| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2013 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | שנת 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
![]() |
העפר לא מכיר / שני גרשי
ובכן ודברים אחדים / יניי
32323232 / מאיה האן
ארבעה בעקבות מרטיאליס
חידה
לשון הרע
מכאן ומכאן
חור חור וחורשיו
ביום הזיכרון / יודית שחר
ואלה שמות / שלמה חתוכה
שיר אהבה לאלף בית / עדי עסיס
הקדמה למעין 9:
את יסוד השמחה יש המסווגים כצרכני, כמעין הפי אנד נוסח וולט דיסני או ניו אייג', אבל אנחנו מדברים על סוג השמחה והיצירה ששררה ברפובליקת האוהלים — תחושה של שחרור, ידידות ודמוקרטיה (במובנה המילולי, שלטון העם) שבסופו של דבר נקטעה על ידי מארז של כוחות הון, קואליציה עירונית וממשלתית, תקשורת ושכנים בעלי-בתים שלא רצו לראות הומלסים ליד ביתם. דווקא את אווירת הפצע, המרמור ורפיון הידיים אנחנו רואים ככלי המשרת את השלטון. לא פלא שהשיר שנכתב על שר האוצר יאיר לפיד ופורסם לפני כמה חודשים, מדבר על חשיבות ה"פצע". ניתן לראות במעין כתב-עת, אבל זו תפישה משמימה וצרה. מעין הוא מצע פואטי לתנועה, לפעלתנות שלא מרכינה ראש בפני המשטר, לאיחוד ההון-צבא ששולט בין הים והנהר בעשורים האחרונים. בגיליון מטעמים רבים: אסופת זימה משירת העולם; אסופת שירה דו-כותבית (שיר שנוצר בשיתוף של מספר כותבים); תרגומים רבים של שירה; פואמה מרשימה על אזור התחנה המרכזית מאת נעם פרתום; פרסום ראשון של יותר מעשרה יוצרות ויוצרים, לצד פרסום מחודש של יניי שחי בארץ ישראל במאה החמישית. אחד ההישגים הגדולים שלנו הוא החדש והרע שהחל את דרכו כגלריה זמנית של מעין בתל אביב ב- 2007 ומשם הפך למגזין אמנות. השנה הקמנו גלריה ציבורית חדשה ברחוב כיאט 1 בעיר התחתית בחיפה שמנוהלת על ידי נטלי לוין. התערוכה הראשונה במקום נקראה "מזימות נדל"ניות", ועסקה בזכות לבית, בקבוצות רכישה, בטבח פועלי הבניין, בדיור-ציבורי, ובתפקידה של אמנות בג'נטריפיקציה. הגלריה פועלת בשיתוף פעולה עם הבר הפלסטיני הסמוך, אלהמברה. הגיליון מופץ יחד עם אחיו, מגזין הקולנוע מערבון. לראשונה אנחנו מפיצים ביחד עם העיתונים בחוברת נפרדת גם נובלה, "הדוקומנטריסט" מאת ארי ליבסקר. אפשר לומר שהנובלה היא הילד שיכול היה להיוולד מזיווג של מעין ומערבון, שכן עלילתה עוסקת בצורה ביקורתית בז'אנר סרטי הכיבוש, וארי ליבסקר הוא עצמו קולנוען. בגיליון זה גם הופעת אורח של ה"שפירית", מקומון השירה של שכונת שפירא (עורכת: הדס גלעד)). הוצאת הספרים של מעין מתרחבת והשנה הוצאנו שני ספרי שירה שהיו הצלחה גדולה, את "באימבאיב" שמכיל את כל כתביו של רומן באימבאיב ואת "מקש הרווח" הכולל חמישה ספרים של ערן הדס, שחלקם נחתמו על ידי בת-דמותו צאלה כץ, שהחלה את דרכה בגיליון 2 של מעין. הספר הבא בתור במסגרת הוצאת הספרים הוא "עין הכמהין" של המשוררת ואן נויין. כמו שנכתב במאמר מאת יהושע סימון בגיליון שבידיכם, בישראל כמו במצרים נכנס למשוואה גורם שלא ייעלם במהרה — העם. דווקא בעידן זה של חושך וייאוש, עלינו להבין שאמירת נואש כמוה כעיווּר עצמי או כריתת רגל בריאה שנרדמה — רוצו קדימה, היאבקו ונצחו. באהבה, מערכת מעין מעין 9, כתב-עת לשירה, ספרות ורעיונות - חורף 2014-2013, מופץ עם מערבון - מגזין חדש לקולנוע ועם הנובלה הדוקומנטריסט מאת ארי ליבסקר עורכים: רועי ארד, יהושע סימון, מערכת: נטלי לוין, חגי בועז, כרם הלברכט, ארי ליבסקר, נמרוד קמר, יוני רז פורטוגלי, מיכל דר, יובל בן עמי, אלישבע לוי, יוסי למפל, זהיה קונדוס, דן שדור, יונתן לוי, שרוליק איינהורן, מעין שטראוס, מתי שמואלוף, אבי בוחבוט, אהרן שבתאי, אפרת מישורי, תהל פרוש, אלטייב ע'נאים, ענת עינהר, ליאור יעיש, עפרי אילני, רועי רוזן. שער קדמי: זויה צ'רקסקי, לוסי, 2013, עיצוב גרפי: אבי בוחבוט, עריכה לשונית: קרן גרין, ריכוז: עדי הלל, מנהל: איתמר פרחי, עורך גרפי מייסד: כרם הלברכט, מו"ל: עמותת מעין - כתב-עת לשירה וחברה.
הקדמה למערבון 9: מתחזקת התחושה שהרגע הנוכחי הוא א-היסטורי. זאת אומרת, העכשווי הוא רגע שכבר אינו פוסט-שומדבר. הוא הווה נצחי שבו דברים לא מצטברים (למעט חוב), עוולות לא נספרים ((עיראק וסוריה הן דוגמאות טובות, וידע נעלם כל העת (תוך שהוא נהפך למידע). לקולנוע יש בעיה להתקיים במציאות כזאת מאחר ובהגדרה הוא קשור בהיסטוריות — הוא נטל חלק ברגע ההיסטורי ביותר של דברי הימים; היסטורי במובן שאירועי היום נקבעו ונגעו בהמונים — מהראווה של פארק השעשועים, דרך מהפכת אוקטובר וניצחון הרצון הנאצי — הקולנוע היה חלק מעולם שבו עין אחת תמיד עצומה. צורת צילום זו ביטאה את טיבו ההיסטורי של העולם — יש צד שני, יש עולם אחר אפשרי, יש מקום לדמיין מציאות אחרת לחלוטין. בעולם מצלמת מסך המגע איתה מצלמים בשתי עיניים, אין כבר מקום לפער שבין הפקה להפצה, בין צילום להקרנה, בין משחק להופעה — הפער ממנו עשויה ההיסטוריה. זה גם עולם ללא קהל (במובן של המונים), במובן של אופק קומוניסטי או אפילו הסתפקות באופק דמוקרטי. זאת אומרת, כמובן שיש צופים — שירותי האיכון והביון, אבל זה לא העולם של הקולנוע. מעניין לגלות שדווקא ברגע הזה ישנו פרץ יצירה חסר תקדים של סרטי קולנוע ראשונים בישראל. בשנתיים האחרונות נעשתה כמות סרטים ראשונים בידי קולנוענים מקומיים שמתייחדת לא רק במספר הסרטים אלא גם באיכותה. אנחנו שמחים שחברי מערכת מערבון, שמורכבת מיוצרי קולנוע, הם חלק מגל יצירה זה. העבודה על הגיליון הנוכחי של מערבון שיקפה לנו את המהלכים המצטברים שהתרחשו בעיתון במהלך שנות הופעתו; עיסוק בתנאי היצירה הקולנועית המקומית, ייצוג וזהות מזרחית, קולנוע נשי, חיי הסטודנט לקולנוע, כתיבה של קולנוענים על קולנוע, סוגות סינמטיות חוץ-קולנועיות, המקום שתופסת פורנוגרפיה, יצירתם של קולנוענים עיליים ובמאי טראש מהעולם, המתחים בהם פועל הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי — אלה בין הנושאים שחזרו ועלו בעיתון מאז גיליונו הראשון. הגיליון הנוכחי מאגד שיחות עם במאים (ערן קולירין, דן שדור ויותם פלדמן, הארון פארוקי, ליאו קראקס). עוד בגיליון, אדם אבולעפיה ורני לביא בוחנים כל אחד בדרכו סרט דוקומנטרי עכשווי — רעש של נואית ודן גבע והחבר הערבי שלי של נגה נצר; יעל קיים מציעה מתווה להיסטוריה של קולנוע שביימו נשים ישראליות; סמדר זמיר מנגידה את ההיתכנות של קולנוע פורנוגרפי פמיניסטי עם מציאות ההפקה של סרטים פורנוגרפיים; נטלי ברוך מספרת איך הגיע הסרט המרוקאי משה, לאן אתה הולך? להקרנות בארץ; ליאור יעיש פותחת חלונית לפולקסטרימס.נט — מאגר סרטים וחומרים תיעודיים שמביא את ההיסטוריה של האנשים באמריקה; יהושע סימון מציע את הפורמליזם של הנוער סרטו של תום שובל כצורה של ריאליזם; ועמית קלינג מחפש משמעות בסרטי ראפרים. הגיליון הנוכחי כולל תיק מיוחד על יצירתו של הארון פארוקי (עורכת אורחת: לליב מלמד), קולנוען מערב גרמני שלעבודתו השפעה ניכרת על צורות שונות של קולנוע מסאי ושימושים בהצבות וידיאו. כמי שהחל את דרכו כסטודנט לקולנוע שסולק מהלימודים בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה ששכן בחלק האמריקני של ברלין בשנות השישים, מוצא עצמו היום פארוקי מציג את עבודותיו במוזיאונים ובגלריות. לאחרונה גם שהה בביקור בארץ במשכנות שאננים ואף נערכה תערוכה מעבודותיו במוזיאון תל אביב (אוצרת: אנטיה אהמן). תיק פארוקי כולל מאמר מקדים מאת מלמד וכן שיחה שערכה עמו בעת שהותו בארץ. התיק כולל גם שיחה שפארוקי קיים ב- 1981 עם איש התיאטרון המזרח גרמני האגדי היינר מולר (מבחר משיריו של מולר הופיע בתרגום לעברית במעין 2, 2006-2005 ). במאמר מ- 1991 תום קינן דן באופן בו מטפל פארוקי ביחסים שבין הדימוי הדומם לדימוי הנע — הקולנוע והצילום, ובאופן בו הצילום לוקח חלק פעיל וחשוב בשדה הקרב של המאה העשרים. באותו מאמר, שנכתב בעקבות מלחמת המפרץ הראשונה, שהופיעה ברובה מעל מסכים שונים, בעיקר מרקעי טלוויזיה ומוניטורים של פצצות חכמות, קינן, בעקבות פארוקי, מכריז על התבססותה של "ספֶרה אלקטרו-פוליטית ציבורית חדשה." ספרה זו, א-היסטורית, מאוכנת ונעקבת, היא המציאות עמה מתעמתים הסרטים ויוצרי הקולנוע העכשוויים. תיהנו מהגיליון, מערכת מערבון
מעין 9 - שירה ספרות ורעיונות - רועי צ'יקי ארד ויהושע סימון עורכים
![]() ![]() ![]()
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
![]() |
|
![]() |