| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2007 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | שנת 2007 | 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
![]() |
"לבי נעשה מסוגל לכל צורה" כותב אבן ערבי. "הוא כר מרעה לאיילות. מנזר לנזירים נוצרים. מקדש לאלילים. הכעבה של עולי הרגל. לוחות הברית וספר הקוראן. אני הולך בעקבות דת האהבה. לאן שגמל האהבה יישאני - זאת דתי וזאת אמונתי" . במאה ה-13 הוא הושלך לבית הסוהר במצרים בעוון כפירה באיסלם. למאה ה-21 הוא מציע אפשרות רעננה להתמודדות עם הניגודים שנדמה כי אינם ניתנים לגישור. זהו ספרה השלישי של רחל גורדין, לשעבר מבקרת הקולנוע של עיתון "הארץ" וכיום מטפלת בגוף. ספריה הקודמים העמוק אוהב את המסֵכה - רשמי מסע בהודו (1987) וספר הילדים ידִידִי רַאי (1988) יצאו לאור בהוצאת מסדה. מלאכים אינם חולמים: משנתו של אבן ערבי - השייח' הסופי הגדול ביותר מאת רחל גורגין בהוצאת כרמל, הציור על העטיפה: קטע מקליגרפיה טורקית של איסמעיל זוהטו, מסוף המאה ה-18 "ביסמיללה אל רחמן אל רחים".
מבוא | קריאת הפרא של הלב
האינטימיות הטוטלית של מכתב זה חתכה בחיי כאִזמל מנתחים - אכזרי וחסר פניות - כשהיא מפרידה הפרדה חדשה בין עיקר וטפל, וחושפת אי של געגועים עירומים. שנים של מאמץ להתיידד עם הפשרה, להתכחש לאגדות, "להתבגר", "להשלים עם המציאות", "לקבל את החיים כפי שהם" - נשרו באחת מול קריאת הפרא של הלב לבוא אל זה שהוא "קרוב לי יותר מעצמי". כשבועיים לאחר קבלת אותו מכתב-שיר, שנכתב בידי אבן ערבי, כבר עמדו רגליי על גבעה ירוקה בבית אחוזה בסקוטלנד - בית הספר של "בּשַארָה", שמשנתו של המיסטיקן הסוּפי בן המאה ה-12 היא אחד הנושאים המרכזיים הנלמדים בו. זה היה יום אביב סקוטי, והארנבונים דילגו בעשב הגבוה כמו גלים בים ירוק. אור צלול ושקוף כזה לא ראיתי מימיי. כמו משמר כבוד דומם לרגע יקר מכול. דממה עמוקה שהאוזן העירונית אינה מכירה, החזיקה את הרגע בכפה בעדינות ובחמלה. פסיון צרח בחורשה הסמוכה, קול פעייה צרוד של כבשה עלה ממורד הגבעה, והרוח רחשה בעלי העצים העתיקים כנחש טבעות ענקי המרשרש בזנבו מקצה האחוזה ועד קָצֶהָ. געגועים עצומים תכפו עליי ובלבי הדהדו המילים: "באת הביתה". עמדתי בראש הגבעה, ליד המבנה הלבן שתחתיו נקבר מייסד בית הספר - בן אצולה טורקי בשם רָאוּף בּוּלֶנְט - וצפיתי אל האגם הרוגע במורד. מתיקות שאין להכילה הצטברה בגרוני והתפרצה בבכי שנמשך תשעה ימים ותשעה לילות. דומה היה כי לבי חישב להישבר. גיליתי נוסטלגיה חדשה: נוסטלגיה להווה. לא יכולתי לעמוד בגעגועיי לרגע הנוכחי, ועיניי ירדו דמעה ללא הרף. אולי כל אדם חי הוויה לא-נודעת לצד חייו הרגילים. המכתב שקיבלתי באביב 89' כמו פער חור במחיצה בין שני המישורים, והציף אותי ברמזים ל"אני" אחרת, לא מוכרת, החיה ופועלת בתוך נסיבות חיי. כמו הדים רחוקים של התרחשות פנימית שפרטיה אינם ידועים אף לי, אבל באופן מוזר כלשהו היא חשובה וקרובה לי הרבה יותר מכל הפעולות החיצוניות המגדירות את חיי. זה, אולי, מסביר מדוע כשהגעתי לבית האחוזה בסקוטלנד הרחוקה הרגשתי כאילו שבתי הביתה, ומדוע, בדרכי חזרה אל ביתי ה"אמיתי" חוויתי את הפרידה מן המקום כמו קרע ברִקמה החשאית של הווייתי.
ארץ לא-נודעת אל ארץ לא-נודעת זו אי אפשר לבוא בכוח מאמצינו. אחד ממתנגדיו של מוחמד, ששמע על מסע הלילה שלו, בא ואמר לו: "הרם רגל אחת". מוחמד עשה כדבריו. "עכשיו - את השנייה" אמר האיש. "אינני יכול" הגיב מוחמד. לעג לו המתנגד: "איך אתה, שאינך יכול להרים את שתי רגליך ביחד מהאדמה, טוען שעפת מעבר לכל הרקיעים?" "אינני טוען שעפתי" השיב הנביא. "אמרתי שנלקחתי". מאז - הדרך הנכונה לאלה השואפים לבוא אל אותו מקום של "אפילו קרוב יותר" היא דרך של חוסר תנועה גמור. אבן ערבי מתאר דרך זו כדרכם של רוכבי הגמלים, העוברים את המדבר בכוחו של אחר, וכך מגיעים למטרתם חופשיים מתלאות המסע ומן היומרה הכרוכה ביכולת עשייה עצמית. ומאחר שלא לכל אחד נשלח סוס מעופף עם פני אישה וכנפי מלאך כדי לשאתו אל מחוז געגועיו - נישאים רוכבי הגמלים על גבי התפילה "אין כוח ואין מצב אלא באלוהים". המסע אל האמת הוא מדבר מבחינת ה"אני". אין בו פינוקים או הצלחות שזה האחרון יכול לזקוף לזכותו. זה מסע אנונימי, וכמוהו רוכבי הגמלים. לכן יש לבחור "גמל" שיוכל להחזיק מעמד בצחיחות הזאת. התפילה "אין כוח ואין מצב אלא באלוהים", שאבן ערבי רואה בה את אחד האוצרות הנסתרים של כיסא הכבוד, היא "גמל" כזה. והיא מגֵנה על הרוכב מהמאמץ ומן היוהרה גם יחד. מי שנישא על גב תפילה זו אינו מייחס לעצמו שום כוח פעולה, וממילא אינו זוקף את ההצלחה או הכישלון לזכותו או לחובתו. "בכוחו של גמל זה חציתי את המדבר", הוא אומר. הייחוס המלא של כוח הפעולה לאלוהים חוסך מאמץ סרק ומונע מה"אני" להתהדר ביומרה שהוא עשה משהו. ומאחר שה"אני" זקוק להזנה קבועה של חשיבותו העצמית - תפילה זו היא מדרכי המסע החסכוניות ביותר. מסעו של מוחמד מתרחש בלילה, בשעה היקרה ביותר לאוהבים. הוא נועד לפי הקוראן להראות לנביא את "האותות". לא להביאו אל אלוהים. כי כל המקומות, אומר אבן ערבי, זהים ביחס לאלוהים, והמקום היחידי שיכול להכיל אותו הוא הלב של עבדו הנאמן. בתיאור מסע הלילה מוחמד אינו מצוין בשמו. הסיפור מתייחס אליו כאל עבדו של האל, כש"עבד" לפי אבן ערבי הוא האציל שבשמות. מוחמד אינו מחולל ניסים כמו ישו ואינו מחוקק גדול כמשה. הוא העבד המופתי, השומר על ענווה עמוקה גם כשהנשגב מתבטא בו. נַבִּי אוּמִי - נביא בור ועם הארץ. לא משום שלא ידע קרוא וכתוב, כפי שפירשו זאת, אלא משום שהיה לוח חלק שאלוהים כותב עליו כרצונו. אומי - ממקור אום (אם) - כמו תינוק תם שזה עתה הגיח מרחם אמו.
מי אני? בהקשר של החיים בישראל "מוחמד" איננו מושג ניטרלי כמו "בודהה" או "ברהמה", ו"אללהו אכבר" מוכר בעיקר כקריאה של מחבל-מתאבד לפני שהוא מפעיל את הפצצה. דרכו של אבן ערבי מכוונת אל המהות, אך מהות אינה יכולה להופיע ללא צורה. ואצל אבן ערבי הצורה היא ערבית, המונחים הם מונחי האיסלם, והתפילות מבוססות על הקוראן. האם עליי להתעלם מן ההקשרים הקשים של צורות אלה כדי לנגוע במהות? או להתנכר לקריאה העולה ממעמקי הווייתי, ולחפש צורות אחרות, שארגיש איתן נוח יותר? ואולי דווקא הקושי הוא שומר הסף של אפשרויות חדשות, שהרי כל קורא אגדות מושבע יודע שהמקום שבו יושב הדרקון הוא מקום מחבואו של האוצר? המפגש עם אבן ערבי הוליד שאלות אלו, אך משנתו היא שנתנה בידיי את המפתח לתשובות. אבן ערבי אינו מייצג את הדת המוסלמית. לכן גם היה נושא להתקפות חוזרות ונשנות מצד נציגי האיסלם הרשמי. איש הדעת, הוא כותב, לעולם לא יהיה לכוד בצורה אחת של אמונה. ביודעו את גרעין כל האמונות הוא מזהה גרעין זה בכל לבוש שבו הוא מופיע (אבן ערבי 4, עמ' 1, עמ' 24). בספר שיריו, תַרְג'וּמַן אַל אַשְוַואק (תרגום התשוקות), הוא כותב: "לבי נעשה מסוגל לכל צורה: הוא כר מרעה לאיילות. מנזר לנזירים נוצרים. מקדש לאלילים. הכעבה של עולי הרגל. לוחות הברית וספר הקוראן. אני הולך בעקבות דת האהבה: לאן שגמל האהבה יישאני - זאת דתי וזאת אמונתי" (עמ' 67). איך מפתחים לב המסוגל לכל צורה? - השאלה מחריפה במיוחד באזור טעון כמו המזרח התיכון, שבו הצורות השונות מהוות עילה לטבח ושכול. האם אבן ערבי, מוסלמי שחי בספרד בתקופת תור הזהב של האיסלם, יכול להציע מפתח לא רק לקבלת האחר מתוך כבוד הדדי אלא לחשיפת נקודת הזהות, שממנה הצורות נראות כביטויים שונים של אותה אהבה ליופי? אותם געגועים לאינטימיות? אותה יראה בפני הנשגב? אותה מתיקות שהלב אינו יכול להכילה? רק פנייה אל הרחב ביותר, העמוק ביותר, בנו, זה המכיל הכול ואינו מוכל על-ידי היבט חלקי שלו - תאפשר להכיר בשוני לא רק מתוך כבוד אלא גם מתוך אהבה. רוחב זה, עומק זה, הוא אלוהים. לא אלוהים שאומרים לו "אתה בחרתנו". גם לא "האל שלי" ש"יותר גדול מן האל שלך", בהבנה מסולפת של "אַלְלָהוּ אַכְּבַּר". אלא אותו אל שאי אפשר להגדירו ועם זאת הוא "קרוב לאדם יותר מווריד הצוואר שלו" (כטענת הקוראן). לפי הבנת האחדות של אבן ערבי - "מוסלמים", "יהודים" או "נוצרים", אינן תפישות-עולם אקסקלוסיוויות, המבטלות זו את זו, אלא ביטויים שונים לאותו עומק אין-חקר ששום צורה אינה מהווה לו ביטוי ראוי.
האמת כהנחת יסוד המסע אל אלוהים, לפי אבן ערבי, מתחיל באלוהים. לא בהתקדמות הדרגתית מן המקום שבו אנו נמצאים אל מקום אחר, אלא בקבלה מלאה של אותה ודאות הנטועה בלבנו וחקירת השלכותיה על החיים. מאין צמחה ודאות זו? - לא מהנחות יסוד קודמות אף לא ממושגים מעורפלים שהרגש, השכל או החושים תומכים בהם. אלא מידע מהותי המוטבע בנו מקדמת דנא. בטרם היותנו. כל ידע אחר, כל הבנה, הארה או תגלית, נובעים מוודאות זו ושואבים ממנה את אמיתותם. אין זו ודאות המקנה בעלות על האמת או עמדת כוח בוויכוח. אך היא הכוח המניע במסע של הרוח. באופן פרדוקסלי, אופן הנוכחות של ודאות זו בלב הוא געגועים. לא געגועים לעבר ולא כיסופים לעתיד. לא ערגה אל הלא-נודע ולא תשוקה מתוך חסר. אלא געגועים אל השלמות שהלב יודע. אל הוודאות שהלב מכיר. לכן כנראה חוויתי, באותו יום שטוף שמש במאי 89', ביטחון שהגעתי הביתה יחד עם נוסטלגיה שאין להכילה אל הרגע הנוכחי. "הו דוד, געגועיי אליהם גדולים מגעגועיהם אליו", מתוודה אלוהים בפני דוד המלך. אלוהים מתגעגע אל האדם, עצם מעצמיו שנקרע ממנו. קינת הגעגועים שלו חודרת את היקום וסוחפת את הלב האנושי. הכיסופים שאין לשאתם הם פניה של האהבה בלב האוהב. הם הנוכחות עצמה. וכל ניסיון "לרפא" ערגה אינסופית זו הוא ביטוי של ריחוק, לא של קִרבה. אבן ערבי מבטא זאת באחד משירי התרג'ומן אל אשוואק, כשהוא מתחנן אל אהובתו האכזרית: "רחמי על אוהב מתאווה, מנודה וטרוף-דעת, שתשוקות אופפות אותו בלהיטות, וחצים מהירים מכוּונים לכל אשר יִפנה". אך האהובה "גילתה את שיניה, וברק הבזיק, ולא ידעתי מי מהשניים קרע את האפלה, ואמרה: 'האין זה די בשבילו שאני בלבבו והוא יכול לראותני בכל רגע? האין זה די?'". לאור דברים אלה - העיון במשנתו של אבן ערבי לא נכתב מנקודת מבט חיצונית, אלא בכוונה לעקוב אחר אותה ודאות שבלב ואחר הדברים שמעוררים אותה. אפשר להתייחס ליצירתו של אבן ערבי כאל דברי חוכמה, אך לא בכך ייחודו. בקריאה מתוך כוונה מלאה מעבירים ספריו נוכחות חיה, הנוגעת באותה ודאות שבלב. כתביו לא נועדו להציג תאוריה עקבית מבחינה רציונלית; לעתים קרובות ההפך הוא הנכון. הפרדוקסים המצויים בחיבוריו יוצרים מבוכה, חוסר אוריינטציה והרגשת תסכול, אך גם חוויה מפתיעה שאינה קשורה בהכרח לתוכן הגלוי של הטקסט. מבחינה זאת - אלה טקסטים בעלי נוכחות עצמאית, המשתנה בהתאם לנסיבות הקריאה בהם ולמצבו של הקורא.
השייח' היותר גדול כפי שבהיותו בחיים היה השייח' דמות שנויה במחלוקת - כך עוררו גם כתביו תגובות קיצוניות. במשך הדורות שחלפו הוא הואשם לא פעם בכפירה. כתיבתו גונתה כמבולבלת ויהירה. בכל זאת זכה בכינוי "השייח' הגדול יותר". הוא עצמו מעיד כי "מעולם לא הייתה בכתיבתי מטרה קבועה מראש... הבזקים של השראה אלוהית היו יורדים עליי וכמעט משתלטים עליי כליל, כך שיכולתי להוציאם ממחשבתי רק על-ידי העלאה בכתב של מה שנגלה לי. אם עבודותי חושפות צורה כלשהי של קומפוזיציה - אין זו צורה מכוונת. חלק מהדברים כתבתי בצו אלוהי, שנשלח אליי בשינה או בהתגלות מיסטית" (אבן ערבי 5, עמ' 5-6). מהי האיכות שהקנתה לו את הכינוי "שייח' אל אכבר"? האם היה זה היקף יצירתו, שכמעט אינו מתקבל על הדעת במונחים אנושיים? האם הישרדות כה רבים מחיבוריו, בתקופה שבה לא היו אמצעים טכנולוגיים לשימורם, היא שעושה אותו לתופעה כה יוצאת דופן? האם הוא גדול יותר משום שנגע באמת אוניוורסלית, מעבר לגבולות הזמן והמקום, ושמר על רלוונטיות ורעננות עד היום? משום שהיווה גשר בין מזרח ומערב? מאחר שחשף את ה"אחדות האברהמית" המונחת בבסיס שלוש הדתות המונותאיסטיות? או שמא הוא גדול כי הטקסטים שכתב אינם "מדברים על..." אלא "מביאים את" המהות עצמה - נוכחות חיה, הפועלת ישירות על כל קורא כפי יכולתו ונכונותו?
מקום ושמו "עיוורון" מציאות זו היא אלוהים. התופעות בעולם הן ביטויים שונים של אלוהים שפורש את אפשרויותיו השונות בפני עצמו בתצוגה של שפע. כל תופעה מציגה היבט מסוים של אותה מציאות. רק לאדם, בצלם אלוהים, יש אפשרות לגלם את השפע האלוהי במלואו. אפשרותו של האדם להגיע אל "אפילו קרוב יותר" אינה תוצאה של כישורים מיוחדים, אלא של אחדותו המהותית עם האל. אין קרוב יותר ממי שכלל איננו קיים בנפרד. והגעגועים העצומים נובעים מתוך הוודאות העמוקה ביותר של אחדות זו. האחדות המונחת בבסיס היש אינה תאוריה הבאה להסביר את העולם. היא המנוף הפנימי המסוגל להביא את האדם לכלל שלמות. הטקסטים של אבן ערבי נועדו להעביר את הקורא תהליך אלכימי, כשאבן החכמים המגרה תהליך זה היא הבנה הולכת ומעמיקה של אחדות-היש. גם אם תחילתו של התהליך בתפישה אינטלקטואלית חיצונית של האחדות, נוכחותה של "אבן חכמים" זו בתוך החיים, בחיכוך עם ריבוי התופעות, בתוך הזמן, מסוגלת להביא בסופו של דבר למימושה של אותה אחדות באדם. הדרך הסוּפִית אינה דרך של עשייה, אלא של ידיעה, התמסרות וחשיפה של "מקום" שאבן ערבי מכנה "המקום הקדום יותר". כל מה שנדרש מן התלמיד הוא לכפוף את עצמו בהכנעה גמורה להשפעתה הברוכה של האמת, ולהניח לה לפעול עליו. בשלות היא הכול / מאת גַ'לַאל אַל דִין רוּמִי
אם לא תוכל לשאת את האור הלא-מועם, שתה את מילת
תרגום חופשי, מתוך רומי, משורר ומיסטיקן © כל הזכויות שמורות לכרמל הוצאה לאור מלאכים אינם חולמים - רחל גורדין
![]() ![]() ![]()
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
![]() |
|
![]() |