| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2005 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | שנת 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
![]() |
את הרקמה הדקה כקורי עכביש של עלילות ספריו ממלא וודהאוס בהמצאות קומיות גאוניות, בלשון עשירה ורבת פנים, ובהישענות בטוחה ולא מעיקה על מסורת ספרותית נכבדה. הסופר הנערץ על רבים מאוד בעולם הקורא אנגלית תורגם כבר לשפות רבות. למיטב ידיעתנו זהו התרגום הראשון לעברית. סר פלאהם גרנוויל וודהאוס (1881-1975), מגדולי ההומוריסטים האנגלים, סופר, מחזאי, תסריטאי ותמלילן מחונן שנודע כאחד היוצרים הפוריים והפופולריים ביותר בעולם דובר האנגלית נולד סמוך ללונדון, שלישי מתוך ארבעה בנים של שופט אנגלי שייעד את בנו לקריירה של בנקאי. חינוכו המוקדם של וודהאוס, שעשה את שנות חייו הראשונות עם עם הוריו בהונג-קונג, הופקד בעיקר בידי דודות וקרובי משפחה אחרים. אחר-כך למד בקולג' דרוויץ' היוקרתי, בית היוצר לסופרים גדולים כמו ג'ונתן סוויפט, ריימונד צ'נדלר וגרהם גרין. בסיפוריו המוקדמים של וודהאוס הנער, שפורסמו בעיתון הקולג' נבטו רבות מן הדמויות שעתידות לאכלס את כתיבתו במהלך השנים: אריסטוקרטים נבובים, חברי מועדון הרווקים, נערות חסודות, דודות טרחניות ומטילות אימה, וכיו"ב. לעיקר פרסומו המוקדם זכה הודות לדמויותיהם של האריסטוקרט הצעיר והמטומטם ברטי ווסטר, ושל משרתו האישי חריף השכל, ג'יבס. כשרונו הוירטואוזי של וודהאוס ללהטט עם השפה, סגנונו האוורירי, נטול המאמץ לכאורה, ויכולתו לשעשע את קוראיו, שימשו ומשמשים עד היום מקור חיקוי ליוצרים רבים החל מאוולין ווֹ, המונטי פייטונים ודגלאס אדמס. למרות כתיבתו ה"בריטית", וודהאוס חי וכתב בעיקר בארצות-הברית, והחל משנות העשרים המוקדמות של המאה העשרים התחיל לפרסם גם מחזות, תסריטים ותמלילים. בגיל 32, לאחר רומן בזק בן ארבעה שבועות, נישא הרווק הביישן ודל היצרים לאלמנה סוערת וחושנית. זמן קצר לאחר נישואיהם עברו בני הזוג להתגורר בחדרים נפרדים, ואף כי וודהאוס ידע כי לעולם לא יוכל להשביע את תשוקותיה של רעייתו הוא היה בעל מסור להפליא. הד לחיי הנישואים של השניים ניתן למצוא ברבים מסיפורי ברטי וג'יבס. אדישותו של וודהאוס לסוגיות פוליטיות והעדר הבנה של המפה הפוליטית באירופה בין שתי מלחמות עולם הביאו לתפיסתו בידי הנאצים בשנת 1940 בביתו שבצרפת. שיקול דעת מוטעה הביא אותו לדווח על חוויותיו המשועשעות מימי מאסרו בכלא הגרמני במסגרת סידרה של שידורי רדיו ברלין לקהל באמריקה. מן השערורייה שפרצה באנגליה הבלתי משועשעת בעליל טוהר וודהאוס רק לאחר שנים. ליוצר המופנם, שעליו נאמר שידע לייצר שלוש גירסאות מבריקות, שנונות ומקוריות לכל דימוי, היתה בעיקר שאיפה אחת, לשעשע את הקוראים. תירגמה מאנגלית: ג'וד שבא מהדורה ראשונה, ספטמבר 2005 מספר עמודים: 251 פורמט: 13.5X21 ס"מ כריכה: רכה על העטיפה: איור מאת ירמי פינקוס עיצוב: תמיר להב-רדלמסר מסת"ב 965-7120-58-6 דאנאקוד: 497-1066
באדיבות הוצאת חרגול אנו מביאים לפניכם
1
אני לא יודע אם גם אצלכם זה ככה, אבל בכל פעם שאני מתחיל לספר משהו צצה אותה בעיה ארורה של מאיפה להתחיל. זה דבר שרצוי לא לטעות בו, כי צעד שגוי אחד ואתם מחוסלים. כלומר, אם תתעכבו יותר מדי כדי ליצור אווירה וכל זה, הלקוח יאבד עניין ויסתלק לו. אם לעומת זאת תפרצו כמו פנתרים מקו הזינוק, הקהל ילך לאיבוד - הוא ירים גבה ולא יהיה לו מושג במה דברים אמורים. בכך שפתחתי את דיווחי על הפרשה המסובכת של גאסי פינְק-נוֹטְל, מדלן בּאסֶט, בת-דודתי אנג'לה, דודתי דָהליָה, דודי טום, טאפּי גלוֹסוֹפ והטבח אנטול, בפיסת הדיאלוג שלעיל, נכשלתי בשגיאה מן הסוג השני. ובכן עלי לחזור מעט לאחור. אחרי בחינה כוללת ושיקולים לכאן ולכאן אני מגיע למסקנה שהורתה של הפרשה, אם זאת המילה הנכונה, הייתה בעת הביקור הזה שלי בקאן. אלמלא נסעתי לקאן לא הייתי פוגש את הבאסט או קונה את הזיג הלבן, אנג'לה לא הייתה פוגשת את הכריש שלה, והדודה דהליה לא הייתה משחקת באקארה.
כן, בהחלט, זה היה הפּוּאַן-ד'אַפּווי.
הרקע איפוא לפניכם - דודה דהליה, דודנית אנג'לה, ואנוכי, פנֵינו אל קאן, בתחילת יוני.
עד עכשיו הכל ברור למדי, לא? בעשרים-וחמישה ביולי, שזוף ובכושר מעולה, ליוויתי דודה ובת חזרה ללונדון. בעשרים-ושישה ביולי בשעה שבע בערב נחתנו בתחנת ויקטוריה. בסביבות שבע ועשרים נפרדנו לשלום בביטויים של הערכה הדדית - הן לדהור במכוניתה של דהליה אל ברינקלי קוֹרט, משכנה אשר בווסטרשר, שם ציפו לביקור של טאפי בעוד יום או יומיים, ואני לדירתי, כדי להיפטר מהמזוודות, להתרענן מעט, וללבוש את הדג-מלוח לפני שאני חותר בכיוון 'הבטלנים' לחטוף ארוחת ערב. והיה זה בדירתי, בעודני מייבש את החזה אחרי מקלחת נחוצה מאוד ומפטפט עם ג'יבס על הא ועל דא, קושר קצוות כביכול, כשלפתע הוא זרק לחלל את השם גאסי פינק-נוטל. למיטב זכרוני הדיאלוג התנהל בערך כך:
אנוכי: אז מה, ג'יבס, אנחנו כאן, אה?
נעצתי מבט. למעשה לא מופרז לומר שפערתי פה.
"אתה בטוח?"
"משונה מאוד. חלפו לפחות חמש שנים מאז שהיה כאן בפעם האחרונה. הוא לא מסתיר את העובדה שלונדון מעצבנת אותו. עד עכשיו נדבק לכפר שלו, מוקף כולו בטריטונים."
"אתה כל-כך צודק, ג'יבס. בכל אופן, בחמש השנים האחרונות הוא חי לו בחור הזה בלינקולנשר, מתבודד פרוש-מבני-מינו כמו הטוב שבנזירים, מחליף מים במיכלים כל יומיים ומסרב לראות נפש חיה. משום כך הופתעתי כשסיפרת לי שהוא צץ פתאום בשטח. עדיין קשה לי להאמין. אני נוטה לחשוב שיש כאן טעות, והציפור שבאה לבקר היא איזה גירסה אחרת של פינק-נוטל. לבחור שאני מכיר יש משקפיים במסגרת קרן ופרצוף של דג. איך זה מסתדר עם המידע שלך?" סקרתי בעיני רוחי היבטים אחרים של פרשה מוזרה זו. גם אם נתעלם מן העובדה שגאסי פינק-נוטל, בניגוד לכל הערכות הפרשנים, התאהב - מה פתאום הוא מסתובב אצלי בדירה? ברור שבנסיבות כאלה בחור זקוק לידיד, אבל לא הבנתי למה בחר דווקא בי.
זה לא שהיינו ידידי נפש באיזשהו אופן. היו זמנים שהתראינו הרבה, אבל בשנתיים האחרונות אפילו לא החלפנו גלויות. התעלומה התפצחה. קלטתי את התמונה. ידוע לכם, אני משער, ששמו של ג'יבס כיועץ סתרים זה מכבר עשה לו כנפיים בין יודעי דבר, וכשמישהו מהמעגל הפנימי של מיודעי מוצא את עצמו שקוע במרק, המהלך הראשון שלו הוא להתגלגל לכאן ולהציג את הדברים בפני ג'יבס. אחרי שג'יבס מחלץ את א' מן המיצר, א' שולח אליו את ב', וכאשר הוא מחלץ את ב', ב' שולח את ג', וכן הלאה, אם אתם יורדים לסוף דעתי. בדרך זו צומחים משרדי הייעוץ הגדולים כמו זה של ג'יבס. ידעתי שסיפי התרשם עמוקות מפעולתו של ג'יבס לטובתו כאשר ביקש להתארס לאליזבת מוּן, ולפיכך אין תמה שיעץ לגאסי להפנות בקשה. עניין שבשיגרה, אפשר לומר.
"אז אתה פועל לטובתו?" מחשבותי נדדו לפעם האחרונה שראיתי אותו. היה זה לפני כשנתיים. קפצתי לביקור בביתו במסגרת טיול ממונע, והוא הוציא לי את החשק לאכול כשהביא לשולחן יצורים רגליים ירקרקים, התמוגג עליהם כמו אם צעירה, ולבסוף איבד אחד מהם בסלט. עלי לציין שהתמונה שעלתה במוחי ערערה את בטחוני באשר ליכולתו של הפתי האומלל לכבוש לבבות. במיוחד אם הנערה שנפל עליה היא מהגברתניות המודרניות האלה, כולה ליפסטיק וקור-רוח ועיניים לגלגניות, מה שבוודאי הייתה.
"אמור לי, ג'יבס," שאלתי, מצפה לגרוע מכל, "איזה מין נערה זאת, הבחורה של גאסי?" הבאסט הזאת, עלי להסביר, נוהגת לבקר בקאן, ומשום שהיא ואנג'לה נקשרו באחת מהחברויות המבעבעות האלה שנערות יוצרות, ראיתי אותה די הרבה. למעשה, ברגעים היותר קשים שלי היה נדמה לי שאני לא יכול לעשות צעד בלי להיתקל בה. ומה שעשה את זה כל-כך מציק ומטריד היה שככל שנפגשנו יותר, כך היה לי פחות מה לומר לה. אתם יודעים איך זה עם נערות כאלה, הן כאילו מוציאות ממך את המילוי. יש משהו באישיות שלהן שמשתק את מיתרי הקול ומצמצם את המוח לכדי כרובית. ככה זה היה בין הבאסט וביני. עד כדי כך שנרשמו רגעים שבהם ברטראם ווסטר התעסק בעניבה, דשדש ברגליים, והתנהג בכל מובן אפשרי כמו לבֵנה מטומטמת. לא תתקשו לתאר לעצמכם אם כך, שכאשר עזבה שבועיים לפנינו, זה לא היה אפילו יום אחד מוקדם מדי עבור ברטראם. לא היופי שלה שיתק אותי בצורה כזאת. היא נערה נאה למדי בסגנון נוזלי-בלונדיני ועיני-צלחת, אבל לא מסוג עוצרות הנשימה שעוצרות את הנשימה. לא, מה שגרם להתפוררות בבחור שבדרך-כלל הוא רהוט עם בנות המין השני היה מצבה המנטאלי. אינני רוצה לגרום עוול לאיש, ולכן לא ארחיק לכת לומר שהיא ממש כתבה שירה, אבל בשיחה איתה, לפחות אצלי התעוררו לפעמים חשדות עזים בכיוון. זאת אומרת, כשנערה שואלת אותך פתאום, בלי שום אזהרה, אם אתה חושב שהכוכבים הם מחרוזת המרגניות של אלוהים, אתה מתחיל קצת לחשוב. אם כך, בכל הנוגע להתמזגות נשמותינו, אין על מה לדבר, אבל עם גאסי, הסיטו' שונה לגמרי. כל מה שתיסכל אותי בנערה הזאת, דהיינו שהיא מתפקעת בעליל מאידיאלים וסנטימנטים וכל זה - היה בסדר גמור מבחינתו.
גאסי היה תמיד מן הטיפוסים החולמניים, ציפור רוחנית - אי אפשר להסתגר בכפר ולחיות רק למען טריטונים אם אתה לא כזה - ואני לא ראיתי מניעה לכך שאם ימריצו אותו איכשהו לפרוק מעל ליבו בלחש את המילים הבוערות, הוא והבאסט יתחברו כמו חביתה ונקניק.
"היא בדיוק הטיפוס בשבילו," אמרתי. ובכן תסכימו בוודאי שעד לרגע זה שררה מה שאפשר לכנות הרמוניה מושלמת. שיחת חולין ידידותית בין עובד למעביד, והכל כפתור ופרח, אבל צר לי לומר שבצומת זה בזמן חלה תפנית בלתי נעימה. לפתע השתנתה האווירה, ענני סערה נקשרו, ולפני שידעתי מי ומה, צלילים צורמים עיוותו את התמונה השלווה. כבר אירע כזאת בבית ווסטר. הרמז הראשון לכך שהעניינים עומדים להתחמם היה שיעול תוכחה מיוסר מסביבות השטיח. עלי להסביר שבזמן חילופי הדברים לעיל, לאחר שייבשתי את הגֵו והתחלתי להתלבש בנחת, נותן על רגלי כאן גרב, שם נעל, מטפס בהדרגה למותנייה, חולצה, עניבה, מקטורן-אורך-ברך, ג'יבס היה עדיין במפלס נמוך, פורק את חפצי. עכשיו הוא התרומם כשהוא אוחז חפץ לבן. למראהו הבנתי שהגיע לפתחי עוד משבר ביתי, עוד אחת מהתנצחויות אומללות אלה של רצון-עשת בין שני אנשים חזקים, ואם ברטראם לא יזכור את אבותיו הלוחמים ולא יעמוד על זכויותיו, כבודו יהיה למרמס. אני לא יודע אם הייתם בקאן בקיץ זה. אם הייתם, ודאי זכור לכם שכל מי שהייתה בו יומרה כלשהי להיות הרוח החיה של חיי החברה, פקד את הקאזינו ואת אולמות הנשפים במכנסי ערב רגילים ומעליהם זיג לבן קצר עם כפתורי נחושת. מהרגע שעליתי לרכבת הכחולה בקאן תהיתי איך יגיב ג'יבס לשלי.
אתם מבינים, בכל הנוגע למלבושי ערב ג'יבס הוא ריאקציונר צר אופק. כבר היו לי צרות איתו בנוגע לחולצות מסולסלות חזית, ולמרות שזיגים אלה, כמו שאמרתי, היו שיא האופנה, טוּ'ס ק'יל יָה דֶה שיק,** בקוֹט ד'אזוּר, אפילו לרגע לא שגיתי באשליה, גם לא בזמן שנעתי בצעדי מחול בפאלם ביץ' קאזינו, שאותו זיג שמיהרתי לרכוש בהגיעי לקאן לא יעורר התקוממות עם שובי הביתה.
הוא המשיך לפרוק את המזוודות. לא דיברתי עוד בנושא. נחלתי ניצחון, ואנו, בני ווסטר, איננו חוגגים על ראש יריבנו. סיימתי את ההכנות, בירכתי את האיש לשלום בלבביות, וברוח נדיבה הצעתי לו, מאחר שאני סועד בחוץ, לקחת לו חופש בערב וללכת לאיזה סרט חינוכי או משהו. מעין ענף זית, אם אתם מבינים את הכוונה.
אך פתחתי את הדלת כפסע שמעתי קולות בוקעים מחדר ההסבה, ואך נכנסתי לחדר גיליתי שהם בוקעים מג'יבס ומי שבמבט ראשון נראה לי כמו השטן. פ.ג`.וודהאוס בטקסט: משהו רענן, טוב ויפה, ג'יבס, עונת הזיווגים © כל הזכויות שמורות לחרגול הוצאה לאור טוב ויפה, ג'יבס - פ. ג'. וודהאוס
![]() ![]() ![]()
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
![]() |
|
![]() |