| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2007 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | שנת 2007 | 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
![]() |
בחלק הפוליטי מאמר מאת ד"ר יוסי אמיתי המבקש לברר את המושג "פוסט-ציונות". זה לא מה שחשבתם. דן יהב מציג לפנינו את זוֹשה, חלוצה משנות העשרים של המאה הקודמת, שלא איבדה את כושר שיפוטה האנושי והעצמאי, בתקופה שבה כל אמצעי ל"כיבוש הקרקע" נתפס כמוסרי. היא מזכירה לי את הילדה מאותה אגדה תלמודית שהעירה לרבי יהושע בן חנניה על שהלך בשביל כבוש בשדה. כשאמר לה התנא: וכי לא דרך כבושה היא? אמרה לו: ליסטים שכמוך כבשוה. בחלק הפוליטי עוד רשימות: מאת אודי זומר, בעקבות מלחמת הלבנון השניה, ומאת אלישע פורת, בעקבות מלחמת הלבנון הראשונה. בפרק התרבות מאמר מאת ג'ון קארי, בתרגומה של רים ע'נאיים, הדן בשאלות מוסריות לאור קריאה בפואמה הדרמתית "שמשון הגיבור" של ג'ון מילטון. "מטען צד" נושא אלינו שפע של שירים, רבים מהם מאת יוצרים צעירים ובראשית דרכם כעוז פריימן, סמא שקרה, יונתן קונדה, מוחמד אגואני ועוד, ולצדם וותיקים כאשר רייך, דודו פלמה, ראובן דותן, אודי לזר, ואחרים. בפרוזה פרק מרומן בכתובים מאת משה פינטו, סיפור קצר מאת שמעון מרמלשטיין וסיפור מד"ב מאת ריי ברדבורי, בתרגומו של עודד פלד. חותם את "מטען צד" שיר של מקסים גילן הלקוח מהספר:"בבל ושירים אפלים" הרואה אור בימים אלה מתוך עיזבונו הספרותי של המשורר ומייסד "מטען". הציורים ועבודות האמנות שבחוברת ועל גבי העטיפה הם מאת ארנסטו לוי ואידית גודיק, זוג אמנים המתגורר וחי ביפו. אנו מקווים שתיהנו מהקריאה ושמבין השורות תציץ אליכם אותה ילדה קטנה מהאגדה התלמודית המופלאה שהזכרנו למעלה. העורך, יוסי גרנובסקי "מטען" הוא כתב העת יוצא לאור החל משנת 1995. המייסד והעורך הראשון: מקסים גילן. מאז פטירתו של מקסים גילן באפריל 2004 ממשיך לערוך את כתב העת יוסי גרנובסקי. שותפו לעריכה: רומן וטר. את הגיליון הנוכחי, וגיליונות קודמים, ניתן להשיג במערכת "מטען". ליצירת קשר: יוסי גרנובסקי טל': 0508-375865, 03-5187121.
המכתב | מארק חלאסקו (1969-1934)
חיכיתי למכתב. אף אחד לא כתב לי מכתבים, לא היה לי איש - לא כאן, לא בפולין, ולא בכל העולם כולו. אני הייתי כבר איש זקן ובודד. "הא!" - חשבתי לעצמי לעתים מזומנות - "הרי לא כולם חייבים שיהיו להם קרובים: זה טבעי. בני אדם בודדים גם הם נחוצים כדי שהאחרים יבינו עד כמה נוראה היא הבדידות, וינסו להישמר מפניה". אבל למרות זאת, חיכיתי למכתב. ידעתי שהמכתב לעולם לא יגיע, אך נראה לי בלתי אפשרי שאף אחד מהחיים על פני האדמה לא ירצה יום אחד לשלוח לי מכתב. אפילו האנשים האומללים ביותר אינם מאמינים לעולם במוחלטות אומללותם, הם זקוקים לאיזה חריץ, שדרכו יוכלו לנשום, כמו הבודדים: תמיד יש לנו איזה צוהר שדרכו אנו מתבוננים במישהו. אני חיכיתי למכתב. הבית שבו התגוררתי בחדר קטן עד גיחוך היה אחד הבתים הישנים בפרברי עירנו. היה זה בית עם כתלים מושחרים, מדרגות שחוקות למחצה וחצר ירקרקה מרוב לחות. כמה נערים צעירים התקינו על גג הבית הזה שובך יונים, ונערים צעירים יותר רצו בחצר ושיחקו תמיד אותו משחק - עד כמה שאני זוכר - בשוטרים וגנבים. הבנות קפצו במשחק החבל, ובנוסף שיחקו בשמיים וגיהינום. בעונת הקיץ החתולים השמנים ישנים בשמש, הכל נודף ריח של כרוב וכביסה רטובה. מעת לעת השוער שותה לשוכרה ומנגן באקורדיון, אז מתאספים סביבו הילדים במעגל ומסתכלים באיזו זריזות הוא מעביר את אצבעותיו העבות על פני הקלידים, ורפד קירח אחד מוציא את ראשו מהחלון ומבקש: "פראנצ'ישק, נגן בבקשה את 'קלאריסה'!" אז השוער זורק לעברו מבט מלא הרהורים מתוקים ומנגן את הטנגו העצוב והנפלא הזה. היום מתחיל כאן מוקדם; חצי מהדיירים עובדים במפעל המתכת הקרוב, וכבר מהשעה חמש בבוקר מתופפים ברגליהם במדרגות. בשעה שבע שני החייטים מניעים את המכונות שלהם, הסנדלר - בקול הבאס הנורא שלו - מגדף את השוליה, שעורו מלא נמשים, אוזניו דומות באופן חשוד ביותר לאזני ערפד, וכדברי הסנדלר - הוא "הכלאה של אידיוט גמור וינשופה". הפטישים דופקים אצל הרפד, המוניות הראשונות מגיעות אל המוסך לתיקון הרכב, והשוער מפהק, מסדר את מכנסיו ויוצא אל החצר עם המטאטא. החיים יש להם כאן פנים אחידים. הדוור - מר גולֶמביובסקי - הופיע בסביבות השעה שתים-עשרה, השעה שבה כל עקרות הבית כבר שרו בקול, כל השטיחים כבר נוערו, וריחות ארוחת הצהריים כבר הגיעו מכל חלון. כבר מרחוק ראיתי את הדוור מגיע באופניים הרצוצים שלו, ידו האחת מונחת על הכידון, ובידו האחרת מוציא מכתב מתיקו הענקי. אז כולם יוצאים אל החצר, היות שהדוור - כמוני - הוא אדם מבוגר וקשה לו לעלות במדרגות. הוא מרכיב את משקפיו על אפו, וקורא בשמות המשפחה:
- שמיונטקובסקי! כולם מקבלים את הדואר המיועד להם והולכים משם. אז אני שואל:
- האין איזה דבר בעבורי? הדוור הכניס את ידו אל התיק, אך פניו הביעו ספקנות חסרת גבולות, הוא חפר בתיקו זמן רב ואחר כך אמר:
- לא, לא היה היום מכתב בעבורך, אדוני. אולי מחר יהיה. אדוני מחכה? הוא היה מצדיע לי ונוסע לדרכו. התראינו מדי יום ביומו. התראינו בכל יום במשך שנים רבות. בקיץ הוא היה מגיע מחומם כולו, מתנשף כמו רכבת-קיטור. בחורף שפמו היפה היה מתקשה כולו, אחוז קרח, בסתיו הוא היה מלא עצב ומכופף, נוטף כולו מי-גשם, האופניים שלו היו מוכתמים בוץ מכל עבר ונוספו להם גם כתמי חלודה. באביב הוא היה אולי הראשון בעירנו שפתח את חולצתו לרווחה וראיתי את שיערות החזה הענקיות ומלאות השיבה שצמחו על חזהו התמיר. הרבה אביבים חלפו, שוליית הסנדלר פתח כבר סדנה משלו, נשא אישה, וממרחק רב שמעתי אותו מגדף את השוליה שלו בדיוק באותו קול באס. הנערים ששיחקו כאן בעבר בשוטרים וגנבים שירתו כבר בצבא וכתבו משם מכתבים מלאי בלבול לנערות, ששיחקו בעבר בחבל, ועתה היו כבר תמירות, התהלכו להן בשמלות פרחוניות וענו לאמהותיהן בהבעה קרירה שהן הרי בשעתן לא שאלו לדעתו של אף אחד בקשר לנישואיהן. השוער התחרש במידת מה וטעה בצליליו של הטנגו הנפלא, והרפד בתורו היה פוגע בפטיש בידו שלו, לעתים קרובות הרבה יותר. נהגתי לשאול:
- האם יש איזה מכתב בעבורי? הדוור הביע בפניו עלבון והיה עונה:
- אני תמיד בודק היטב, במחילה מאדוני. אדוני חייב לחכות. הרגשתי טינה. טינה כלפי כל דיירי הבית הזה, שמקבלים מכתבים. שנאתי את הבעת פניהם ברגע שבו נטלו מידי הדוור את המכתבים שלהם. היה נדמה לי שהמילים הכתובות במכתבים ההם ניטלו ממני, שהן שייכות לי, שאני אמור לקרוא אותן - לבכות עליהן או לצחוק מהן - ושרק בשל מקרה שטבעו אינו ברור לי המכתבים הללו מגיעים לידיים זרות, כשלאמיתו של דבר כל אחד מהם שייך לי. נזכרתי בכל האנשים שאותם הכרתי בחיי. חברויות מהעבר חיו שוב בתוכי, כמו גם רגעי הפגישות הקצרות עם אלה שאת פניהם כבר איני יכול לזכור כיום. הרהרתי ארוכות באישה מסוימת, שאהבתיה מאד בגיל עשרים. משך ימים רבים התודעה שלי יצרה מחדש דמותו של אדם שאיתו הייתי מיודד מאוד בעבר, והיה נדמה לי שהאדם הזה יכתוב אליי. הגעתי אפילו למידה מפליאה של ביטחון, שעוד רגע אקבל מכתב מאותו אדם. כל הרגעים הטובים והרעים שחוויתי איתו התעוררו לפתע וחיו מחדש בתוכי: הריבים, הטיולים, השיחות הליליות, הויכוחים והווידויים; העליתי מרחוק את מחוותיו, את המילים והחיוכים. וידעתי שזה הוא, רק הוא יכתוב אליי את המכתב. אחר כך הפנמתי מחדש אל תוך הכרתי שאותו אדם מת לפני שנים רבות, ואני עצמי השלכתי את חופן האדמה הראשון על ארונו. הו, כן! המכתבים שהביאו לכאן אכן נגנבו ממני, הרגשתי זאת. אני אדם זקן, ובכל יום אני מברך את השחר בשמיים בתחושת פליאה, הרי אני יודע שמותי כבר קרוב, אני יודע שאם הייתי מקבל סוף סוף את המכתב הזה, לא הייתי מת כל כך בודד. שנאתי את האנשים המקבלים מכתבים: הייתה זו הרגשתו של אדם החש באושרם של האחרים, והוא עצמו אינו מסוגל להיצמד אליו; זוהי הרגשה מעיקה של אהבה ושנאה. - "מה הם עושים שם במכתבים הללו?" - חשבתי - "ולשם מה המכתבים נחוצים להם בכלל? יש להם בתים, ילדים, המון אנשים מסתובבים סביבם - ואני רק מחכה למכתב". כבר ידעתי מי מקבל מכתבים בבניין שלנו, וממי. ידעתי שהבחורה הג'ינג'ית, שיושבת כל כך ברצון על המרפסת עם ספר בידה, מקבלת מכתבים מארוסה. הוא נמצא בעיר מרוחקת וגדולה, מכתביו מגיעים במעטפות כחולות, על כל דף ודף הוא מצייר עיגול במקום שאותו נישק על הנייר, והבחורה מקרבת את הדפים הללו לשפתיה ומחייכת. האדון המבוגר והמתנשא שמתגורר בקומה הראשונה - הוא רואה חשבון במקצועו ובימי ראשון הוא מתהלך בדירתו כל היום בתחתונים - מקבל מכתבים מאחיו, שגם הוא רואה חשבון. הם כותבים זה לזה רק בענייני עבודה. הזקנה הקטנטונת כעכבר מקבלת מכתבים מבנה המשרת בצבא, היא אינה רואה טוב, ואני שמקריא לה את המכתבים הללו. היא מתייפחת ותמיד מראה לי את תמונותיו של בנה. הוא בחור גדול ויפה תואר, והזקנה מצטערת על כך שגזזו את רעמת השיער שלו בצבא, והרעמה אינה בידיה. מימי ילדותו של בנה היא שמרה אצלה את שיערו הגזור. ואליי איש לא כתב. שאלתי:
- האם משהו הגיע היום בשבילי? לבסוף שמתי לב שהדוור נמנע מלפגוש אותי, נמנע מלהסתכל לי בעיניים, והדבר הבעית אותי - הדוור הוא הרי האדם היחיד שעוד יכול ביום מן הימים להביא לי תקווה. בלי לדעת מדוע, חששתי להביט בפניו של איש זה, והדבר התחוור לי רק כשבדרך מקרה שמעתי אותו משוחח עם איזו אישה. הדוור אמר: - איני יכול להגיע אל האיש הזה. הוא כל כך מחכה למכתב הזה, ואני איני מביא לו תקווה. האם גברתי יודעת מה זה לא להביא לאדם תקווה? זה גרוע יותר מאשר לעוור את עיניו ולרצוח אותו. אני יודע שהוא ממתין לתקווה הזאת, ועוד ממני. איני יכול לדבר איתו. אני מרגיש בעצמי שאין לי זכות לחיות, כי מה שווים החיים אם אינך מביא תקווה לאחרים? כעבור יומיים הביא לי הדוור מכתב. באותו יום הוא רכב על אופניו במהירות מסחררת על המדרכה המעוקמת של הרחוב שלנו, קרא לי כבר מרחוק, הדף את כל האחרים הצידה בחוסר סבלנות ומסר לי מכתב. אחר כך הוציא מתיקו בקבוק יין, הגיש לי אותו ואמר: - החזק את הבקבוק, אדון! קניתי את היין הזה ואמרתי לעצמי שנשתה אותו יחד כשתקבל את המכתב הזה שלך. אחרי העבודה אכנס לאדוני, ונשתה אותו. יהיה זה יין טוב, יין נושן. אבל למה אדוני בוכה? לכל הרוחות! - אמרתי - לכל הרוחות! האם אדוני אינו יודע שתמיד האדם מחכה לאיזה מכתב? - פתחתי את המעטפה. זמן רב הבטתי בשורות האותיות שקפצו לפני עיניי, לפני שכל זה התאחד לאיזה היגיון. "אל תקטע את שרשרת המזל" - קראתי - "העתק מכתב זה בעשרה עותקים ושלח אותו לחבריך. שים שני זלוטי בכל מעטפה. אל תקטע את שרשרת המזל!.." הרפיתי את ידי, והבטתי בדוור במבט המום. - העיקר, התגשמה סוף סוף ציפייתך - אמר - זה מה שחשוב. אבוא לאדוני בתום העבודה. הוא התיישב על אופניו ונסע לדרכו. [1955] יונתן קונדה | לאחר כתיבת יפואייה ![]() © כל הזכויות שמורות למחברים ולכתב העת מטען 12 לחשיבה ופעולה - יוסי גרנובסקי, רומן וטר ![]() ![]() ![]()
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
![]() |
|
![]() |