| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2011 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | שנת 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
![]() |
אריאל הירשפלד נולד בפרדס-חנה ב-1953. חוקר, מבקר ספרות ואמנות ומרצה בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית (החל מ-2009 עומד בראש החוג). מספריו: "אתן היודעות - שיח האהבה באופרות של מוצרט" (זמורה-ביתן, 1994), "רשימות על מקום" (עם עובד, 2000), "אל אחרון האלים - מסה על מזרקות רומא" (כתר, 2003), "רישומים של התגלות " (חרגול, 2005) ו"כינור ערוך - לשון הרגש בשירת ח"נ ביאליק" (עם עובד, 2011). לקרוא את ש"י עגנון מאת אריאל הירשפלד בהוצאת אחוזת בית, 246 עמודים.
לקרוא את ש"י עגנון | הקדמה
המבוא שלהלן אינו בא להחליף את הקריאה ואת ההנאה הבלתי אמצעית, שהן העיקר הגדול, אלא להוסיף מחשבה לאחר הקריאה ולפתוח פתחים אל העולם הספרותי וההגותי המקיף את יצירת עגנון ואל מרחב הפירוש הענק שיצירתו מעוררת. זהו פתח לעולם ספרותי מן המפעימים והכבירים שיצרה הספרות העברית מעולם. יצירת עגנון היא בוודאי גם מפסגותיה הגבוהות של ספרות העולם המודרנית, גם אם עובדה זו לא תיוודע לעולם באמת, מעבר לתחומיה של העברית. כי עגנון, כרוב יוצרי הספרות העברית שקדמה לדורנו, כתב בעברית רב-קולית, שכל פרט שבה נושא עימו הדים ובני-הדים וזיכרונות קדומים שאובדים כולם בתרגום, ובלעדיהם מאבדים סיפוריו את עושרם הסגנוני והמוסיקלי, וגם הרבה ממצב הרוח האופף אותם. יצירת עגנון היא מן המבטים הנוקבים ביותר שניתנו באדם היהודי אי-פעם. עגנון בוחן את מצבו של האדם היהודי, גם זה המאמין, ומגלה את בדידותו הנוראה ואת גבורתו הטרגית ליצור אמונה ומשמעות גם כשהכול חרב מסביבו. והוא גם היוצר רגעי חסד וחמלה, באותם רגעי התבוננות עוצרי-נשימה המאירים את גיבוריו בהילה בוהקת, ברגעים בהם הם יכולים פתאום להכיל את מלוא ההרס והכאב של גורלם, והם גדלים להיות ענקים כגודל כאבם. ובנוסף, עגנון הוא מבעלי ההומור החד ביותר בספרות העברית, ובעל מגוון אירוניות אדיר שתחכומו גדל לעיני הקורא בכל קריאה נוספת של סיפוריו. אריאל הירשפלד 2011
שמואל יוסף עגנון
לאחר שפירסם בנעוריו עוד יצירות בכתבי עת ושימש כעורך בעיתונים שונים, החליט עגנון לעלות לארץ ישראל ב-1908. הוא התגורר ביפו ובשכונת נוה צדק, ופירסם את סיפורו הראשון בארץ, "עגונות", עליו חתם לראשונה בשם העט הספרותי "עגנון" (שהפך משנת 1924 לשם משפחתו הרשמי). ב-1912 עזב עגנון את הארץ ונסע לברלין, בה חי עד 1924. שם התוודע למו"ל שלמה זלמן שוקן, לימים פטרונו והמוציא לאור הבלעדי של כתביו; ונישא לאסתר (אלזה) מרכס, בתו של בנקאי יהודי מקניגסברג. ב-1921 נולדה בתם הבכורה, אמונה, ושנה לאחר מכן נולד הבן שלום מרדכי, לימים חמדת. בעקבות שריפה גדולה שכילתה ב-1924 את בית המגורים של משפחתו ואת ספרייתו, החליט עגנון לחזור לארץ ישראל ולהתגורר בירושלים, וזמן קצר לאחר מכן הצטרפו אליו רעייתו וילדיו. גם רעידת אדמה (1927) ופוגרומים (מאורעות תרפ"ט) טילטלו את חיי המשפחה, שעברה ב-1931 לכתובת קבע - בית עגנון בתלפיות, שם התגורר עגנון עד סוף חייו. ספריו, שהחלו לצאת בהוצאת שוקן החל משנות ה-30 של המאה שעברה, זיכו אותו במהרה בהכרה רחבה, הן בארץ והן בעולם, ובפרסים רבים, בהם פרס ביאליק (1935), פרס אוסישקין (1945), פרס ישראל (1954) ופרס נובל לספרות שאותו חלק ב-1966 עם המשוררת היהודייה-גרמנייה נלי זק"ש. עגנון נפטר בשנת 1970, כשהוא בן 83, בבית החולים ע"ש הרצפלד בגדרה, לאחר שסבל משבץ מוחי שהותיר אותו משותק וחסר יכולת דיבור. הוא הובא למנוחות בהלוויה ממלכתית שנערכה בהר הזיתים.
© כל הזכויות שמורות לאחוזת בית הוצאה לאור לקרוא את ש"י עגנון - אריאל הירשפלד ![]() ![]() ![]()
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
![]() |
|
![]() |