|
|
» טקסט » שירה » ספרים חדשים באפריל 2012 חזור
אל בשר הלשון
מאת: אריאל הירשפלד, סיגל נאור פרלמן עורכים Essays about Yithak Laor’s Oeuvre - edited by Ariel Hirschfeld and Sigal Naor Perelman
|
גב הספר:
בבואנו לקרוא ביצירת יצחק לאור נשאלת השאלה: האם באמת חג העולם הספרותי סביב הספק? האם הרוגז, ההתרגזות כחוויה של כתיבה, המפעילה באופן כה יעיל, מרגש ומעורר את הקריאה בכתבי לאור, ממלאה את הספירה כולה?
האם באמת אין זו אלא פקעת אינסופית של משמעויות מתחלפות, משוללות מקור? התשובה טמונה בשירים על האדמה, על הלידה ועל המוות, שלו ושל האנשים האהובים בחייו. לעולם של יצחק לאור יש מסד. יש בו "מראות שתייה" בלשונו של ביאליק.
ובזיקה אליהם לא חל אותו ספק מאכל-כל. המקור בעולמו של לאור הוא פשוט, "נאיבי" ומסורתי לגמרי. סערת הספק בעולמו של לאור אינה רק מסקנה פילוסופית. היא ביצוע ספרותי נרגש של בושה. בושה על הרגש ואיבה על העלבון שהוטח בו. בבואו אל האדמה, אל שכבת המגע בחיים ובמוות, נוטשת אותו הבושה. את לאור אי אפשר לקרוא בלי התשתית היציבה, העמוקה, המתחייבת לאחוז בלי להרפות. תשתית של ערך ושל רגש, של שמחה ושל אבל.
|
|
|
כרך המאמרים הזה הוא צעד ראשון ביצירת סימפוזיון כתוב המוקדש ליצירתו של לאור. מורכבותה הבלתי רגילה של היצירה הזאת, כוחה הרגשי והערכי והאתגרים הספרותיים שהיא מעמידה בפני הפרשן, רק מתחילים להיחשף באוסף המסות והמחקרים הזה. אבל הוא מצליח להציע מנעד רחב של נושאים ומבטים על יצירת לאור ולשרטט מתווה לדיון עתידי בה.
סיגל נאור פרלמן, עורכת הספר:
ההתמודדות עם הרצון, בראשית הדברים, ואחר כך המעבר מהפועל אל הכוח, בעריכת כרך שיכיל מאמרים על יצירתו של יצחק לאור, ובעיקר כאלה הנוגעים לפרוזה שלו, לא היתה פשוטה. הפרוזה של לאור היא תובענית עבור כל הקוראים, וכן עבור אלה הנענים לה בפרשנות ובמחקר. בכל פעם שהגיע אלינו מאמר חדש, על יצירת לאור בכלל או על אחד מספריו, התמלאנו פליאה מהמאמץ האינטלקטואלי שנדרש מכותב המאמר. אבל לא רק מהמאמץ האינטלקטואלי אלא גם מהאומץ לעמוד מול ספרות שמתנפלת על הקורא במלוא כוחה ומבטלת בו בזמן את המחשבה האינטלקטואלית הטהורה שלו, אם מלכתחילה קיים דבר כזה, בעת שהיא קורסת אל תוך הרגש.
המרחק בין יצירת לאור לקוראיה, כך גילינו ביתר שאת, מכריח את הקורא להתבונן בה בלי מה שנקרא 'מרחק אסתטי'. היא קרובה אל פניו של הקורא ובעצם אל גופו (כמעט הממשי) ואיננה נותנת לו להסיט את פניו ממנה; אלא, לעמוד נכוחה מול מה שאנו, הקוראים והחוקרים, בהיותנו בן אדם, מעדיפים להסיט, להזיח ואפילו לדחוק אל שולי התודעה שלנו: ההתמודדות עם שאלות מורכבות של הקיום האנושי, שבקצותן נמצא תמיד המוות, במעגלים הולכים ומתרחבים, מהאישי אל הכללי, הציבורי והפוליטי, מעגלים שלא ניתן לסמן את הגבול ביניהם ככל שהם מתרחבים, ואת קיומם של המעגלים הללו בשפה.
אט אט, כשהחלו להיערם המאמרים, הבנו את החשיבות הגדולה של הכרך הזה. מפתחות גדולים וקטנים, כלליים ומעודנים יותר, ניתנים לקורא הנופל לתוך הסבך הזה, המורכב אבל המרתק במאד של יצירת לאור. אנחנו מקווים שזה רק הצעד הראשון לתוך היצירה של יצחק לאור, שחשיבותה עוד גדלה בעולם בו הולכות וקורסות ההיררכיות בין ספרות גדולה וחשובה ובין ספרות שמטרתה רק לבדר.
מחברי המאמרים בספר: אריאל הירשפלד, ענת מטר, גיש עמית, משה צוקרמן, יונתן סואן, אורי ש. כהן, עודד וולקשטיין, אראלה בראון, דפנה בירנבוים-כרמלי, ננסי עזר, שאול סתר, אברהם עוז, סיגל נאור פרלמן.
אל בשר הלשון -
עיון ומחקר ביצירתו של יצחק לאור בעריכת אריאל הירשפלד וסיגל נאור פרלמן, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 164 עמודים.
אל בשר הלשון - אריאל הירשפלד, סיגל נאור פרלמן עורכים
Essays about Yithak Laor’s Oeuvre - edited by Ariel Hirschfeld and Sigal Naor Perelman
|
|
|