Amazon.com Widgets

  ספרים חדשים - אתר טקסט    ⚞  שנת 2010  ⚟

 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | שנת 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 

|  אוגוסט 2019 |  יולי 2019 |  יוני 2019 |  מאי 2019 |  אפריל 2019 |  מרץ 2019 |  פברואר 2019 |  ינואר 2019  |  דצמבר 2018 |  נובמבר 2018  |  אוקטובר 2018 |  ספטמבר 2018 |

» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» פרויקט נחום גוטמן
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בינואר 2011
» ספרים בדצמבר 2010
» ספרים בנובמבר 2010
» ספרים באוקטובר 2010
» ספרים בספטמבר 2010
» ספרים באוגוסט 2010
» ספרים ביולי 2010
» ספרים ביוני 2010
» ספרים במאי 2010
» ספרים באפריל 2010
» ספרים במרץ 2010
» ספרים בפברואר 2010
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009


גודל אות רגילגודל אות גדול יותרגודל אות גדול מאוד

| כולם | ספרים בחודשים |
| אודות טקסט | יצירת קשר |
פרטיות בטקסט

ספרים חדשים בפורמט RSS


» טקסט  » עיון חברה ובקורת  » ספרים חדשים באפריל 2010       חזור

סקרנות וחקרנות
מאת: מירה קרניאלי
Inquisitiveness and Inquiry – foundations for teacher growth and development - Mira Karnieli

ההוצאה:

רמות

חינוך והוראה הם מלאכת מחשבת מורכבת ורבת פנים, המחייבת התמודדות יומיומית. בספר זה ד"ר מירה קרניאלי מציעה למורה לאמץ את הגישה של "המורה כחוקר".

גישה זו מתמקדת בפיתוח התכונות של המורה כאדם סקרן, צמא דעת, רגיש ואכפתי הבוחר בלמידה כדרך חיים. על פי גישה זו המורה יפעל כמדען החוקר את סביבת עבודתו.

במסגרת הספר ד"ר קרניאלי פורסת בפני הקורא מגוון כלים יישומיים ונגישים שהטמעתם אינה דורשת השקעה של משאבים כלכליים נוספים. גישת המורה כחוקר תסייע להעצמה אישית ומקצועית של המורה לשיפור ההוראה, חיזוק ופיתוח מורים ותלמידים כאחד, שיפור אקלים בית הספר, העלאת המוטיבציה ללמידה ולהפחתת האלימות בבתי הספר.

סקרנות וחקרנות
שתפו אותי

"ר מירה קרניאלי, מרצה בכירה וראש לימודי החינוך במכללה האקדמית לחינוך אורנים. במסגרת עבודתה היא צברה ניסיון מעשי בשדה החינוך כמורה וכיום עוסקת בהכשרת מורים במכללת אורנים. מחקריה מתמקדים בסוגיות חברתיות ותרבותיות בחברה הישראלית ובהשלכותיהן על מערכת החינוך.

על בסיס עבודתה פיתחה מודל להתערבות חינוכית לקידום מערכת החינוך בגישה הוליסטית שיושם בהצלחה בשני יישובים. נוסף על כך, ד"ר קרניאלי פרסמה מאמרים רבים ושני ספרים על אוכלוסיות מגוונות בחברה הישראלית: הראשון - "בנים חורגים בישוב"; והשני - "המורה, שלא תגידי שאנחנו דפוקים".

סקרנות וחקרנות - אבני היסוד בהתעצמות המורה מאת מירה קרניאלי בהוצאת רמות ובתמיכת רשות המחקר וההערכה באורנים, 173 עמודים.

סקרנות וחקרנות | פתח דבר
בעבר הדגיש החינוך את הנצחת הידע כמגלם את הדוקטרינות המרכזיות שעליהן מבוססים הסדרים בין בני אדם. המורה היה מקור הידע המרכזי. בהווה, וכהכנה לאתגרי העתיד, במקום עיצוב תודעתם של התלמידים, תפקיד החינוך הוא דווקא לשחרר את התודעה, לחזק את היכולות הביקורתיות, להקנות ידע ולפתח יכולת לחקירה עצמית, לסקרנות, לגמישות מחשבתית, יחד עם תחושות של הזדהות אנושית ובחירות מוסריות.

לפי עמנואל קאנט, האדם הבוגר או הנאור הוא זה "המעז להשתמש בשכלו" הן בתחום האינטלקטואלי והן בתחום המוסרי )קאנט, 1984(.* היום יותר מתמיד מערכת החינוך נדרשת להתמודד עם הסוגיה כיצד לחנך את הילד לבוגר מוסרי, אכפתי, נאור ורגיש לזולת, הלוקח אחריות על מעשיו. אם כך, נשאלת השאלה במה אפשר להעשיר את התהליך החינוכי ואת למידתו של פרח ההוראה ושל המורה בשדה כדי לעמוד באתגרי החינוך?

אף על פי שתיאורטיקנים ופדגוגים מתייחסים לסוגיה חשובה זו כחלק מרכזי בתהליך החינוך וההתחנכות, הרי בפועל, בתי הספר כמערכת חינוכית כללית, והמורים בפרט, אינם מקדישים לכך זמן. המורים מצויים במרוץ מתמיד אחר הוראת תוכני הידע ונמדדים על פי הישגי התלמידים. במסגרת תובענית ולוחצת זו, הם אינם מצליחים להקדיש מחשבה לצורכיהם החברתיים והרגשיים של התלמידים, ליצירת אווירה לימודית ואקלים חינוכי מותאם. יתרה מזו, המורים, בתהליך ההכשרה המקצועית שלהם, למדו בעיקר את תחום הידע וכמעט לא ניתנה הדעת לחינוך חברתי ומוסרי. בפועל, הצרכים הרגשיים והחברתיים של תלמידיהם אינם חלק אינטגראלי ואינהרנטי מתרבות בית הספר, וודאי לא בראש סדר הקדימויות שלו, אם כי בהצהרות על אפיוני בית הספר, רבים מציבים אותם במקום בולט. מכאן עולה הצורך לטפח רגישות לזולת כדרך לחיזוק תלמידים מבחינה אנושית–מוסרית.

הספר הנוכחי של מירה קרניאלי, המתבסס על עשרות שנות עבודה עם דורות של פרחי הוראה, נותן מענה למורים ולמורי מורים המחפשים דרך אחרת להוראה ומוכנים להתנסות בכיוונים חדשים. הספר מתמקד בסוגיה חינוכית ערכית זו ומציע הצדקה עיונית ודרכים מעשיות להתפתחותם ולהכוונתם של המורים כאנשים סקרנים, אכפתיים, רגישים וחושבים. ההתפתחות של המורים והשינויים שהם יוצרים ביחסם כלפי תלמידיהם כאנשים וכלומדים מעצימים אף את התלמידים עד כדי הפנמתה של גישה זו. התכנית יכולה לשמש בסיס ללמידה אישית ו/או כלל בית ספרית, אשר איננה דורשת התארגנות מיוחדת או משאבים כספיים, אלא נכונות לפרוץ את דפוסי החשיבה והעבודה המסורתיים, לשאול שאלות על סביבת העבודה ולחקור תוך ניסיון לחפש תשובות מהימנות לסוגיות ולבעיות שיתעוררו.

התפיסה העולה מן הספר היא כי תפקידו של המורה/מחנך אינו מצטמצם בהוראת המקצוע ובגבולות הכיתה, אלא עליו להיות נרחב, שלם ומלא יותר. או במילותיה של המחברת: "הצורך להטיל ספק, לשאול שאלות, ללמוד, לחשוף, לגלות, במקום לתת מיד תשובות, שלעתים אינן מוסמכות דיין, יסייע בחיזוק אישיותו של המורה כאדם אכפתי, רגיש וקשוב, המכיר במגבלות הידע שלו ומתוך כך מוכן ללמוד כדי להגיע למיצוי מרבי של הידע". אכן, ספרה של מירה קרניאלי מדגיש נקודות אלה ומביא כלים מעשיים לשם פיתוחו וחיזוקו של המורה כאדם סקרן, צמא לדעת, הבוחר בלמידה כדרך חיים, מורה - כחוקר הלומד את סביבת עבודתו מתוך דאגה ורצון כן להשקיע בתלמידיו ולקדמם.

על תרומותיה אלה לקידומם של פרחי ההוראה והמורים בפועל ראויה מירה קרניאלי לברכה מאנשי המעשה החינוכי באשר הם.

נעמה צבר–בן יהושע
אוניברסיטת תל אביב, קיץ תשס"ט

מתוך המבוא
"הלמידה היא אמנות הידיעה כיצד
להשתמש בשכל הישר לתועלתך"
בילינגס
מורים מקדישים שנים של עבודת הוראה מסורה, מלמדים ומחנכים אלפי תלמידים, תוך חיפוש אחר דרכי הוראה משמעותיות ויישומן וטיפול בבעיות התנהגות ומשמעת. למרות תהליך הלימודים הממושך שכל הילדים והמתבגרים עוברים לאורך שנים רבות, אך מורים מעטים, אם בכלל, זכורים להם כמורים משמעותיים. מהם אותם רכיבים שיהפכו את המורה מעוד מורה, למורה משמעותי? זוהי שאלה שאין עליה תשובה מוסכמת אחת והיא מטרידה חוקרי חינוך והוראה שנים רבות מאוד.

כמורה וכמכשירת מורים סוגיות אלה מעסיקות אותי שנים רבות. ההבנה כי המורה בעת הנוכחית אינו נהנה עוד ממעמד של "יודע כול" וההוראה איננה יכולה להישען על "העברת מידע" או על "הקנייתו", מחייבת חשיבה חדשה, רעננה ואחרת של תהליך ההוראה והחינוך. כך קרה שבמהלך השנים, על בסיס למידה מתמשכת, חקירה, התנסות וחיפוש אחר דרכי חינוך והוראה ההולמות את תקופתנו, עיצבתי גישה שיש בה, להערכתי, כדי לסייע למחנכים/ות, למורים/ות או לגננות, בכל טווח הגילים להתפתח כאיש/אשת מקצוע משמעותי/ת. המטרה של ספר זה היא להציג תפיסה חינוכית שתסייע לפיתוח המורה והתעצמותו יחד עם חיזוק והתעדכנות של הארגון הבית ספרי, תוך יצירת תרבות של דאגה כנה ואכפתיות, שתסייע לתלמידים לחוש מוערכים ומתוך כך לשפר את הישגיהם הלימודיים ואת דפוסי התנהגותם.

הבסיס להתפתחותה של תפיסה זו מתקשר לזיכרונות ילדותי כתלמידה בבית הספר היסודי "עמלים". כילדה לא הייתי מודעת ליחסם של המורים כלפי תלמידים שוני תרבות, עולי העלייה ההמונית ותושבי שכונות שהוגדרו כ"נחשלות". באותה העת ההתרחשויות נראו לי טבעיות ואף נכונות. אולם בחלוף השנים, כאשר שבתי לאותו בית ספר כמורה, פגשתי בין תלמידיי את בניהם ואת בנותיהם של ההורים שעמם למדתי בצעירותי. חלקם היו דור שישי לילידי הארץ מצאצאי אוכלוסייה שראשוניה הגיעו לישראל לפני יותר ממאה שנים (סוף המאה ה–19) וחבריה האחרים היו בני הדור השני והשלישי של עולי העלייה ההמונית מארצות המזרח (בשנות החמישים והשישים של המאה העשרים).

כמורה של ילדים אלה, יחד עם שחזור אירועי העבר (עת הייתי תלמידה בבית הספר), התברר לי כי הוריהם אשר למדו כמוני בבית ספר "עמלים", הוגדרו באותה עת על ידי המורים כ"חלשים", כ"טעוני טיפוח", תוך הגדרת משפחותיהם כ"פרימיטיביות", בשונה מאיתנו ילדי היישוב המבוסס. מעשית, הם הופרדו מהכיתות שלנו והועברו לכיתות "מיוחדות", ורבים מהם אף הועברו לבית ספר לחינוך מיוחד. כך, כילדים, הם נותקו מאיתנו בכיתות הלימוד וגם מבחינה חברתית. באותה עת, כילדים, הפרדה זו נראתה לנו טבעית ומוצדקת בהיותה מוסכמת על צוות המורים, על פרנסי היישוב ועל משרד החינוך. כך גדלנו להכיר בפערים לימודיים, חברתיים וכלכליים, לקבלם בטבעיות ולהתבונן על "החלשים" בהתנשאות.

בחלוף שנים, כמורה באותו בית ספר, פגשתי מציאות דומה לזו שזכרתי בילדותי. ההפרדה בין האוכלוסיות, דורות ההמשך של עולי העלייה ההמונית וילדי הוותיקים שסווגו בשוליים, לבין האוכלוסייה ה"מבוססת", נשארה כפי שהייתה בילדותי. מבחינתם הזמן קפא מלכת, מצבם החברתי והלימודי לא השתנה והם נותרו בשוליים. בתחילה קיבלתי את המצב בטבעיות, שהרי זו הייתה המציאות בילדותי, ובדומה, איש לא תמה מדוע מצב זה ממשיך ומתקיים. כמורה מתחילה שיערתי כי קיימת סיבה מוצדקת להוויה מתמשכת זו המוסכמת על כולם - המנהל, המורים, נציגי הרשות המקומית ואפילו התלמידים. סימן השאלה הראשון התעורר אצלי כאשר נפגשתי עם הוריהם של התלמידים הללו, כבני גילי, אלה שלמדו יחד עמי, אך בכיתות נפרדות או אף הורחקו לבית ספר לחינוך מיוחד. חשתי במבוכה ובייאוש שלהם. בעת המפגש הם השפילו את עיניהם וללא אומר זעקו: גורל ילדינו, כגורלנו, נגזר עוד טרם החלו את הלימודים, ובית הספר רק מחזק ומעמיק את הבידוד והתיוג ומשאירם בשוליים, כאילו הם "אפס".

זעקתם האילמת ומבטם המושפל נגעו בי ועוררו אצלי את הרצון ואת הצורך לנסות ולהבין מהן הסיבות לכשל מתמשך זה, ומה בידי ובידי חבריי המורים בבית הספר לעשות כדי לסייע לתלמידים אלה ולחלצם מנחשלותם. זו הייתה נקודת הזמן שהביאה אותי לחפש תשובות לשאלות אלה. כך התחלתי באופן שיטתי, עקבי ומודע לאסוף מידע, להקשיב בתשומת לב לשיחות בחדר המורים, בישיבות ציונים ובמקומות ובזמנים שונים וללמוד על תפיסת העולם לאורך זמן של המורים בבית ספר "עמלים" ביחס לאוכלוסייה זו (קרניאלי, 1,2;1998: קרניאלי, 2004). כדוגמה למציאות זו בחרתי להציג את סיפורו של אורן, בוגר בית הספר "עמלים", שלמד בהמשך בבית הספר המקיף ביישוב וסיים את לימודיו בבית ספר מקצועי בחיפה.

אני אפס"
אורן, היום גבר צעיר, נלחם להשתלב במרכז החברה הישראלית. כילד וכנער הוא נדחה על ידי מערכת החינוך והחברה המקומית ביישוב שבו הוא חי. היחס שאותו חווה גרם לו להפוך בנעוריו לבריון השכונתי, דמות מאיימת בקהילה ובבית הספר אשר השליטה טרור על סביבתו, כפי שתיאר:

בבית ספר יסודי איכשהו שרדתי, אבל כשעברתי לחטיבת הביניים הוכנסתיתצליח, נעביר אותך לכיתה רגילה". לכיתת מעבר. אמרו לי: "תשתדל, למבחן - קיבלתי אפס. ניסיתי הגעתי יצאתי, לא למדתי, השתדלתי, ניסיתי, שוב ושוב. אחרי חצי שנה החלטתי שאין טעם להמשיך ולהתאמץ. מאז כל המורה קראה שמות, רשמה נוכחות ויצאתי החוצה. לבית ספר, בוקר הגעתי נעשיתי ברדקיסט, הפרעתי בשיעורים, לא הכנתי עבודות בית. המורה שקטים.

ילדים היינו כשרצינו, אבל השתגעה, ילדים שהיא חיבבה, ורק אליהם היא התייחסה. לדעתי, המורה אשמה. היו טמבלים, עד שהחלטנו בצד כמו ספרדים לאשכנזים. ישבנו בין היא הפלתה החוצה. לצאת יחד מהכיתה בית ספר לא מצא את הדרך אליי. למורים היה פתרון: לא הולך לך, צא מהכיתה, שיוציאו שחיכינו לא היה פתרון. היינו קבוצה עוף מהשיעור, שב בחוץ. זה אותנו. תמיד יצאנו מהשיעורים כשמונה-תשעה חבר'ה. ישבנו יחד על... [..]

© כל הזכויות שמורות: רמות הוצאה לאור

סקרנות וחקרנות - מירה קרניאלי
Inquisitiveness and Inquiry – foundations for teacher growth and development - Mira Karnieli


לראש העמוד

מומלצים: ספרים | כתב עת ספרים | עולם חדש | רמקולים | זכות הילד לכבוד
| סמיוטיקה | מטר | רמות | Tom | דלילה | גד ויספלד | מיקרוטופינג

ספרים חדשים באוגוסט 2019:
אולטימטום, אי אפשר לברוח מהשמש, אלוהים אתה שם? זאת מרגרט, אמש, לילה אחרון, בין המולדות, במקום גרניום, גיא בן הינום, גשם חייב לרדת, דוניא, האוויר שאת נושמת, האיש שלא שרף את קפקא, האישה שלא הייתה, האלמנה השחורה, הזנה רעילה, הכד השחור: רומן משפחתי, הכלה מאיסטנבול, המיסה של האתאיסט, המשהו הזה, הסבך, השועלים של שמשון, וינה 1900 , חוק 5 השניות, חיים לנצח, יפים כמו שהיינו, לֻזוּמִּיַאת: התחייבויות וחובות מופרים, לא העזנו לדעת, לאהוב מחדש, לקראת אוטוביוגרפיה מינורית, מבוסס על סיפור אמיתי, מסע דילוגים, מרלנה, נהר הקרח, נשים ללא גברים, סודות, סוכרי יוסי - אמזלג, סטארט אפ, סער ופרץ, ספר געגועים, עגלות , עוד לילה אחד, עינה של האורקל, על מקום הימצאה, עצי לבנה ומסילות ברזל, פול אוסטר 4321, פיצות,איקאה ודילמת האיש השמן, ציפור בעיר קדושה, רומן, רשימת המוזמנים, שמיים שאין להם חוף.

ספרים חדשים

סמיוטיקה - בניית אתרים, עיצוב אתרים
* * *