| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2010 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | שנת 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
![]() |
הספר מראה אחד לאחד כיצד הבעיות הפילוסופיות "הגדולות" - בעיית חופש הרצון, הגוף-נפש והספקנות - נובעות מטעות זו וכיצד הבעיות המשניות מקבלות ממנה את טעמן הפילוסופי. כשהטעות מסולקת, נעלמות הבעיות הגדולות ואילו הבעיות האחרות חדלות להיות פילוסופיות. הספר כתוב בצורה ברורה ורהוטה ואין צורך ברקע וידע פילוסופי כדי לקרוא בו. באורח פרדוקסלי הוא מהווה בין השאר גם מבוא בהיר וממצה לפילוסופיה המערבית. רון אהרוני פרופ' למתמטיקה בטכניון, בנוסף לעיסוקו העיקרי גם בחינוך ובשירה. מחבר רב-המכר "חשבון להורים", על חינוך מתמטי יסודי (שוקן, 2004) - ספר היוצא למלחמה בשיטות ההוראה של המימסד החינוכי ונשען על הרעיון שחינוך מתמטי מבוסס על הבנת המתמטיקה ולא על רעיונות חינוכיים חדשניים. הספר תורגם לאנגלית, פורטוגלית והולנדית (בפורטוגל אף היה רב-מכר לזמן קצר). ספרו השני "מתמטיקה, שירה ויופי", על הדמיון בין מתמטיקה ושירה (הקה"מ, 2008) עומד להופיע בפורטוגל. במשך כעשר שנים עסק בחינוך יסודי. ממייסדי עמותת "חינוך מתמטי לכל" המקדמת בעשור האחרון את שיטת סינגפור בהוראת המתמטיקה. הדריך מורים ולימד בבתי ספר יסודיים. ניהל בהצלחה שני מאבקים: אחד נגד "שיטת הבדידים" - שיטה שאסרה על התלמידים למנות עצמים וכתחליף לקשר מספרים וצבעים. מאבק שני נגד גישת "החקר" שבה התלמידים אמורים לגלות את המתמטיקה בעצמם. ביחד עם מתמטיקאים נוספים הצליח לעצור ברגע האחרון תוכנית לימודים מבוססת על הגישה הזאת. לאחרונה לימד בהתנדבות כיתה של תלמידי חטיבת ביניים (בני 13) באיזור חיפה. נסיונו נכשל עקב בעיות משמעת אבל עזר להעלות את בעיית המשמעת לסדר היום. מתגורר בטבעון, נשוי ואב לשלושה.
סדר העניינים בספר:
גיבורת הסיפור: הולדת הפילוסופיה בימי היוונים, והחידה האופפת אותה. הצגת סוד הקסם הפילוסופי דרך סיפורו של ויטגנשטיין. מאפיינים של הפילוסופיה והגדרות מקובלות לה. המעגליות: הצגת מבנה החשיבה המעגלי והקושי לגלות אותו. פרדוקסים. הגדרה: הצגת ההגדרה של הספר לפילוסופיה, והמסקנות הנובעות ממנה. אחת המסקנות נוגעת למבנה הפילוסופיה. היא מורכבת מבעיות ארכיטיפיות, שמציגות את הבעייתיות המרכזית בכל תחום, לעומת בעיות רגילות, שאמנם מבוססות על המבנה המעגלי אבל מציגות גם שאלות אמיתיות על החשיבה האנושית. הספקנות: הראשון בין החלקים על הבעיות הארכיטיפיות. כיצד הספקן בונה מבנה מושגים לא תקין, ואחר כך צועק "הצילו" על הבעיות שנובעות מכך. בעיית חופש הרצון: הבעיה הארכיטיפית הראשונה של ההתייחסות לעתיד. כיצד הבעיה נולדת מנקיטת עמדה כפולה - זו של המתבונן וזו של המחליט, בעת ובעונה אחת. הקשר לבעיה של אי האפשרות לקבוע את העבר. כשתיאור פוגש החלטה: בעיה ארכיטיפית שנייה של ההתייחסות לעתיד היא ה"כשל הנטורליסטי" של יום: המעגליות שבניסיון להחליט על מניעיך מתוך הכרת המניעים. בעיית הגוף-נפש: כיצד בעיית הגוף-נפש נולדת מתוך הנחה מוטעית על דרך ההכרה שלנו את נפשנו, "הכרה ישירה", שבה אין צורך להסתכל מן הצד באירועי הנפש אלא מכירים אותם מעצם קיומם. לחשוב על, לחשוב את: הנחת ההכרה הישירה של אירועי הנפש, כפי שהיא מתבטאת בהכרתו של אדם את החשיבה שלו. החלטות פילוסופיות: פרק ראשון על בעיות לא ארכיטיפיות. כיצד בעיות שמבקשות החלטה על ערכים ספציפיים יכולות להיראות פילוסופיות. התפלספות: פרק נוסף על בעיות לא ארכיטיפיות, וכיצד הפילוסופים מתמודדים עם בעיית המעגליות שהם יוצרים לעצמם. החוויה הפילוסופית: מהם המאפיינים של חווייתו של פילוסוף. כיצד ההנחה המוטעית מכתיבה דרך חקירה מסוימת, ומעוררת תחושות מסוימות - במיוחד אשליה של עומק. סיום בנימה אישית: כיצד הגעתי לכל זה, ומה הייתי ממליץ לאיש צעיר שרוצה ללמוד פילוסופיה.
החתול שאיננו שם,
חידה ושמה פילוסופיה
החתול שאיננו שם - רון אהרוני ![]() ![]() ![]()
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
![]() |
|
![]() |