| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2007 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | שנת 2007 | 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
![]() |
גיבורי הספר נעים בין קטבים של אובססיה, כאב והומור שחור: מוכרי בייגל מברוקלין יוצאים לטרק במיידאנק, בתו של נאצי משחזרת בלהט בתי כנסת חרבים, שברי מציבות מפולין משמשים כמיצג אמנותי בגלריה תל אביבית. התחלה של משהו יפה הוא ספרה הרביעי של ליזי דורון. קדמו לו "למה לא באת לפני המלחמה", "הייתה פה פעם משפחה" ו"ימים של שקט", שתורגמו לגרמנית וצרפתית. התחלה של משהו יפה מאת ליזי דורון בהוצאת כתר, עורכת: רונית ויס- ברקוביץ, עיצוב עטיפה: מריה רפופורט, צילום עטיפה: ליה צ'סנוקוב, 256 עמודים.
פרק א
חזרתי לארץ בטיסת לילה מפולין עם מאה תלמידי אורט-עמל מנהריה, כולם בחולצות כחולות עם מגן דוד וכתובת - "עם ישראל חי" - מלווים במורים ובמדריכים. כבר בקפריסין הם שאגו "הבאנו שלום עליכם". ארבע וחצי שעות הייתי בעל כורחי חלק ממשלחת הפטריוטים שחזרו מהמחנות. כשנחתנו נשמתי לרווחה. מיהרתי לכיוון היציאה, אבל שם עצר אותי המוכס. הוא שלף מהתיק שלי פיסת שיש וניסה לקרוא את הכתובת שחרוטה בה. "מה את מתכוונת לעשות עם האבנים האלה?" שאל. "אנדרטה לחזי," עניתי לו. רציתי להתנדף משם, אבל המוכס הוציא מהתיק שלי בקצב צב את כל שברי האבנים, בחן אותן אחת-אחת. "מחפש קרובים?" שאלתי.
"בחיים לא ראיתי מישהו שהביא מחו"ל בוץ ואבנים של מצבות," לחש למוכס גמדון שהצטרף לבדיקה. משהו לא בסדר אִתה סימן לו בפנטומימה.
מיהרתי לצאת משם. ידעתי שמיכאלה, אחותי, כבר מחכה לי. ככה הבטיחה כשצלצלתי אליה בחצות לבשר לה שאני חוזרת.
היא עמדה באולם מקבלי הפנים בחליפה של גוצ'י, על עקבי מסמר, עם כל התכשיטים הנוצצים של אמא שלנו. גוצ'י על הבוקר, כצפוי. לליידי אין בגדים אחרים. הכביש היה ריק. מיכאלה נהגה בג'יפ שלה ושתקה. ככה היא, משובטת של אמא, כמוה בדיוק מקפיאה את פניה היפים, מכַווצת את השפתיים, צוללת בפורמלין ושותקת. "מַלינקָה, אנחנו נס," חזר אלי הקול של חזי, "אנחנו התחלה של משהו יפה." איך האמנתי לו? נתקפתי ייאוש. התחלתי לזמזם את שירי הערש של אמא, את ההמנון של ילדותנו. "שקט, שקט, בְּני, נחרישה, פה צומחים קברים," ריגשתי את מיכאלה. "את שרה כמו אמא," אמרה לי. הרימֶל והמַסקַרָה נזלו על לחייה הוורודות, הנחיריים הקטנים שלה האדימו והתנפחו. כל-כך בקלות נסדקת מעטפת החרסינה של מיכאלה חן. בדרך כלל היא שולטת במצב. אצלה תמיד הכול בסדר. הבעל, הילדות, הגלריה. עד שהגענו הביתה אני זמזמתי מנגינות והיא הקשיבה לי.
בכניסה לבית התעכבתי לרגע. שבועיים לא הייתי כאן, ועכשיו השמים שמעלי נראו כחולים יותר והדשא שסביבי ירוק יותר. שאפתי את ריח הבוקר.
"מה הבאת?" שאלה מיכאלה כשגררנו את התיק הכבד פנימה. מזווית העין כבר ראיתי את הגלדיולות שהניחה באגרטל. ניחשתי שגם אפתה לכבודי את עוגת השוקולד האולטימטיבית שלה. למה היא נכנסת לבית שלי כשאני נוסעת? עזבה את הבית לפני שלושים שנה, ועד היום נדמה לה ששתינו גרות כאן כמו פעם, יחד עם אמא, עם שָׂרקה ועם גָדישקה הצולע. נכנסתי לסלון וראיתי שעוד צנצנת קריסטל נעלמה מהמזנון. בכל ביקור מיכאלה יוצאת עם איזה נכס, לוקחת חפצים מהבית שלי והופכת אותם למֵיצָג בגלריה שלה. רציתי שתלך כבר.
"כשמלינקה שלנו תתחתן," שמעתי את אמא אומרת, "תמכרו את הדירה ותתחלקו בכסף. עד אז הדירה של שתיכן." "הגיע הזמן שנמכור את הבית," התחלתי בנאום הנדוש שלי. לא יכולתי כבר לראות את הבית הזה. אבל מיכאלה העדיפה להתעלם ממני. היא התיישבה במטבח וצלצלה לרוני שלה. "אל תשאל," שמעתי אותה לוחשת, "לא פריס, לא אהבה, היא עצבנית, היא על הפנים."
"אני מדברת אלייך!" ניערתי אותה, "תגידי לי, מתי כבר נמכור את הבית?!" גררתי את התיק הכבד, המלא אבנים, אל מרכז החדר. אחר-כך הקאתי את תכולת מעי לאסלה. הקאות אצלי זה טבע שני. נפרדתי בשמחה משרידים אחרונים של אוכל פולני, מחזי זוננשיין ושות', מהעצבים על מיכאלה, והתחלתי לרוקן את תיק היד. הנחתי את כל האבנים בערימה אחת גדולה ליד ארון הקריסטלים של אמא. מֵיצָג עשיתי לעצמי מרוב ייאוש. "אינסטליישן", כמו שאחותי האמנית אוהבת לומר. לפחות לקריסטלים שמח, חשבתי לעצמי, הבאתי להם חברות מפולין.
פרק ב
"שקט, שקט, בני, נחרישה, פה צומחים קברים," התנגן השיר. "היום לא יום השואה," צווחה עלי ליאורה מגן, המפיקה. "לפחות תחסכי מהמאזינים את השיגעונות שלך. פה צומחים קברים - עכשיו, באמצע הלילה?!" "מעדיפה את 'שריפה, אחים, שריפה'?" שאלתי. בוריס התגלגל מצחוק. ליאורה האדימה והודיעה לי שתדרוש מהממונים להוריד אותי מלוח השידורים. "מה יש לך נגדה?" ניסה בוריס להיות מליץ היושר שלי. "היא לא צפויה, היא לא אחראית, והיא חסרת שיפוט," מנתה ליאורה את מעלותי. "זה נכון," אישר בוריס וחייך אלי מאוזן לאוזן. פרצתי בצחוק. בדיוק אז הגיע פקס לשולחן המערכת:
עמליה בן עמי שלום.
אחרי תוכנית הלילה צלצלתי לחזי. ידעתי שהפקס האידיוטי שלו עדיין ממוגנט למקרר שלי. קרעתי אותו לפיסות קטנטנות וזרקתי לפח. למה צלצלתי אליו? מי מטלפנת בחצות וחצי בלילה למישהו שהיא לא מכירה? מטומטמת.
חזי צִלצל בסוף השבעה. "זה אני, חזי זוננשיין," אמר, והשיב אלי זיכרון נושן: חזינקה זוננשיין, הבן של החירשת.
פרק ג
נכנסתי לחדר שלי, כוך שפעם היה מרפסת ואחר-כך חדר העבודה של אבא. לפחות כאן אני תמיד נרגעת. סגרתי את התריסים ואת החלונות. רציתי שקט, רציתי חושך, וקיוויתי לישון, לישון ולישון. נכנסתי למיטה עם הטרנינג שעלי ועטפתי את עצמי בשמיכה. אבל אמא הביטה בי מהתמונה בקיר שעליו היא תלויה כבר שנים. אפילו בתמונה אמא שלי לא מחייכת אלי. קמתי מהמיטה, תלשתי אותה מהקיר וטמנתי אותה במגירה. היום אני זקוקה לסביבה אוהדת. מתוך המגירה, כמו להכעיס, חייכה אלי תינוקת מלמלנית, מקושטת בסרט: מיכאלה בת שנה. אולי לא הייתי צריכה להתנפל עליה, חשבתי. אבל איך היא לא שואלת מה עבר עלי, מה קרה עם חזי? "לא פריס, לא אהבה, היא על הפנים..." הלחישות שלה בטלפון הדהדו באוזני. מגיע לה, הרגעתי את עצמי. עוד לפני שנולדה הבנתי שאני בצרות. הייתי בת שמונה כשהבטן של אמא תפחה וכל הילדים צחקו עלי שאבא ואמא שלי הזדיינו. כולם בשכונה היו בנים יחידים, רק ההורים שלי עשו לי בושות, עשו פרו ורבו. קינאתי אפילו בגדישקה גרין הצולע, הבן של שׂרקה השכנה, שכמו כולם נשאר בן יחיד.
"נו, עכשיו כשיהיה לה אח או אחות, היא כבר תהיה ילדה טובה," אמרה שׂרקה לאמא שלי, ואני העפתי את כלֵי הסוכר, המלח והפלפל שעמדו בשורה על שולחן האוכל שלה.
"מזל טוב, יש לך אחות," בישרה לי שׂרקה, "סוף-סוף לאמא שלך תהיה קצת נחת."
היא גם לקחה אותי לסַפָּר שלה. "הכי קצר שאפשר," לחשה לו. "מה כבר אפשר לעשות עם קש כמו שלה?" זרקתי מעלי את השמיכה והשתרכתי למטבח, שטופת זיעה. שחזי ימות כבר. בגללו, גם בחדר של אבא לא מצאתי מנוחה. הוצאתי את עוגת השוקולד של מיכאלה ואכלתי אותה בכפית. פערתי בה בורות וידעתי שאקיא, אבל לא יכולתי להפסיק.
"הבאנו לך מתנה," בישר לי אבא ביום שמיכאלה הגיעה הביתה.
"קח אותה," ביקשה אמא מאבא
למחרת קנה לי אבא בובה גדולה ויפה עם צמות צהובות, עיניים כחולות שנפתחות ונסגרות ושמלה פרחונית. קראתי לה מימי-הלוואי-שתמותי, חפרתי בור בגינה וקברתי אותה. כשכיסיתי את הבובה שלי באדמה אמא הזעיקה את שׂרקה שלה.
"קח אותה," אמרה אמא לאבא במוצאי יום הכיפורים, כששפכתי את מרק העוף של שׂרקה על המפה הלבנה. אמא רעדה. "בגללך שׂרקה לא תזמין אותנו יותר." אין לי חמצן, הבית הזה חונק אותי. משנה מקום משנה מחשבות, אמרתי לעצמי, ויצאתי לגינה. פתאום נראה לי שהכול תקוע, הכול כמו אז. שכונה נידחת בדרום תל אביב, שורות של בתים חד-קומתִיים ואנחנו בקצה. שני בתים דבוקים זה לזה: משפחת צוקמאייר במערב ומשפחת גרין במזרח. גינה משותפת, חצר משותפת, ולכל משפחה בית קטן עם שני חדרים ומרפסת. מארק, שׂרקה וגדי גרין בבית מספר שש. אמא אֶטקָה, אבא ארתור, אני ומיכאלה בבית מספר שמונה. כמו במכת ברק נזכרתי גם בבית של חזי, הבית של משפחת זוננשיין. מהגינה שלנו רואים את המרפסת שלהם.
אִיךְ ווֵייס נישׁט ווֹאס זֹאל עֶס באדוֹיטֶן... אבא ואני הסתובבנו בשבילים הריקים של יום כיפור. אבא דִקלם לי שירים בגרמנית והבן של החירשת עמד במרפסת והשקיף עלינו. הוא בטח מקנא בי, התרגשתי.
"מלינקה צוקמאייר?"
דִי לוּפט איז קיל אוּן עֶס דוּנקֶלט...
"זאת השפה של הנאצים!" שאגה שׂרקה על אבא כששמעה אותו מדקלם לי בגרמנית. © כל הזכויות שמורות לכתר הוצאה לאור התחלה של משהו יפה - ליזי דורון ![]() ![]() ![]()
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
![]() |
|
![]() |