| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2012 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | שנת 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
![]() |
מחזורי השירה עוסקים במגוון רחב של נושאים מן המרחב הציבורי והאישי, ובכלל זה מחשבות על השירה "הפוליטיקאים של הלשון", על היחסים בין המינים, על העונג, על השיעמום ועל הכאב, על מלחמת הקיום בעיר הגדולה ועל הגעגוע אל העתיד ואל לידה חדשה. אלה הם שירי וידוי פיכחון וחשבון נפש השומרים עד הנימה המיוחדת לאבידן של עוצמה וחולשה, הומור עם כובד ראש. "המיפרץ האחרון" כולל ברובו שירים שנכתבו ופורסמו לפני מלחמת המפרץ הראשונה (1991) ובמהלכה. לספר מצורף תקליטור-שמע ובו שני אלבומים נדירים של אבידן הקורא משיריו: "דוד אבידן מגיש דוד אבידן" (משנת 1962) ו"דוד אבידן בעברית ובאנגלית"' (משנת 1994). בין השאר ניתן להאזין למשורר קורא אחדות מן הנודעות בכרך א' במהדורה כונסו שיריו מהשנים 1965-1951 ונכללו הקבצים 'ברזים ערופי שפתיים', 'בעיות אישיות', 'סיכום ביניים', 'שירי לחץ' ו'משהו בשביל מישהו'. כמו כן הובאו פזמונים מתוך מחזותיו ושירים שלא נכללו בספריו, בכללם שירים שפרסם בשם עט. כרך ב' מכנס את יצירתו של דוד אבידן מן השנים 1973-1968. נכללים בו הקבצים 'שירים בלתי אפשריים+דוח אישי על מסע ל.ס.ד', 'שירים חיצוניים' ו'שירים שימושיים'. התקופה שאותה מקיף כרך זה היא הנסיונית וה"מעבדתית" ביותר במפעלו של אבידן. כרך ג כולל את ספריו של אבידן שראו אור בשנים 1978-1974 – 'הפסיכיאטור האלקטרוני שלי' ו'תישדורות מלוויין ריגול', וכן מבחר מקיף של תרגומים ודיגומים (חיקויים ו"כתיבה על פי" יוצרים אחרים). דוד אבידן (1934־1995) נולד בתל אביב, למד בגמנסיה "שלוה" בתל-אביב, ובאוניברסיטה העברית. בתחילת שנות החמישים היה חבר בבנק"י (ברית נוער קומוניסטי ישראלי), ושיריו הראשונים התפרסמו בעיתון המפלגה הקומוניסטית הישראלית - קול העם. קובץ שיריו הראשון, "ברזים ערופי שפתיים", יצא לאור בשנת 1954. אבידן המשיך לפרסם ספרי שירה עד לשנותיו האחרונות, וכן כתב תסריטים וביים אותם ועסק בתחומים נוספים של היצירה האמנותית. "הערב יוצאים", תקליטה הראשון של "שלישיית התאומים" (1966) כולל את השיר "הסתלקי רות", תרגומו של דוד אבידן ל"Hit The Road Jack" של ריי צ'ארלס, וכן שירים נוספים של אבידן: "אנחנו לא רקדנים", "זה לא נורא" (לפי לחן של אנריקו מסיאס) ו"שבת" (לפי לחן של ליאו פרה). אחדים משיריו של אבידן הולחנו ומבוצעים על-ידי זמרים ישראליים. אבידן גילה עניין רב בחידושי הטכנולוגיה ובדרך לשלבם ביצירתו. ספרו "הפסיכיאטור האלקטרוני שלי" (1974) כולל שמונה שיחות של אבידן עם תוכנית המחשב "אלייזה", של ג'וזף וייצנבאום, תוכנית שזכתה לפרסום נרחב כצעד חלוצי בבינה מלאכותית. בדש ספרו "תשדורות מלווין ריגול" (1978) מצויין: "רובם המכריע של מרכיבי הספר החדש הם תיעתוקים של הקלטות דיקטאפון-יד, שאבידן הפך אותו בארבע השנים האחרונות לציוד-יצירתי-צמוד". אבידן תירגם אחדים מספריו לאנגלית, וכן תורגמו ספריו לשפות נוספות, ובהן צרפתית, רוסית וערבית. הוא זכה בפרס ביאליק לשירה ב-1994. דוד אבידן נפטר בתל-אביב ב-11 במאי 1995. על מצבתו חקוק שירו הקצר "אָדָמִלַה". שמו של שיר זה ('אדם' ו'מלה', שהותכו ל-'אדמלה') מייצג אחד ממאפייני שירתו של אבידן - הרחבת גבולות השפה, בעיקר באמצעות יצירת מילים חדשות המורכבות מצירוף של שתי מילים ידועות. הותיר אחריו בן יחיד, תר אבידן, בנה של ציפורן לוטם (שספר שיריה היחיד "ככה אני רוצה ממך ילד" יצא לאור בהוצאת 'ספרי המאה השלושים' של אבידן). דוד אבידן בלקסיקון הספרות העברית החדשה דוד אבידן - כל השירים - כרך ד (1985 - 1991) בהוצאת הקיבוץ המאוחד ומוסד ביאליק בסיוע קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, מועצת הפיס לתרבות ולאמנות ומשרד המדע התרבות והספורט. עורכים: ענת ויסמן ודוד וינפלד, הביא לדפוס: גדעון טיקוצקי, עיצוב עטיפה: ירום ורדימון, 343 עמודים.
כל השירים ד' 1985 - 1991 - דוד אבידן
![]() ![]() ![]()
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
![]() |
|
![]() |