בעל הון, כמו רבים אחרים. אבל במבט לאחור נקסט הייתה למעשה הצלחה מסחררת. התוכנה של נקסט הייתה התמריץ לחזרתו של ג'ובס לאפל, והיא הפכה של OS-X- לבסיס של כמה מטכנולוגיות המפתח של אפל, במיוחד המק אפל, שזכה להערכה והייתה לו השפעה רבה.

שובו של ג'ובס לחברה ב- 1996 - הפעם הראשונה שכף רגלו דרכה בקמפוס קופרטינו זה 11 שנים - הפך לקמבק הגדול ביותר בהיסטוריה של עולם העסקים. "אפל נמצאת במערכה השנייה, שהיא קרוב לוודאי המופלאה ויוצאת הדופן מכל מה שנראה אי-פעם בעולם הטכנולוגיה", אמר אריק שמידט, המנהל הראשי של גוגל, למגזין "טיים". "התחייה המחודשת של החברה היא פשוט פנומנלית ומרשימה ביותר".

ג'ובס נקט שורה של צעדים חכמים. האייפוד הוא להיט, ונראה שגם האייפון. אפילו המק, שפסק להיות צעצוע יקר לקהל יעד ייחודי, עושה קמבק אדיר. המק, כמו אפל עצמה, מקובל היום על פלחים נרחבים באוכלוסייה. במשך עשר שנים ג'ובס כמעט שלא עשה אף צעד שגוי, חוץ ומהמוזיקה הדיגיטלית (Napster) מצעד גדול אחד: הוא התעלם מנפסטר בשנת 2000 . כשהלקוחות רצו צורבי דיסקים, ייצרה אפל איימאק עם כונני די-וי -די ושיווקה אותם כמכשירי עריכת וידיאו. "הרגשתי כמו מטומטם", סיפר ג'ובס למגזין "פורצ'ן".

מובן שאי אפשר לייחס הכול לתכנון חכם. לג'ובס היה גם מזל. בבוקר אחד מימי שנת 2004 התגלה גידול בלבלב של ג'ובס: זה היה גזר דין מוות. סרטן הלבלב הוא מחלה קטלנית. "הרופא שלי יעץ לי ללכת הביתה ולסדר את ענייניי. אלו מילות הקוד של רופאים ל'התכונן למוות'", אמר ג'ובס. "פירוש הדבר לומר לילדים שלך בתוך כמה חודשים כל מה שחשבת שתוכל לומר להם בעשר השנים הבאות. פירוש הדבר לדאוג לכך שהכול יהיה מסודר כך שלמשפחה יהיה קל ונוח ככל האפשר. פירוש הדבר להיפרד מאנשים". אולם באותו הערב העלתה בדיקת הביופסיה שמדובר בגידול סרטני נדיר ביותר, שניתן לטפל בו באמצעות ניתוח. ג'ובס נותח.

במהלך 2008 הוא רזה מאוד והופיע במעמדי הצגת המוצרים כשהוא כחוש. אף שהוא ואפל הכחישו שמשהו לא בסדר (החברה אמרה בהתחלה שג'ובס סובל מ"חיידק נפוץ"), היה ברור שבריאותו של ג'ובס הוא ,(Macworld) מידרדרת. בדצמבר, בדיוק לפני תערוכת המקוורלד יצא לחופשה בלתי צפויה מאפל. הוא אמר שיש לו הפרעות עיכול שניתן לטפל בהן באמצעות שינוי בתזונה, ושעליו להתנתק לזמן-מה מהחברה כדי להתמקד בבריאותו. בהיעדרו לקח על עצמו מנהל התפעול הראשי טים קוק את תפקיד המנכ"ל בפועל.

היום, בראשית שנות ה- 50 לחייו, ג'ובס חי חיים שקטים, פרטיים, עם אשתו וארבעת ילדיהם בבית גדול ולא מנקר עיניים בפרוורי פאלו אלטו. כבודהיסט וצמחוני (האוכל דגים), הוא צועד לעתים קרובות יחף לחנות הטבע המקומית כדי לקנות פירות או שייק. הוא מרבה לעבוד ויוצא מדי פעם לחופשות בהוואי. הוא מושך משכורת של דולר אחד מאפל, אבל ממשיך להתעשר (עוד ועוד) מהאופציות שבידיו - אותן אופציות שכמעט הכניסו אותו לצרות עם הרשות לביטחונות וחליפין - והוא טס במסוק ששוויו 90 מיליון דולר, שהוענק לו על -ידי הוועד המנהל V הגולפסטרים של אפל.

כיום אפל נמצאת בשיאה. החברה פועלת בכל המישורים, אבל המודל העסקי שלה הוא בן 30 שנה. אפל היא חריג בנוף התעשייתי שמזמן התאים את עצמו לסטנדרטים של מיקרוסופט. אפל הייתה אמורה להיזרק לפח ההיסטוריה עם חברות כמו אוסבורן, אמיגה ומאה חברות מחשבים ראשונות שדבקו בטכנולוגיה הייחודית שלהן. אולם לראשונה זה עשרות שנים אפל נמצאת בעמדה שבה היא יכולה להיות ישות מסחרית גדולה רבת-עוצמה - לפתוח שווקים חדשים בעלי פוטנציאל להיות גדולים מאלה של תעשיית המחשבים, שהיא הייתה מחלוציה בשנות ה- 70 . זה העידן החדש בטכנולוגיה: בידור ותקשורת דיגיטליים.

מקומות העבודה כבר מזמן עברו מהפכה עם הכנסת המחשבים, ואת זאת יש לזקוף לזכות מיקרוסופט. אין שום סיכוי שאפל תשיג שליטה בשוק מקומות העבודה. אבל החזית הביתית היא עניין שונה לחלוטין. הבידור והתקשורת הופכים לדיגיטליים. אנשים מתקשרים בטלפון סלולרי, בתוכנות מסרים מהירים ובדוא"ל, שעה שמוזיקה וסרטים מועברים יותר ויותר בצורה מקוונת. אפל נמצאת בעמדה טובה לסחוף את השוק. כל התכונות והאינסטינקטים שהפכו את ג'ובס לבלתי מתאים לעולם העסקים, מתאימים בצורה מושלמת לעולם של מכשירים לצרכן. האובססיה לעיצוב תעשייתי, המומחיות בפרסום וההתעקשות לייצר חוויות משתמש רציפות הן המפתח למכירת טכנולוגיה גבוהה להמונים.

אפל הפכה לכלי המושלם למימוש חלומותיו הישנים של ג'ובס: לפתח טכנולוגיה נוחה לשימוש לאנשים. הוא יצר - ויצר מחדש - את אפל בדמותו. "אפל היא סטיב ג'ובס עם עשרת אלפים נשמות", אמר לי גאי קוואסאקי, אוונגליסט ראשי של אפל לשעבר. "יש מעט מאוד חברות הבנויות בצלם המייסדים שלהן". "אפל שיקפה תמיד את החלקים הטובים והגרועים ביותר באופיו של סטיב", אמר גיל אמיליו, המנכ"ל שג'ובס החליף. "ג'ון סקולי (המנכ"ל הקודם), מייקל ספינדלר ואני ניהלנו את המקום, אבל לא שינינו באופן מהותי את זהות החברה. אף שיש הרבה דברים מכעיסים במערכת היחסים שלי עם ג'ובס, אני מבין שחלק גדול מהדברים שאהבתי באפל נבעו מאישיותו".

ג'ובס מנהל את אפל בתערובת ייחודית של יכולת אומנותית בלתי מתפשרת והחלטות עסקיות מצוינות. הוא יותר אומן מאיש עסקים, אבל יש לו יכולת מופלאה להרוויח כסף מיצירותיו. במובנים מסוימים הוא דומה לאדווין לנד, המדען-תעשיין שהמציא את מצלמת הפולרואיד. לנד הוא אחד מגיבוריו של ג'ובס. לנד ביצע החלטות עסקיות, המבוססות על מה שהיה נכון לו כמדען וכתומך בזכויות האזרח והנשים, ולא כאיש עסקים ממולח. בג'ובס יש גם מעט מהנרי פורד, גיבור נוסף שלו. פורד היה טכנולוג שעודד התנהלות דמוקרטית - שיטות הייצור שלו הביאו את המכוניות להמונים. יש בו גם קווים של מדיצ'י בן ימינו - ג'ובס הוא פטרון אומנויות, והעובדה שהעניק את חסותו למעצב ג'ונתן איב הביאה לרנסנס בעיצוב התעשייתי.

ג'ובס לקח את תחומי העניין שלו ואת תכונות אישיותו - האובססיות, הנרקיסיסטיות, הפרפקציוניסטיות - והפך אותם לחותמת האיכות של הקריירה שלו.

הוא אליטיסט שחושב שרוב האנשים טיפשים. אבל הוא יוצר גדג'טים כל-כך פשוטים לשימוש, עד שכל טיפש יכול להפעיל אותם. הוא אדם אובססיבי והפכפך בעל מזג רע, שיצר שותפויות נושאות פרי עם שותפים ידועי שם ויצירתיים: סטיב ווזניאק, ג'ונתן איב ובמאי פיקסאר, ג'ון לסטר.

הוא אליטיסט תרבותי שיוצר סרטי הנפשה לילדים; אסתטיקן ואנטי - מטריאליסט שמביא להמונים מוצרים המיוצרים במפעלים באסיה. הוא מקדם את מכירותיהם באמצעות שליטתו יוצאת הדופן במדיום ההמוני ביותר - הפרסום.

הוא אוטוקרט שהפך חברה גדולה ולא מתפקדת לספינה ממושמעת, הפועלת בקפידה על-פי לוחות הזמנים התובעניים שהוא מעמיד למוצרים. ג'ובס השתמש בסגולותיו ובכישרונותיו הטבעיים כדי לברוא את אפל מחדש. הוא מיזג הייטק עם עיצוב, מיתוג ואופנה. אפל דומה פחות לחברת מחשבים מרובעת, ודומה יותר לחברת מותגים בינלאומית, כמו נייקי או סוני, הודות לשילוב ייחודי של טכנולוגיה, עיצוב ושיווק. השאיפה שלו ליצור חוויות לקוח מושלמות מבטיחה את שליטתה של אפל בתחומי החומרה, התוכנה, השירותים המקוונים וכל היתר. אולם היא מייצרת מוצרים הפועלים כיחידה אחת ומתקלקלים רק לעתים רחוקות [אפילו מיקרוסופט, התגלמות הגישה המנוגדת, מודל הרישוי הפתוח, מאמצת אותה שיטת ביצוע כשהיא מוכרת קונסולות משחקי לצרכנים]. (Zune) ואת נגני המוזיקה זוּן (Xbox) אקסבוקס

הקסם והכריזמה של ג'ובס מביאים לנו את הצגות המוצר הטובות ביותר בתעשייה, שילוב ייחודי של תאטרון ופרסומת טלוויזיונית. אישיותו המגנטית סייעה לו גם לנהל משא ומתן על חוזי ענק עם דיסני, בהחלט לא חברות תמימות בכל הנוגע - AT&T- חברות תקליטים ו לעסקאות. חברת דיסני נתנה לו חופש יצירתי מוחלט ונתח גדול מהרווחים של פיקסאר. חברות התקליטים סייעו לו להפוך את חנות חתמה חוזה על AT&T- האייטונס המקוונת ממוצר ניסויי לאיום, ו האייפון בלי שאפילו העיפה מבט באב -טיפוס.

יש הרואים בכך שיגעון שליטה, ואילו אחרים רואים בזה תשוקה ליצור חוויית משתמש שהיא מקשה אחת מההתחלה ועד הסוף. במקום בפרפקציוניזם, מדובר בשאיפה למצוינות. במקום התעללות בוטה, מדובר בתשוקה להטביע חותם בעולם.

לפנינו אדם שהפך את תכונות אישיותו לפילוסופיה עסקית.

והנה הדרך שבה הוא עושה זאת.

© כל הזכויות שמורות לאופוס הוצאה לאור

iSteve שיטות הניהול של סטיב ג'ובס - ליאנדר קאהני
Inside Steve's Brain - Leander Kahney

Inside Steve's Brain - Leander Kahney


לראש העמוד

| כתב עת - ספרים | בית חכם | עולם חדש | רמקולים | זכות הילד לכבוד
| סמיוטיקה | מטר | רמות | tom nifker

Google

הספרים החדשים באפריל 2014:
אבא אני כובשת, אופטימי א, אינטליגנציה תוצאתית, איש המבצעים - מייק הררי, אנטי שביר, ארמונות בחול, בריחה מן הגיהינום, גלויות לילדי הקטן, דברים רעים, האבולוציה של ברונו ליטלמור, הברירה, היזהר במשאלותיך, הקרבות האבודים של לאונרדו ומיכלאנג´לו, והמלך לא ידעה, יצירה עלומה, כמעט בלתי נראה, לחישת הצללים, לילה ולואיס, מברלין לשנחאי, מה שהזמן והעצב הותירו, נאמנות למקור , עולם של שפע, עין הכמהין, צעקה הפוכה, קרובים-רחוקים, תיק ריכטר, תעלומת האיש שמת צוחק.

הספרים החדשים במרץ 2014:
אביגיל, אהבה היא תמיד של שם, אור קדומים, אידיופתיה, איך לעשות מכה באסיה, אלה החיים, אלופי התמימות, אמנות הסיפור של אהרן אפלפלד, אני ליאונה, בית הסודות, בעולם לא מתוקן, ג'פנטאון, האדמה הטובה, האיש מסין, ההתנגדות היהודית לציונות, החלוץ החברתי: ד"ר ישראל כץ, היהדות שלא הכרנו, היפנוזה: דרכה של הנפש ליצור את הגוף, הישראלים שביקשו לרפא את העולם, הכלה המתחזה, המחברת האדומה, המתים אינם יודעים, הסוד הקדמוני, הרשעת חפים מפשע בישראל ובעולם, חותמם של הדברים כולם, חלומות של אחרים, חלומותיהם החדשים, טיפול קצר מועד, ילדיהם של שומרי הפילים, ימים של בהירות מדהימה, כולם בשביל אחד, כיוון הנדידה, להיות בעולם, להציל את מוצרט, לקראת פילוסופיה של הצילום, מופע-העצמי, ספינת העבדים, היסטוריה אנושית, עוברת אורח, עירום בין זאבים, פסיכואנליזה והגאולה העברית הקדומה, פרקליטי העשוקים , קץ האושר, רוגטקה, סיפורים, רודריגז, שאלת פתיחה, שני פשעים, תאנה ממתינה לשמיים.

ספרים

סמיוטיקה - בניית אתרים, עיצוב אתרים