| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2006 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | שנת 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
![]() |
באדיבות מעריב ספרים
פאן-אופטיקון
הקומות העליונות שלו חבויות מעבר לעננים. טוקיו מהבילה תחת המכסה ההדוק - 34 מעלות צלזיוס ו-86 אחוזי לחות. זה מה שאומר הצג הגדול של פנסוניק. הכל בטוקיו כל כך קרוב שלא תמיד אפשר לראות אותה. אין מרחקים. הכל מעל לראש - רופאי שיניים, גני ילדים, אולמות מחול. אפילו הכבישים והמעברים להולכי רגל ניצבים על קביים קודרים. ונציה בלי המים. השתקפויות של מטוסים מטפסות על בנייני מראות. תמיד חשבתי שקאגושימה היא עיר ענקית, אבל היא יכולה ללכת כולה לאיבוד בסמטה צדדית ברובע שינג'וּקוּ. אני מצית סיגריה - Kool, הסוג שבחר האופנוען לפני בתור - ומתבונן במכוניות ובעוברים ושבים בצומת של שדירות אוֹמֶקַאידוֹ ורחוב קיטה. רובוטים בחליפות פסים, ספרית עם פירסינג על שפתה, שיכורים של אמצע היום, עקרות בית עם ילדים. אף אחד אינו עומד בלא תנועה. נהרות, סופות שלג, תחבורה, בייטים, דורות, אלף פרצופים לדקה. יאקושימה הוא אלף דקות לפרצוף. כל האנשים האלה עם קופסאות הזיכרונות שעליהן רשום "הורים". צילומים טובים, צילומים רעים, דמויות מפחידות, תמונות עדינות, זוויות משונות, תשלילים שרוטים - זה לא משנה, הם יודעים מי הביא אותם לעולם. אַקיקוֹ קַאטוֹ, אני מחכה. קפה יופיטר הוא המקום הכי קרוב לפאן-אופטיקון לאכול בו ארוחת צהריים. זה יהיה כל כך פשוט אם רק תקפצי לכאן לכריך וקפה. אני אזהה אותך, אציג את עצמי, ואשכנע אותך שהצדק הטבעי לצדי. איך חלומות בהקיץ מיתרגמים למציאות? אני נאנח. לא כל כך טוב, לא לעתים כל כך קרובות. אצטרך להסתער על המבצר שלך כדי להשיג את מה שאני רוצה. לא טוב. בבניין ענקי כמו הפאן-אופטיקון יש בוודאי עוד יציאות, וגם מסעדות משלו. את בוודאי כבר קיסרית עם עבדים שמביאים לך את הארוחות שלך. ומי אמר שאת בכלל אוכלת ארוחת צהריים? אולי לב אדם שאת אוכלת לארוחת בוקר מסדר אותך עד הערב. אני קובר את בדל הסיגריה בין שרידי אבותיה, ומחליט לסיים את המארב שלי כשאגמור את הקפה. אני יוצא אליך, אקיקו קאטו. שלוש מלצריות יש בקפה יופיטר. אחת, המנהלת, נוקשה ושברירית כמו אלמנת קיסר שהרעילה את בעלה בייסורים, ולשנייה יש קול כמו נעירת חמור. השלישית עומדת בגבה אלי, אבל הצוואר שלה הוא המושלם ביקום. אלמנה מספרת לאתון על כישלון נישואיו האחרונים של הספר שלה. "כשאשתו לא עומדת בפנטזיות שלו, הוא זורק אותה." המלצרית עם הצוואר המושלם מְרַצָה מאסר עולם ליד הכיור. האם אלמנה ואתון מפנות אליה גב או שמא היא זו שמפנה אליהן את גבה? קומה אחר קומה, הפאן-אופטיקון נעלם - העננים הגיעו עד הקומה השמונה-עשרה. הערפל מוסיף להנמיך כשאני מפנה את מבטי ממנו. אני מחשב את מספר ימי חיי על מפית נייר - 7,290, כולל ארבע שנים מעוברות. השעון מורה על חמש דקות לאחת, וקפה יופיטר מתרוקן מרובוטים. אני חושב שהם חוששים שיקצצו אותם אם בשעה אחת בדיוק לא יימצאו באשכוביות הניאון שלהם. ספל הקפה שלי עומד ריק על טבעת של נוזלים דלוחים. בסדר. כשמחוג השעות יגיע לאחת, אני הולך לפאן-אופטיקון. אני מודה שאני עצבני. עצבני זה מגניב. קצין גיוס של כוחות ההגנה העצמית בא בשנה שעברה לבית הספר התיכון שלי, ואמר שאף יחידה לוחמת לא מעוניינת באנשים חסינים לפחד - חיילים שאינם חשים פחד מחסלים את המחלקה שלהם בחמש הדקות הראשונות בשדה הקרב. חייל טוב שולט בפחד שלו ומשתמש בו לחידוד חושיו. עוד קפה? לא. עוד סיגריה קוּל, לחדד את חושי. השעון מראה אחת וחצי - שעת השין שלי התפוגגה. המאפרה שלי עולה על גדותיה. אני מנער את קופסת הסיגריות שלי - נותרה עוד אחת אחרונה. העננים ירדו עד הקומה התשיעית של פאן-אופטיקון. אקיקו קאטו מביטה בערפל דרך חלון של מערכת משרדים ממוזגת. האם היא יכולה לחוש אותי כמו שאני חש אותה? האם היא מרגישה שהיום הזה הוא אחד מאותם ימים גורליים, ימים שמשנים חיים? עוד סיגריה אחת, אחרונה, אחרונה, אחרונה: אחר כך תתחיל המתקפה שלי, לפני ש"עצבני" יהפוך ל"חסר עמוד שדרה". כשהגעתי לקפה יופיטר היה שם איש זקן. הוא לא הפסיק לשחק במשחק הווידיאו שלו. הוא דומה בדיוק ללָאוֹ דזוּ מספר הלימוד שלי - קירח, מזוקן, משוגע. עוד לקוחות מגיעים, מזמינים, שותים ואוכלים, ויוצאים בתוך דקות. כמו עשרות שנים שחלפו. אבל לָאוֹ דזוּ נשאר במקומו. המלצריות בטח חושבות שהחברה שלי הבריזה לי, או שאני סתם פסיכי שמחכה שם כדי לעקוב אחריהן בדרך הביתה. ברקע מתחילה גרסה של "דמיין" בעיבוד למוזיקת מעליות, וג'ון לנון מתעורר בקברו בחלחלה. זו זוועה שקשה להאמין. אפילו הבוגדים שהקליטו את הזוועה הזאת שנאו אותה. שתי נשים הרות נכנסות ומזמינות תה לימון קר. לאו דזו משתעל שיעול שאין ממנו חזרה, ומקנח בשרוולו רוק ממסך משחק הווידיאו שלו. אני שואף עשן עמוק לריאותי ומסנן אותו דרך נחירי. מה שטוקיו צריכה זה שיטפון רציני שינקה אותה. גונדוליירים מנגנים במנדולינות משיטים את סירותיהם לאורך גינזה*. "אם לא אכפת לך", ממשיכה אלמנה לספר לאתון, "הנשים שלו הן כאלה יצורים קטנים, גנדרנים וחמדנים, שמגיע להן כל מה שהן מקבלות. כשאת תתחתני, תדאגי לבחור בעל שהחלומות שלו הם בדיוק במידה שלך." אני לוגם את קצף הקפה שלי. על שפת הספל יש שאריות של ליפסטיק. אני בונה בראשי טיעון משפטי האומר ששתייה מהצד הזה של הקערית מהווה נשיקה עם אשה זרה. זה יגדיל את מספר הנערות שנשקתי לשלוש, עדיין פחות מהממוצע הארצי. אני מביט סביב קפה יופיטר לחפש מתנשקות פוטנציאליות, ומתפשר על המלצרית עם צוואר הוויולה המלא חיים, החכם, כמו מואר באור ירח. קווצת שיער השתחררה, והיא מלטפת את עורפה. זה מדגדג. אני משווה את ורוד הפוקסיה שעל הספל עם ורדרדות הליפסטיק שלה. ראיה נסיבתית, מכל טווח. מי יודע כמה פעמים הספל הזה הודח, עד שהאטומים של הליפסטיק התמזגו עם מולקולות החרסינה? ולבת טוקיו מתוחכמת שכמוה יש מעריצים בכמות שיכולה למלא מחשב כף יד. התביעה נדחית. לאו דזו נוהם על משחק הווידבוי שלו. "בּיוֹבּוֹרגים דפוקים, דפוקים, דפוקים. בכל פעם, לעזאזל." אני לוגם את שאריות הקפה וחובש את כובע הבייסבול שלי. הגיע הזמן ללכת ולמצוא את יוצרי.
המבואה של פאן-אופטיקון, מרווחת כמו בטן של לווייתן אבן, בולעת אותי. חצים על לוחות הרצפה חשים את כפות רגלי ומוליכים אותי לתא קבלה ריק. דלת נסגרת בלחישה מאחורי, אוטמת אפלה תת קרקעית. קרן אור סורקת אותי מכף רגל עד ראש, ומשמיעה ציוץ בחולפה על הברקוד שעל כרטיס הזיהוי שלי. זרקור צהבהב נדלק, והשתקפות דמותי מחזירה אלי מבט. אני בהחלט נראה מתאים לתפקיד. סרבל, כובע בייסבול, תיבת כלים ולוח עם אטב למסמכים. בתולת קרח מופיעה על המסך שלפני. היא יפה, סימטרית ללא פגם, והמילה אבטחה זוהרת על תג הדש שלה. "אמור את שמך ועיסוקך", היא מדקלמת. אני תוהה עד כמה היא אנושית. אלה ימים שבהם מחשבים נעשים אנושיים ובני אדם מתמחשבים. אני מעמיד פנים כנועים של בור ועם הארץ. "אחר צהריים טובים. שמי ראן סוֹגַבּי. אני מ'ידיד דג הזהב'."
גרוטאות טכנולוגיה עלובות ההאקרים האלה. "אה, מוזר," אני מגרד במפשעתי כדי להרוויח זמן. "זה היה קוד הכניסה שנתנה לי העלמה" - מבט עגום בלוח המסמכים שלי - "אקיקו קאטו, עורכת דין שותפה במשרד אוסוגי וקוסוגי." בתולת הקרח מתקשחת. הקנאים רגישים לבלופים. "תחזור מחר, אחרי שתבדוק מחדש את קוד הכניסה שלך."
אני מתנשף ברוגז ומניע את ראשי. "אי אפשר! את יודעת כמה דגים יש לי בשטח שלי? פעם היינו יותר גמישים, אבל מאז שהשלטנו שיטות של ניהול-איכות-כולל, אנחנו פועלים בתכנון לפי שעה. אם מפספסים פגישה אחת, ידידינו בעלי הסנפירים הופכים למזון זרחני. ממש עכשיו כשאני עומד פה ומתווכח איתך יש לי תשעים דגי-מלאך במשרד של מטרופוליטן סיטי בסכנת הרעלה. אל תכעסי, גיברת, אבל אני חייב לדעת מה שמך כדי למלא את הטופס של כתב הוויתור החוקי." אני עושה את ההפוגה הדרמטית שלי. "כבר עשיתי את זה." עכשיו אני מודאג. אם ההאקר שלי טעה גם בכינוי שלי, אני גמור. "אבל הפגישה שלך רשומה למחר." "נכון. בהחלט נכון. הפגישה שלי היתה צריכה להיות מחר. אבל מיניסטריון הדיג הנפיק אתמול בערב אזהרה לכל העוסקים בענף. מגיפה אצל אידרוני הכסף, אה, נגיף האֶבּוֹלה הגיע עם משלוח נגוע מטאיוון. הוא עובר בצינורות האוויר, משתכן בזימים, ו... זה נורא לראות. הדגים מתנפחים עד שהקרביים שלהם מתפוצצים. המדענים כבר עובדים על תרופה, אבל בינינו..." בתולת הקרח נסדקת באחת. "אתה מקבל רשות מיוחדת לשעתיים. מתא הקבלה תתקדם למעלית הטורבו. אל תסטה מחצי החיישנים על הרצפה, אחרת תפעיל אזעקה ותואשם בכניסה לא חוקית. המעלית תביא אותך אוטומטית למשרד אוסוגי ובוסוגי בקומה שמונים ואחת."
"קומה שמונים ואחת, מר סוֹגַאבּי," מודיעה המעלית. "מצפה לשרת אותך שוב." הדלתות נפתחות לג'ונגל טרופי וירטואלי של שרכים וצמחים בעציצים. כלוב של צלצולי טלפונים. מאחורי שולחן בהט, אשה צעירה מסירה את משקפיה ומניחה מידיה מרסס עלים. "אבטחה אמרו שמר סוגאבי עולה לכאן."
"תני לי לנחש! קאזוּיוֹ, קאזוּיוֹ, אני צודק?"
אני דופק שלוש פעמים. "'ידיד דג הזהב', גברת קאטו!" ביקורות מחו"ל וקישורים לביקורות. "The endlessly side-tracking narrative moves through a vast repertoire of genres - quest, quirky romance, cyber-thriller, family saga. At times, the different voices verge on cacophony. But that's the point. The wonderfully energetic prose is constantly entertaining, filled with daring imaginative stunts and the crackling rhythms of the digital age." - Jerome Boyd Maunsell, Evening Standard "The prose bespeaks a kind of observational rapture that offers the smell of Tokyo streets or even the movements of a cockroach as tiny, cherishable shards. Mitchell also adores larger-scale formal tricks, which are not always convincingly integrated with his subject matter." - Steven Poole, The Guardian "Number9dream is a delirious mix of thriller, tragedy, fantasy, video games and a portrait of uneasy modern Japan" - Carrie O'Grady, The Guardian "Mitchell has produced a novel as accomplished as anything being written. Funny, tenderhearted and horrifying, often all at once, it refashions the rudiments of the coming-of-age novel into something completely original. (...) Number9Dream is always at least as much fun as a good carnival ride -- or a good pop tune" - Malcolm Jones, Newsweek "Mitchell successfully adopts Murakami's catchy style: potboiler escapism with experimental tweaks and melancholy humour. Some parts are more successful than others, however, and not all the digressions are worthwhile. (...) So Mitchell couldn't think of a proper ending; but much of the book is a riot, expertly staged." - Hugo Barnacle, New Statesman "(O)dd, fitfully compelling (.....) Mitchell's pyrotechnics are never less than interesting, but they are often less than satisfying" - The New Yorker "Although Eiji is an otherwise engaging character, his dreams will put most readers to sleep. (...) Mitchell's problem is a lack of control. (...) (T)he dreams dominating this fitfully brilliant book are a nightmare to read." - Daniel Zalewski, The New York Times Book Review "The most engaging character of number9dream is the city itself, a zirconium-gothic Weberian nightmare, a metal-and-glass superbeast of energy and automation. (...) number9dream is a sprawling, wanton affair. For all its attractions, the book suffers from an imaginative hyper-fecundity. What with the alternative realities, the narrative byways and cul-de-sacs, there is just too much information coming at you." - Robert MacFarlane, The Observer "As much as Number9Dream is a traditional quest and coming-of-age novel, it's also an examination of consciousness, of how we navigate the tenuous borders that separate fact and fantasy, dreams and waking life, the virtual and the authentic. (...) (T)he novel dips and drags in places, and the final paragraph hits a dissonant note (...) With his kaleidoscope eyes affixed to the pulse of modern Japan, Mitchell writes like a dream, the kind you don't want to end." - Andrew Roe, San Francisco Chronicle "Nothing could be less ethereal, lucid or zen-like than the overwrought and overwritten prose on display here. (...) There is no selection, no paring away of excess, no attention to the single, telling detail, and the effect of this, over 400 pages, where all these supposedly inter-connected narrative forms and styles are meant to combine into a seamless whole, is to leave the reader numbed and clamouring for less. (...) The centre does not hold." - Robert Edric, The Spectator "Halfway through the novel you care less about Eiji finding his father than you do about finding your own way out of this labyrinthine, multi-genre tale. What it all means is hard to say, but the number nine is a key. (...) Number9dream is not a great deed, but Mitchell is certainly a gifted and unusual writer" - Russell Celyn Jones, The Times "While Number9dream may not have the satisfying of coherence of Ghostwritten, with its nine artfully interwoven parts, it more than compensates with its sheer abundance of ideas, its linguistic invention and its stylistic display. The stories of Eiji and Anju and of Goatwriter and his madcap household may be enjoyed independently, but the book as a whole clearly attests, David Mitchell's considerable gifts and perhaps augurs even greater things to come." - Shomit Dutta, Times Literary Supplement "Imagine a Philip K. Dick tale interpreted by a coked-up Salman Rushdie impersonator. It's show-offy fiction on a bad hair day. (...) Number9Dream is a muddle of missed opportunities and loose ends" - Joy Press, The Village Voice © כל הזכויות שמורות למעריב ספרים חלום מספר 9 - דייויד מיטצ'ל
![]() ![]() ![]()
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
![]() |
|
![]() |