|  אפריל 2014 |  מרץ 2014 |  פברואר 2014 |  ינואר 2014   

 | ספרים 2013-14 | ספרים 2012 | ספרים 2011 | ספרים 2010 | ספרים 2009 | ספרים 2008 | ספרים 2007 | ספרים 2006 | ספרים 2005 | 

» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» פרויקט נחום גוטמן
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011
» ספרים בינואר 2013
» ספרים בדצמבר 2012
» ספרים בנובמבר 2012
» ספרים באוקטובר 2012
» ספרים בספטמבר 2012
» ספרים באוגוסט 2012
» ספרים ביולי 2012
» ספרים ביוני 2012
» ספרים במאי 2012
» ספרים באפריל 2012
» ספרים במרץ 2012
» ספרים בפברואר 2012
» ספרים בינואר 2012
» ספרים בדצמבר 2011

גודל אות רגילגודל אות גדול יותרגודל אות גדול מאוד

| כולם | ספרים בחודשים |
| אודות טקסט | יצירת קשר |
פרטיות בטקסט

ספרים חדשים בפורמט RSS

Google


» טקסט  » אומנות ועיצוב  » ספרים חדשים ביוני 2012       חזור

LUMA צילום מודרני במחצית הראשונה של המאה ה-20
מאת: איה לוריא, עורכת
LUMA – Modern Photography from First Half of the 20th Century - Aya Lurie, editor

ההוצאה:

sip - מכון שפילמן לצילום

קטלוג התערוכה LUMA - צילום מודרני במחצית הראשונה של המאה ה-20 המפנה זרקור אל מגמת "הראייה החדשה" כתופעה ייחודית בהיסטוריה של צילום האוונגרד המודרני, שהופיעה בו זמנית במרכזים שונים ברחבי אירופה ומאוחר יותר בארצות-הברית.

את השם "הראייה החדשה" טבע בספר בשם זה לסלו מוהולי-נאג', אמן רב-תחומי ומורה רב השפעה, שהדגיש את הקשר בין חקירה אמנותית חדשנית לרעיונות אוטופיים של מודרניזם וקדמה.

"הראייה החדשה" לא הייתה תנועה אמנותית מגובשת במובן המסורתי, אלא ביטאה הלך רוח מסוים, עולם ערכי ומחויבות לאקספרימנטליות מדיומלית. "הראייה החדשה" לא הייתה תנועה אמנותית מגובשת במובן המסורתי, אלא ביטאה הלך רוח מסוים, עולם ערכי ומחויבות לאקספרימנטליות מדיומלית.

LUMA  צילום מודרני במחצית הראשונה של המאה ה-20
שתפו אותי

תערוכה זו היא חלק מגל בינלאומי של עניין גובר והולך ב"ראייה החדשה" ובאמניה, שמעידה עליו שורה של תערוכות המוצגות בימים אלו ברחבי העולם, ביניהן "עיצובן של ראיות חדשות: צילום, קולנוע, אלבומי צילום",במוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק; תערוכה בז'ה-דה-פום, פריז, המתמקדת בעבודתה של ברניס אבוט (Abbott) ופתיחת מוזיאון ומרכז תרבות על שם ג'ורג' קפש (Kepes) בעיר אגר שבהונגריה.

בתערוכה משורטט מנעד שנע בין הקונקרטי והמופשט, בעבודות המשקפות עיסוק ארס-פואטי של הצלמים בצילום. גם העיסוק של צלמים אלו בתמות קלאסיות מתולדות האמנות ("הגוף האנושי", "החלון", "טבע דומם") מכוון לחקירה של המדיום ודיבור עליו באמצעות אמצעיו שלו. ההתנסות במבע צורני באמצעים חדשניים היא נר לרגלי כלל האמנים המוצגים, בין אם תוך היצמדות לנושאים קונקרטיים או התרחקות מהם.

האור הוא ציר מרכזי במקבץ העבודות המוצג, תחום עניין הנוכח במרבית העבודות ומחבר ביניהן – ושם התערוכה מצביע עליו. Luma הוא מונח טכני המתייחס למידת בהירותו או כהותו של מידע חזותי המוקרן על מסך הטלוויזיה או צג המחשב. מקור המונח במילה הלטינית לאור (lumen או lux), שבאמצעותו מתחולל התהליך הצילומי. האור הוא המאפשר את הראייה ולעתים מסמא אותה, הוא מנכיח צבע ועומק פרספקטיבי באמצעות משחקי צללים, וביכולתו לייצר אצל המתבונן אפקט רגשי דחוס ואקספרסיבי או לבטא מסתורין.

מוהולי-נאג' מייחד לאור מקום מרכזי בחזונו: "מתן פרשנות לחלל-זמן באמצעות אור וצבע הוא פעולה מהפכנית של ממש. הצבע והאור הם הכוחות המניעים המרכזיים בציור מופשט נטול אובייקטים; הם מצויים ביסוד חקירה, שבה ערכיהם המבניים הטהורים לא רק משמשים כאמת מידה לאסתטיקה חדשה, אלא נושאים ערכים סימבוליים לסדר חברתי רצוי חדש".

התערוכה "Luma" מציעה היכרות מקרוב עם הדיון הצורני והתוכני במדיום הצילום, שסחף את אמני הצילום האוונגרדיים בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. העבודות בתערוכה משקפות עיסוק ארס-פואטי של הצלמים בצילום עצמו – כלומר, חקירה אסתטית של מדיום הצילום ודיבור עליו באמצעות סימניו שלו.

"הראייה החדשה" ביטאה הלך רוח מסוים, עולם ערכי ומחויבות לאקספרימנטליות מדיומלית. בהתאם לכך, השיוך של אמנים ספציפיים למגמה זו נעשה על פי ההקשר ויחסם לפרקטיקה יצירתית זו ולרוחה הניסיונית. בתערוכה "Luma" מוצגות 63 יצירות משל 33 יוצרים ויוצרות. חלק ניכר מן העבודות צילמו צלמי אוונגרד אירופים – הונגרים, צ'כים, גרמנים וצרפתים – וכן תלמידיהם האמריקאים של מוהולי-נאג' וג'רג' קפש. בין רבים מן האמנים המוצגים ניתן לשרטט מערך של קשרים אמנותיים ואישיים, ישירים ועקיפים: מורים ותלמידים, בני זוג, עמיתים לספסל הלימודים, ליצירה, להוראה, או להתאגדות אמנותית זו או אחרת.

קטלוג LUMA צילום מודרני במחצית הראשונה של המאה ה-20, אוצרת התערוכה ועורכת הקטלוג: ד“ר איה לוריא, עיצוב והפקה: סטודיו קובי פרנקו, עיצוב גרפי: ניצן רון, מחקר (ביוגרפיות): אורית בולגרו, כתיבת ערכים קטלוגיים: אורית בולגרו, איה לוריא, עלמה ססלר־פסטרנק. עריכת טקסט ותרגום לעברית: עינת עדי, תרגום לאנגלית: דריה קסובסקי, עינת עדי. צילום: אריאל קן, כריכה קשה מהדורה דו לשונית, 176 עמודים. הקטלוג נמכר בתערוכה.

מתוך המבוא: לאור הדברים | איה לוריא
התערוכה "Luma" פותחת סדרה של תערוכות נושא, המשקפות את עניינו המובהק של מכון שפילמן לצילום (The SIP) בחקירת מרחבי מדיום הצילום – נדבך נוסף במכלול פעולותיו של המכון, הנוטלות חלק בשיח התיאורטי וההיסטורי העוסק בצילום, על כל היבטיו.

שתי התערוכות הראשונות במכון תוקדשנה לביסוס והעמקת ההבנה של פרספקטיבה היסטורית. נקודת המוצא הקונצפטואלית לתערוכות אלה היא בחינת המהלכים שבאמצעותם התרחק הצילום מגישות מסורתיות שראו בו כלי ייצוג גרידא, הלוכד באופן ישיר מושאים ממשיים בעולם, ויצא אל גילוי אופני פעולה אחרים בשדה האמנות, תוך בחינה מחדש של פרקטיקות הייצור שלו.

בתוך כך, ביסס הצילום דיאלוג מורכב עם סוגיות אמנותיות, אסתטיות, אתיות, פוליטיות ותרבותיות. ההתבוננות במהלכים הללו תיעשה על רקע מגמות מתולדות הצילום – ביניהן "הראייה החדשה" (New Vision), צילום סוריאליסטי וצילום של פיסול – תוך בחינת מושגי יסוד בשיח התיאורטי. בהמשך הדרך, תבקש תוכנית התערוכות במכון לעסוק בהרחבת הדיון בצילום באמצעות הצגת הצלבות בין "אז" ל"עכשיו" ובין תצוגת עבודות צילום מאוסף מכון שפילמן ומחוצה לו.

התערוכה מתמקדת במגמת ה"ראייה החדשה" ומציעה היכרות מקרוב עם הדיון הצורני והתוכני במדיום הצילום, שסחף את אמני הצילום האוונגרדיים בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. היא חלק מגל בינלאומי של עניין גובר והולך בתופעת ה"ראייה החדשה" ואמניה, שמעידה עליו שורה של תערוכות המוצגות בימים אלו ברחבי העולם, ביניהן "עיצובן של ראיות חדשות: צילום, קולנוע, אלבומי צילום", שנפתחה באפריל השנה במוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק; תערוכה בז'ה-דה-פום, פריז, המתמקדת בעבודתה של ברניס אבוט (Abbott), בפברואר-אפריל 2012; ופתיחת מוזיאון ומרכז תרבות על שם ג'ורג' קפש (Kepes) בעיר אגר, הונגריה, במרץ 2012.

מה מציעה לנו ה"ראייה החדשה" כעת, בתקופה של שיח משברי והצפה של הדימוי המצולם, שהופך אותה לרלוונטית לנו? דומה שההתבוננות בתצלומי ה"ראייה החדשה" איננה רק מפגש עם אחד מרגעי הראשית של הצילום; היא מציעה נקודת מוצא לדיון במדיום עצמו. העבודות בתערוכה משקפות עיסוק ארס-פואטי של הצלמים בצילום – כלומר, חקירה של מדיום הצילום ודיבור עליו באמצעות אמצעיו שלו. על כך מצביע גם שם התערוכה: מקור המונח Luma– מונח טכני שמתייחס למידת בהירותו או כהותו של מידע חזותי המוקרן על מסך הטלוויזיה או צג המחשב – במילה הלטינית לאור (lumen או lux), שבאמצעותו מתחולל התהליך הצילומי.

האור הוא ציר מרכזי בתערוכה. זהו תחום עניין הנוכח במרבית העבודות המוצגות ומחבר ביניהן. אבי מגמת "הראייה החדשה" לסלו מוהולי-נאג' (Moholy-Nagy), כמו גם עמיתיו ג'ורג' קפש ונתן לרנר (Lerner), כתבו רבות על האור ועל המשמעות האינסטרומנטלית שלו בכינונה הפיזי והמטפיזי של עבודת האמנות.

האור הוא המאפשר את הראייה ולעתים מסמא אותה; הוא מנכיח עומק פרספקטיבי באמצעות משחקי צללים; וביכולתו לייצר אצל המתבונן אפקט רגשי דחוס ואקספרסיבי, או לבטא תחושת נשגבות. קפש (שכיהן כראש המחלקה לאור וצבע ב"באוהאוס החדש" בשיקגו) כותב: "חוויית החלל כרוכה בסיכומו של דבר בחוויית האור. ללא אור אין ראייה, אין מרחב נראה לעין".

אמני "הראייה החדשה" הכירו באור כשחקן ראשי ביצירתם – כאמצעי וכתוכן. בחזונו האידיאולוגי האוטופי של מוהולי-נאג', הוא מייחד לו מקום מרכזי בחקירה האמנותית, שמובילה לגילוי מרחבים חווייתיים ואסתטיים חדשים בעבודת האמנות המופשטת: "מתן פרשנות לחלל-זמן באמצעות אור וצבע הוא פעולה מהפכנית של ממש.

הצבע והאור הם הכוחות המניעים המרכזיים בציור מופשט נטול אובייקטים; הם מצויים ביסוד חקירה, שבה ערכיהם המבניים הטהורים לא רק משמשים כאמת-מידה לאסתטיקה חדשה, אלא נושאים ערכים סימבוליים לסדר חברתי רצוי חדש".

דימוי החלון תופס מקום מרכזי בתערוכה והוא גורף אליו מטען רווי מתולדות האמנות, כסמל למעשה הייצוג האמנותי עצמו, לאופני תפיסתו ולטבעו האשלייתי, ולמבטו של האמן על העולם. בעבודותיהם של קפש, יארוסלב רוסלר ויאסוהירו אישימוטו (Ishimoto), בהן הוא מופיע באופן ישיר או מרומז, משול החלון – הפתח שבעדו חודר האור לחדר – לנקב שב"לשכה האפלה" (ה"קמרה אובסקורה"), אמה הקדמונית של המצלמה. מעניין כי כמעט בכל העבודות הללו נוכח גם תריס, המסוכך על החלון ומווסת את כמות האור הנכנס – ומשול אפוא לצמצם, המווסת את האור החודר מבעד לעדשה ומטביע את חותמו על סרט הצילום.

על הקיר נראים עקבות-לרגע של האור החודר מבעד לשלבי התריס, פסים של אור וצל; הצל נתפס כהיפוכו המשלים של האור – והנה משל בשפת הצילום על חומר לא חומר, על קיבוע החומק, על פוזיטיב ונגטיב. נראה כי באפשרות הייחודית להנכיח את האור באמצעות האור עצמו, המאפיינת את פעולת הצילום בכלל ואת הפוטוגרמה בפרט, ראו אמני "הראייה החדשה" ביטוי לאותו מרחב חדש, אתי ואסתטי, שאליו ביקשו לפלס להם נתיב.

בתערוכה ניכר גם עיסוק חוזר בדימוי "היד היוצרת" (דימוי רווח בקרב צלמי "הראייה החדשה"). היד בתצלומיו של האמן והמורה ג'ורג' קפש, למשל, אוחזת מחוגה, כלי יצירה מכאני מדויק, או קרני אור, כאנלוגיה למצלמה ביד האמן – שבאה להחליף את המכחול והפָּלֶטָה המסורתיים ובו בזמן לכונן את דמותו של הצלם כאמן-יוצר, שמעמדו משוקע בקאנון האמנותי, מתוך התכתבות עם דמותו של "האמן-האלכימאי" האוחז במחוגה בתחריטו של צייר הרנסנס הגרמני הנודע אלברכט דירר. [איור 1] בתצלומים המוצגים בתערוכה נזהה בנקל שימוש בתמות קלאסיות מתולדות האמנות, בהן "הגוף האנושי", "החלון" ו"טבע דומם". הצגתם של נושאים שגורים אלו באמצעים צילומיים ניסיוניים וחדשניים מכוונת להדגשת העיסוק במדיום עצמו ובאמצעיו יותר מאשר בנושא עצמו. חיזוק לטיעון ניתן למצוא בתצלומים הרבים שיש בהם גלישה להפשטה, כמו גם באלו שהנושא ואף האובייקט בר-הזיהוי נזנחו בהם כליל.

ביטוי אחר ל"דיון הפנימי" במדיום הצילום נמצא בעבודותיהם של האמנים מיירון קוזמן (Kozman) ונתן לרנר, המתכתבים עם משנתו ועקרונות יצירתו של מורם הנערץ, לסלו מוהולי-נאג'. בתצלומיהם בתערוכה ניכר ניסיון להנכיח ערכים הקשורים לתפיסה מופשטת של חלל וזמן – זאת באמצעות אובייקט מופשט העשוי לוחות מתכת מחוררים, המוכרים מהפסל הקינטי שיצר מוהולי-נאג', מאפנן אור-חלל (The Light-Space Modulator), 1930,[איור 2] ורתימת אפקטים מיוחדים, הן בתאורה הן בהדפסת התצלום.

גם האמן העכשווי יאן טיכי (נ. 1974), המלמד כיום בבית הספר של המכון לאמנות של שיקגו, מנהל לאורך שנים דיאלוג הדוק עם יצירתו של מוהולי-נאג'. טיכי מציג עבודת מחווה למוהולי-נאג', אותה עשה במיוחד עבור התערוכה, הכוללת קולאז' של הקרנות המבוסס על קטעי סרטים שצילם מוהולי-נאג' ב-1936 עבור הסרט העתידני של ה.ג'. וולס, Things to Come (לקראת הבאות), בבימויו של ויליאם קמרון מנזיס (Menzies). 90 שניות בלבד מתוך 5:30 דקות שצילם מוהולי-נאג' שולבו בסרט המוגמר של וולס, אך יש בהן כדי לתמצת ולהעביר את האווירה והדינמיקה המאפיינות את העולם הממוכן של המחר.

קטעי הסרטים שצילם מוהולי-נאג' מהדהדים את האסתטיקה המודרנית הייחודית שלו. חלקם צולמו מבעד לעדשה מכפילה, ונראים בהם דימויי אובייקטים מפרספקס ומפלדה (חרוטים, מבנים דמויי בניינים גורדי שחקים, לוחות מחוררים) המפיצים רסיסי אור קלידוסקופיים, ריצודי מתכת וצללים גיאומטריים משתברים; כל אלה פועלים יחדיו, כמקסם אשלייתי קינטי, לכינון המרחב הרציונלי-המכאני של העתיד. טיכי, בעבודתו Things To Come 1936-2012 , מביא לעין הציבור ארבעה קטעים מצולמים נשכחים, שלא שולבו בשעתו בסרט (והוצגו עד כה פעם אחת בלבד, לאחר שהתגלו ב-1975 בספריית Movietone News). העבודה של טיכי, שלוש הקרנות המסונכרנות על גבי קיר, שולחת, מליבו של העידן הדיגיטלי-הווירטואלי, מבט לעבר המחצית הראשונה של המאה ה-20, הנתפסת כיום כ"תקופה של תום" – ומשליכה על תקופתנו התפעמות מטכנולוגיה הכרוכה באימה פוטנציאלית.

לסלו מוהולי-נאג' היה אמן ומשפטן בהשכלתו, צייר, צלם, פסל ומעצב, איש רב-פעלים ומורה רב-תחומי שהשפעת יצירתו וכתביו ניכרת אפוא עד היום. כבר ב-1922 טבע מוהולי-נאג' את הביטוי "production-reproduction" ("ייצור ושכפול") ועמד בכך על כפל פניו של מעשה הצילום, המכיל לצד יסוד של "שכפול" (כלומר, ריאליזם עובדתי מדויק) גם יסוד שמהותו ייצור –כלומר, הפקת נרא?ת אקספרימנטלית חדשה. הוא עודד את עמיתיו ותלמידיו להתנסות בניסויים חקרניים בטכניקות מגוונות, כגון צילום ללא מצלמה (פוטוגרמה), בניית קופסות-אור וביצוע מניפולציות שונות בחדר החושך: סולאריזציה (חשיפת התצלום לאור בעת הפיתוח), מונטאז', עיוותים, העברת דימויים צילומיים מנייר לעץ, מתכת או זכוכית (Decalcomania), חיתוך של דימויים (Cropping), ו- Cliche Verre (ציור או חריטת דימוי על משטח שקוף והדפסתו על מצע רגיש לאור). כל אלה תרמו רבות לפתיחתם של מרחבי ההפשטה והמופשט בפני הצלם והצילום.

התערוכה "Luma" מפנה זרקור אל מגמת "הראייה החדשה" כתופעה ייחודית בהיסטוריה של הצילום המודרני, שעלתה סימולטנית במרכזים שונים ברחבי אירופה ומאוחר יותר בארצות-הברית. השם "הראייה החדשה" לקוח מכותרת ספרו של לסלו מוהולי-נאג' מ-1928, הראייה החדשה: עקרונות עיצוב, ציור, פיסול ואדריכלות הבאוהאוס, שעיקרו טקסט תיאורטי דידקטי המתמצת את עקרונותיו האידיאולוגיים והפדגוגיים של הכותב, לצד הנחיות פרגמטיות לעבודה יצירתית. את כל אלה יישם מוהולי-נאג' כמורה בבית הספר המיתולוגי הבאוהאוס בגרמניה, ומאוחר יותר ב"באוהאוס החדש" ("New Bauhaus") , אותו ייסד בשיקגו ב-1937 עם עמיתו, האמן והמורה ג'ורג' קפש, לאחר שעזבו את אירופה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. בספרו טען מוהולי-נאג', בין השאר, כי יש צורך לתת ביטוי לרוחו של העידן המודרני באמצעי המובהק ביותר שלו – המכונה. הטכנולוגיה, התיעוש והמחקר המדעי הם שיובילו לרפורמות של דמוקרטיזציה ושוויון בחיי הפרט, טען, ויהיו אמצעי מרכזי לשחרורו משעבוד.

למצלמה (כמו מכשירים מכאניים אחרים, דוגמת הפונוגרף ומקרן סרטי הקולנוע), כתב, תפקיד משמעותי בהפצת ידיעות ובהנגשת התרבות להמונים, מתוך מטרה לשפר את איכות חייו של האדם. בצילום ובמצלמה ראה גם את האמצעים המובהקים ביותר לגילום צורני ותוכני של שלל מושגים ואסוציאציות הנקשרים במאפייני העידן המודרני: מיכון, חומרים תעשייתיים, שעתוק ושכפול, עבודת מעבדה, מקצב מהיר, אוטומטיות מכאנית, אנליזה אופטית וחקר השפעת האור. קשה שלא לשמוע במילים אלו הדהוד לחיבורו הקנוני של ולטר בנימין, יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני – ולא בכדי.

בסוף 1922 ובראשית 1923 היה בנימין לשותף פעיל בחבורה של יוצרים ואנשי רוח מתחומים שונים שהתקבצו בברלין, ביניהם ניתן למנות את מיודענו מוהולי-נאג', הארכיטקט הגרמני לודוויג מיס ואן-דר-רוהה, האמן הרוסי אל ליסיצקי, ואמני הדאדא ראול האוסמן והנס ריכטר, אשר הוציאו לאור יחדיו כתב עת אוונגרדי בשם G: כתב עת לעיצוב צורות אלמנטרי. עמדותיו של מוהולי-נאג', הכורכות את מעשה היצירה בקדמה טכנולוגית, תרמו לעיצוב תפיסותיו של בנימין בתחום זה. בה בעת, בכתביו של מוהולי-נאג' יש השפעה לא מבוטלת של מניפסטים שפרסמו תנועות אמנותיות אחרות בנות הזמן, כגון הפוטוריזם, הקונסטרוקטיביזם, הסופרמטיזם והדאדא, שביקשו לבטא, בדומה לו, את מהות העידן המודרני לצד השקפות ביקורתיות, חריפות על פי רוב, כנגד סדרי העולם הישן והסתאבותו.

"הראייה החדשה" לא הייתה תנועה אמנותית מגובשת ומאורגנת במובן המקובל והמסורתי, אלא ביטאה הלך רוח מסוים, עולם ערכי ומחויבות לאקספרימנטליות מדיומלית. בהתאם לכך, השיוך של אמנים ספציפיים למגמה זו נעשה על פי ההקשר ויחסם לפרקטיקה יצירתית זו ולרוחה הניסיונית. בתערוכה "Luma" מוצגות יצירות משל 33 יוצרים ויוצרות. חלק ניכר מן העבודות צילמו צלמי אוונגרד אירופים – הונגרים, צ'כים, גרמנים וצרפתים – וכן תלמידיהם האמריקאים של מוהולי-נאג' וג'ורג' קפש.

בין רבים מן האמנים המוצגים ניתן לשרטט מערך של קשרים אמנותיים ואישיים, ישירים ועקיפים: מורים ותלמידים, בני זוג, עמיתים לספסל הלימודים, ליצירה, להוראה, או להתאגדות אמנותית זו או אחרת (ר' דיאגרמת קשרים וזיקות). אך יש בהם גם אמנים אינדיווידואליסטים, כפי שהיה למשל הצלם האמריקאי פרנסיס ברוגייר (Bruguiere), שפעל בלונדון וביטא ביצירתו את ערכי "הראייה החדשה", גם אם שמר על עצמאות מזהרת. בדמותו של מוהולי-נאג' ניתן לראות דמות מפתח בתערוכה, המחברת בין יוצרים שפעלו בבודפשט, ברלין, לונדון ושיקגו, במידה רבה בהשראת חזונו ולאור יצירתו ומשנתו.

בתערוכה מוצגות עבודותיהם של יוצרים אלו באמצעות שרטוט מנעד שנע בין הממשי והמופשט. ההתנסות במבע צורני באמצעים חדשניים היא נר לרגלי כלל האמנים המוצגים, בין אם תוך היצמדות לתמות קונקרטיות או התרחקות מהן. כך, כוללת התערוכה עבודות שבמרכזן נושאים קלאסיים: בתצלומים של אדוארד-לאון-תיאודור מסנס (Mesens),עמ' והיינץ האייק-האלקה (Hajek-Halke),נזהה בנקל את הגוף האנושי, ובאלו של יארומיר פונקה (Funke), ויוזף סודק (sudek) , נמצא מערכים של "טבע דומם". לצידן מוצגות עבודות המתמקדות בשפת ההפשטה, כמו אלו של לוטה יאקובי (Jacobi), ארתור סיגל (Siegel), והנרי הולמס סמית (Holmes Smith). קטלוג זה מזמין את הקורא להיכרות עם תקופה מכוננת בהיסטוריה של הצילום ובחינת עומק שלה, מתוך פרספקטיבה של ראייה חדשה.

ד"ר איה לוריא היא אוצרת, מרצה וחוקרת אמנות.
אוצרת ראשית ומנהלת האוסף והתערוכות במכון שפילמן לצילום.

Artists by alphabetical order:
Berenice Abott, Heda Benakova–Fantlova, Werner Bischof, Francis Bruguiere, Harry Callahan, Margaret De Patta, Frantisek Drtikol, Eliott Erwitt, Lois Field, p. Jaromir Funke, Raymond Hains, Heinz Hajek–Halke, James Hamilton Brown, Henry Holmes Smith, Yasuhiro Ishimoto, Lotte Jacobi, p. Kenneth Josephson, William Keck, Gyorgy Kepes, Imre Kinszki, Myron Kozman, Germaine Krul,
Nathan Lerner, Edouard–Leon–Theodore Mesens, Laszlo Moholy–Nagy, Frank Paulin, Alen Porter, Max Pritikin, Jaroslav Rossler, Arthur Siegel, Aaron Siskind, Frederick Sommer, Josef Sudek, Jan Tichy, Wols (Alfred Otto Wolfgang Schulze).

© כל הזכויות שמורות למכון שפילמן לצילום.

LUMA צילום מודרני במחצית הראשונה של המאה ה-20 - איה לוריא, עורכת
LUMA – Modern Photography from First Half of the 20th Century - Aya Lurie, editor

LUMA – Modern Photography from First Half of the 20th Century - Aya Lurie, editor


לראש העמוד

| כתב עת - ספרים | בית חכם | עולם חדש | רמקולים | זכות הילד לכבוד
| סמיוטיקה | מטר | רמות | tom nifker

Google

הספרים החדשים באפריל 2014:
אבא אני כובשת, אופטימי א, אינטליגנציה תוצאתית, איש המבצעים - מייק הררי, אנטי שביר, ארמונות בחול, בריחה מן הגיהינום, גלויות לילדי הקטן, דברים רעים, האבולוציה של ברונו ליטלמור, הברירה, היזהר במשאלותיך, הקרבות האבודים של לאונרדו ומיכלאנג´לו, והמלך לא ידעה, יצירה עלומה, כמעט בלתי נראה, לחישת הצללים, לילה ולואיס, מברלין לשנחאי, מה שהזמן והעצב הותירו, נאמנות למקור , עולם של שפע, עין הכמהין, צעקה הפוכה, קרובים-רחוקים, תיק ריכטר, תעלומת האיש שמת צוחק.

הספרים החדשים במרץ 2014:
אביגיל, אהבה היא תמיד של שם, אור קדומים, אידיופתיה, איך לעשות מכה באסיה, אלה החיים, אלופי התמימות, אמנות הסיפור של אהרן אפלפלד, אני ליאונה, בית הסודות, בעולם לא מתוקן, ג'פנטאון, האדמה הטובה, האיש מסין, ההתנגדות היהודית לציונות, החלוץ החברתי: ד"ר ישראל כץ, היהדות שלא הכרנו, היפנוזה: דרכה של הנפש ליצור את הגוף, הישראלים שביקשו לרפא את העולם, הכלה המתחזה, המחברת האדומה, המתים אינם יודעים, הסוד הקדמוני, הרשעת חפים מפשע בישראל ובעולם, חותמם של הדברים כולם, חלומות של אחרים, חלומותיהם החדשים, טיפול קצר מועד, ילדיהם של שומרי הפילים, ימים של בהירות מדהימה, כולם בשביל אחד, כיוון הנדידה, להיות בעולם, להציל את מוצרט, לקראת פילוסופיה של הצילום, מופע-העצמי, ספינת העבדים, היסטוריה אנושית, עוברת אורח, עירום בין זאבים, פסיכואנליזה והגאולה העברית הקדומה, פרקליטי העשוקים , קץ האושר, רוגטקה, סיפורים, רודריגז, שאלת פתיחה, שני פשעים, תאנה ממתינה לשמיים.

ספרים

סמיוטיקה - בניית אתרים, עיצוב אתרים