Amazon.com Widgets

  ספרים חדשים - אתר טקסט    ⚞  שנת 2014  ⚟

 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | שנת 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 

|  אוגוסט 2019 |  יולי 2019 |  יוני 2019 |  מאי 2019 |  אפריל 2019 |  מרץ 2019 |  פברואר 2019 |  ינואר 2019  |  דצמבר 2018 |  נובמבר 2018  |  אוקטובר 2018 |  ספטמבר 2018 |

» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» פרויקט נחום גוטמן
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013
» ספרים בינואר 2015
» ספרים בדצמבר 2014
» ספרים בנובמבר 2014
» ספרים באוקטובר 2014
» ספרים בספטמבר 2014
» ספרים באוגוסט 2014
» ספרים ביולי 2014
» ספרים ביוני 2014
» ספרים במאי 2014
» ספרים באפריל 2014
» ספרים במרץ 2014
» ספרים בפברואר 2014
» ספרים בינואר 2014
» ספרים בדצמבר 2013


גודל אות רגילגודל אות גדול יותרגודל אות גדול מאוד

| כולם | ספרים בחודשים |
| אודות טקסט | יצירת קשר |
פרטיות בטקסט

ספרים חדשים בפורמט RSS


» טקסט  » שירה  » ספרים חדשים באפריל 2014       חזור

בשדות אז אולי: פואטוביוגרפיה
מאת: סיגל נאור פרלמן

ההוצאה:

הקיבוץ המאוחד

בשדות אז אולי עוסק בשיריו האוטוביוגרפיים של נתן זך. מחקרה של סיגל נאור פרלמן נשען על הדוקטורט שלה (2008) שהפך עם השנים לחיבור ממצה על המימד האוטוביוגרפי בשירת זך. היה זה המחקר הראשון שהתמודד עם "שירת זך המאוחרת", והראה את יופייה וגדולתה.

כידוע, מאז שב זך משהות ממושכת בלונדון, ובעיקר עקב מות אמו, השתנתה שירתו כאשר ספגה לתוכה את היסודות האוטוביוגרפיים, יסודות שהגיעו לשיאם בקובץ החמישי שלו 'כיוון שאני בסביבה' (1996). ביקורת הספרות סימנה עד אז את שיאה של שירת זך במה שכונה "נוסח זך", נוסח שהתבסס על שיריו המוקדמים, והשפיע באורח מכריע על השירה העברית בעשורים האחרונים.

את שירתו המאוחרת של נתן זך מכנה נאור פרלמן "שירה פואטוביוגרפית", ומציעה להשתמש במונח מפתח זה כדי לעיין בכל שירה שהקשריה הם אוטוביוגרפיים. בפרישה רחבה ובלשון בהירה וחדת התבוננות מעמיק הספר לבחון את הפואטוביוגרפית של זך.

בשדות אז אולי: פואטוביוגרפיה
שתפו אותי

נאור-פרלמן מצביעה על אירועים בחיי המשורר ובחיים הציבוריים, שאותם משכיל זך להפוך לחלק משירתו המתרחבת: התאבלותו על מות אמו, והאופן שבו נכרך דיוקנה בדיוקן האישה-אהובה; הפחד מפני המוות, והאופן שבו מוכן האני-המשורר לאמץ לעצמו זהויות שונות, ואף לדבר בקולן; נכונותו של זך לכתוב שירה פוליטית, אחרי שהתנגד באופן נחרץ לפוליטי בשירתו המוקדמת; הניסיון המפתיע להתקרב אל נתן אלתרמן המת, בשיר "עם אלתרמן בחולות", אחרי שתקף את שירתו בחריפות – בכל אלה ועוד עוסק ספר רב תובנות ומרתק זה.

ד"ר סיגל נאור פרלמן היא חוקרת ומבקרת ספרות. מייסדת ארגון "דרך רוח" הפועל לקידום מדעי הרוח בישראל. בין השנים 2007 – 2011 פעלה נאור פרלמן כעורכת השירה של מטעם, כתב עת לספרות ומחשבה רדיקלית.

בשדות אז אולי: פואטוביוגרפיה, עיוו בשירתו המאוחרת של נתן זך מאת סיגל נאור פרלמן בהוצאת הקיבוץ המאוחד, ערכה והביאה לדפוס: לאה שניר, 176 עמודים.

בשדות אז אולי | ההקדמה לספר
בשיחה אחת מתוך סדרת שיחות ששידר נתן זך בגלי צה'ל בראשית שנות ה־ 80 , שקובצו אחר כך בספר קווי אוויר, על הרומנטיקה בסיפורת הישראלית ועל נושאים אחרים (1983), דיבר זך על הסופר בן ה־ 50 , כלומר, על עצמו: "[...] גם 'בנאות המזקינים' אין כל צורך לפרוש מן הכתיבה, כדרך שאין כל הכרח להוסיף ולקיימה - אם אין צורך גמור בכך. אבל אם כותבים, ראוי להשתדל ולהישמר מפני ה'דיגניפיקציה' של חיי עצמך כדי שלא לבגוד - האם ניתן לנסח זאת יפה יותר? - ב'נעוריך הסוערים והבודדים', ולשמר לפחות את זכרם של אותם ימים מופלאים" (עמ' 114).

כמה כאב יש בדברים של זך, ונדמה שיותר משהם מופנים לקהל המאזינים והקוראים, הם מופנים אל זך עצמו. הנה, כבר אז, בראשית שנות ה־ 80 , אחרי הופעתו של הקובץ צפונית מזרחית (1979) ומעט לפני שראה אור אנטי־מחיקון (1984), הבין זך את המלכוד שנקלע אליו; קשה, אם לא בלתי אפשרי לכתוב שירה אחרי זך, כלומר אחרי נוסח זך של שירים שונים (1960).

נוסח זה, שסימני ההיכר שלו הם א־סנטימנטליות, אינטלקטואליזם מרוחק, שלילת השלילה, חזרות כמו־אליוֹטיוֹת והצפנה בלתי פוסקת המלווה בשכבות של אירוניה חריפה, התקבע בתודעת הקוראים ובעיקר בשיח הביקורתי הספרותי כדגם המרכזי, ואף קבע לא מעט את דרכם של המשוררים שכתבו לצד זך ואחריו.

עד כמה שלטה ההצפנה שיובאה על ידי זך לשירה העברית מהשירה האנגלו־סכסית, בעיקר זו של ו.ה. אודן ות.ס אליוט, אפשר לראות, למשל, בהיעדרה הבולט של שירה פוליטית עד סוף שנות ה־ 70 של המאה ה־ 20 למעט שירתם של מאיר ויזלטיר, יצחק לאור והשירה הסאטירית של חנוך לוין. דווקא קולו הפובליציסטי של זך שקרא בשנים הללו (עליית הליכוד לשלטון, פתיחת מלחמת לבנון הראשונה), אמנם, לצד יוצרים אחרים, לכתיבת שירה פוליטית, בלט מאוד על רקע הדרתם העקבית של גילויי זמן ומקום קונקרטיים משירתו המוקדמת.

חדירתם ההולכת וגוברת של היסודות האוטוביוגרפיים לשירתו עקב השינויים הפוליטיים כמו גם מות אמו, הביאו לשינוי עמוק בשירתו וזה הגיע לשיאו בקובץ כיוון שאני בסביבה (1996). למעשה, מדובר בשינוי כה רדיקלי עד שנדמה שלא זך הוא שכתב את השירה הזאת.

ואכן, מגמת ההתמעטות המאפיינת את המחקר הביקורתי הנוגע לשירת זך החלה מן הקובץ צפונית מזרחית ואילך; בעוד ששירתו המוקדמת של זך, ובעיקר הקובץ שירים שונים, זכו לשפע של מחקרים ומאמרי ביקורת, הרי שירתו המאוחרת, ובמיוחד הקבצים כיוון שאני בסביבה, הזמיר כבר לא גר פה יותר (2004) וכן השיר 'עם אלתרמן בחולות' (2002), לוּוּ בהתעלמות בולטת; לבד מרצנזיות וממאמרי ביקורת מעטים שהופיעו בעיתונות היומית ובכתבי העת סמוך להופעתו של אחד הקבצים, לא נכתב על שירתו המאוחרת ולו מחקר מקיף אחד.

בשנת 2009 ראו אור שלושה כרכים עבי כרס, כל השירים ושירים חדשים, בהם כינס זך את מכלול שירתו. והנה, בהקדמה לשלושת הכרכים, כותב מנחם ברינקר:

בקובצי שירתו המאוחרים כאנטי־מחיקון, כיוון שאני בסביבה והזמיר כבר לא גר פה יותר הוסיף לתוּר - וכתמיד בדרך התעייה והניסוי - אחר צורות הבעה חדשות. הקוראים־המבקרים הוותיקים לא תמיד הבינו את ערך ניסוייו החדשים של המשורר, קידשו את השירה המוקדמת, ולא אחת נשמעו טענות בשם זך כנגד זך. מי שעקב אחר דרכו בכל פיתוליה ידע להעריך את עוצמתה של שירה המתחדשת תדיר, גם כאשר התחדשות זו מלווה במאבקו של המשורר נגד עצמו (כרך א', עמ' 8).

ברינקר פונה כאן לקוראי השירה העברית וכנראה גם בשם זך עצמו, לקרוא מחדש את שירתו המאוחרת תוך שימת לב למגמות השינוי וההתפתחות שחלו בה. והנה, במאמר ביקורת בשני חלקים במדור "תרבות וספרות" בהארץ, שהופיע סמוך ליציאתם לאור של כל השירים ושירים חדשים, כותב אריאל הירשפלד:

"הקריאה בשלושת כרכי כל השירים שינתה את דעתי על מהלך התפתחותה של שירת זך מן הקצה. עד הקריאה הזאת ראיתי בכל מה שבא אחרי כל החלב והדבש ירידה. קורָה עבה ניטלה מבין עיני עכשיו - לראות איך בעל השירים ה'שונים' חצב את דרכו הלאה אל שירים שונים אחרים, שחלקם הם ממיטב שירתו" (הירשפלד, הארץ, 20.2.09).

בדברי הירשפלד יש משום הכאה על חטא ההתעלמות מזך המאוחר, והמילים בהן הוא משתמש כדי לתאר את המהלך הזה של זך: "חצב את דרכו הלאה", אינן יכולות שלא להדהד את מילותיו של ח.נ. ביאליק בשירו 'לא זכיתי באור מן ההפקר': "כִּי מִסַּלְעִי וְצוּרִי נִקַּרְתִּיו / וַחֲצַבְתִּיו מִלְּבָבִי". בכך אף נראה שהירשפלד 'מסמיך' את זך, במבט רחב לאחור, למשורר הגדול של השירה העברית.

הספר המוגש לכם בזאת, הוא עיבוד של עבודת הדוקטור שלי שראתה אור בשנת 2008 , שנה לפני שהופיעו שלושת כרכי זך המאגדים את כל שירתו. יופיה של שירתו המאוחרת היא שהובילה אותי לכתוב את המחקר המקיף הראשון העוסק בשירתו המאוחרת של זך, כמו גם לשאול מה נעדר ממנה, או לחילופין, מה נוסף לה והביא להסתייגותם של הקוראים ממנה. במאמר על כיוון שאני בסביבה, שנכתב בסמוך להופעתו של הקובץ, מצביע נסים קלדרון על מה שניתן לראות בו סיבה אפשרית:

זה אינו רק הארוך והמגוון בספריו של זך, אלא גם ספר בלתי סלקטיבי של משורר שהיה סלקטיבי מאוד בספריו הקודמים. מי שחינך דור שלם, ואולי שני דורות של משוררים ישראלים לדיבור מדויק ומדוד, מדבר בספר הזה בחוסר זהירות מופגן. מי שהאמין במשפט העברי הקצר והחד, מפליג כאן במשפטים ארוכים מאוד - לפעמים שיר ארוך כאן הוא משפט אינסופי אחד שמציף את הקורא. מי שהיה כמעט נזיר של דיבור על סף השתיקה, כתב כעת ספר של 'אדברה וירווח לי' (קלדרון 1997 , עמ' 91).

קלדרון לא כיוון את דבריו רק לשינוי הסגנוני שעברה שירת זך: משירה הדוקה לשירה כמעט פטפטנית. הוא הצביע על שינוי פואטי עמוק יותר, הכרוך בצורך לדבר דיבור אוטוביוגרפי, וזהו לטעמי המאפיין המרכזי של שירת זך המאוחרת. ובכל זאת, לומר שזך המאוחר הוא משורר אוטוביוגרפי או וידויי, משמעו לפטור אותו במעט מדי: היסודות האוטוביוגרפים, כפי שנראה, חודרים אל שירתו בתחכום רב שאינו פחוּת מן התחכום המאפיין את שירתו המוקדמת, ומנגנוני ההסתרה שלו אף הולכים ומשתכללים.

יתרה מזאת, מרגע שהיסודות האוטוביוגרפים נכנסים אל שירתו, הם הופכים להיות רקמה מרקמותיה, מעין חומרי גלם המשמשים את היוצר לצורך העשייה האסתטית־אמנותית, ולא ניתן עוד להבחין בינם ובין חומרי השיר האחרים. לפיכך אני מציעה לכנות את היסודות האוטוביוגרפיים בשירתו של זך 'יסודות פּוֹאֶטוֹבִּיוֹגרָפִים'. זאת ועוד, המונח 'פואטוביוגרפיה' יכול, לטעמי, לשמש מושג מפתח לעיון בכל שירה שהקשריה אוטוביוגרפיים.

המבוא ביוגרפיה, אוטוביוגרפיה, פואטוביוגרפיה בוחן את הגדרות הז'אנרים הביוגרפי והאוטוביוגרפי מהם אני מבקשת לגזור את תת־הז'אנר 'פואטוביוגרפיה', ומציעה את המונח תת־הז'אנר הזה לדיון בקשר בין שירה ואוטוביוגרפיה בכלל ובקשר בין שירת זך ואוטוביוגרפיה בפרט.

בחלק הראשון של הפרק הראשון - הממד הפואטוביוגרפי־אישי בשירתו של נתן זך, אבחן את דיוקנה של האֵם כפי שהוא עולה בקבצים אנטי־מחיקון וכיוון שאני בסביבה. באנטי־מחיקון מקדיש זך את השער 'בינתיים' לכתיבה על גסיסת האֵם ועל מותה. בשני השירים הפותחים את השער מתאר האני־המשורר את הופעתה של האֵם המתה בחלומותיו ואת פגישתם האינטימית: הוא מטפל בה, מנחם אותה ומשוחח עימה כשידיהם חבוקות.

יחד עם זאת, המוות המפריד בין האני־המשורר ובין אִמו הופך תחושת קִרבה זו לנשאפת בלבד והיא מיתרגמת לתחושת חסך. תחושה זו בולטת במיוחד בשירים המאזכרים את האֵם בכיוון שאני בסביבה; כאן נכרך דיוקנה של האֵם בדיוקן האישה־האהובה עד שלא ניתן לדעת מתי מדבר האני־המשורר על מי מהן, ותחושה זו, הנוגעת לשני דיוקנאות הנשים אליהן מבקש האני־המשורר להתקרב, הופכת לחוויית יסוד בקבצים אנטי־מחיקון וכיוון שאני בסביבה.

בחלקו השני של הפרק, נדון מחזור השירים 'פנדאנגוֹ' כשלב חדש בתחושת העולם של האני־המשורר האבסורדיאלי. בשלב זה של חייו וכתיבתו, נדמה כי האני־המשורר נדרש לאימוצן של זהויות שונות כדי לחוות באמצעותן אפשרויות קיום נוספות. כך, בעוד שתחושת הניכור היא שמאפיינת את האני־המשורר האבסורדיאלי בשירתו המוקדמת של זך, הרי האני־המשורר האבסורדיאלי בשירתו המאוחרת, מתאפיין דווקא בנכונותו לקרב ולהתקרב.

במחזור שירים זה אין האני־המשורר מסתפק בהכרה באופציות קיומיות הנוספות לזו שלו, אלא מבטא נכונות של ממש לאמץ לעצמו זהויות שונות ומגוונות: בתקופה ההיסטורית אליה הן שייכות, במקצוען, בתפיסתן את מקומן בעולם, בשאיפותיהן וכן בהשקפת עולמן הפוליטית והחברתית.

בפרק השני עמדות פוליטיות בשירתו הפואטוביוגרפית של נתן זך עומדים במרכז הדיון הקבצים צפונית מזרחית ואנטי־מחיקון. בעוד שבקבציו המוקדמים ביקש זך להימנע מהשיוך הפוליטי־המפלגתי ולדבוק באינדיבידואלי ובייחודי, הרי בקבצים הללו מסתמנת מגמת שינוי. אל שירתו, שהתאפיינה עד כה באימפרסונליות מובהקת, החלו לחלחל בהדרגה יסודות אוטוביוגרפיים פוליטיים (לצד אלה האישיים והתרבותיים). בשערים שהקשרם פוליטי: 'הארץ המובטחת' ו'השני והשלג', ובעיקר באחרון, הופך האני־המשורר למעורב בעולם הממשי שמחוץ לשיר.

מעורבותו של האני־המשורר בעולם, במציאות שמחוץ לשיר מלוּוה, כפי שנראה, בשימוש באמצעים פואטיים של משורר־נביא אשר יוצרים הזרה של המציאות הפוליטית. בהפעלת אמצעים פואטיים אלו מבקש האני־המשורר לגרום לנמעניו לקלוט את המציאות מחדש, ולעבד מחדש את עמדתם כלפיה.

בחלק האחרון של הפרק השני נדון הקובץ הזמיר כבר לא גר פה יותר; בקובץ זה בוחן האני־המשורר את תחושת עולמו ביחס למהגרים ולגולים אחרים מן התרבות הבינלאומית. מעניין לראות, שכשהאני־המשורר מקרב אליו את דמותו של ערפאת עד כדי הזדהות מלאה עימה ותוך דיבור בקולה, הוא מבטל את דמותו של ערפאת כ'אחר'.

במרכז הפרק השלישי נתן זך ונתן אלתרמן: מפגש מחודש בחולות, עומד השיר 'עם אלתרמן בחולות' שראה אור בכתב־העת חדרים בשנת 2002 . בשיר זה מפגיש זך את דיוקן המשורר המבוגר שלו עם דיוקנו של אלתרמן המשורר המת. הצורך של זך בפגישה מחודשת והזויה מעין זו, מצביע - לבד מן העניין היסודי והעמוק שיש לזך בשירת אלתרמן גם כ־ 40 שנה לאחר שכתב את המסה "הרהורים על שירת אלתרמן", על ניסיון להתקרב לאלתרמן המת. זך המעמת בשיר את הדיוקנאות השיריים של "זך" ו"אלתרמן", כופה על המשורר המת עימות ישיר ביניהם, עימות שלא נענה לו בחייו.

אולם, כפייה זו, יותר משהיא מצביעה בשיר על עליונותו של "זך", מלמדת על תחושתו של זך המשורר, והיא שהטיעונים הפואטיים שהִפנה בעבר כנגד שירת אלתרמן איבדו את כוחם בשלב זה של כתיבתו. זך מפעיל בשיר הזה אמצעים פואטים שונים היוצרים קִרבה פואטית בין הדיוקנאות השיריים הללו; האפשרות, למשל, לייחס היגדים מסוימים בשיר בו זמנית ל"זך" ול"אלתרמן" מטשטשת את הגבול הפואטי הברור שזך ביקש לשרטט בינו לבין נתן אלתרמן, כשקרא תיגר על הפואטיקה האלתרמנית בסוף שנות ה־ 50.

יתרה מזאת, הטיעונים ששם זך בפיו של "אלתרמן" חזקים הרבה יותר מטיעוניו של "זך" בשיר. יחד עם זאת, "אלתרמן" איננו נענה לניסיונותיו של "זך" להתקרב אליו, והשיר נחתם בהכרתו של "זך" כי המרחק בינו לבין "אלתרמן" אינו יכול להצטמצם, גם לא בחלום.

© כל הזכויות שמורות להוצאה לאור

בשדות אז אולי: פואטוביוגרפיה - סיגל נאור פרלמן


לראש העמוד

מומלצים: ספרים | כתב עת ספרים | עולם חדש | רמקולים | זכות הילד לכבוד
| סמיוטיקה | מטר | רמות | Tom | דלילה | גד ויספלד | מיקרוטופינג

ספרים חדשים באוגוסט 2019:
אולטימטום, אי אפשר לברוח מהשמש, אלוהים אתה שם? זאת מרגרט, אמש, לילה אחרון, בין המולדות, במקום גרניום, גיא בן הינום, גשם חייב לרדת, דוניא, האוויר שאת נושמת, האיש שלא שרף את קפקא, האישה שלא הייתה, האלמנה השחורה, הזנה רעילה, הכד השחור: רומן משפחתי, הכלה מאיסטנבול, המיסה של האתאיסט, המשהו הזה, הסבך, השועלים של שמשון, וינה 1900 , חוק 5 השניות, חיים לנצח, יפים כמו שהיינו, לֻזוּמִּיַאת: התחייבויות וחובות מופרים, לא העזנו לדעת, לאהוב מחדש, לקראת אוטוביוגרפיה מינורית, מבוסס על סיפור אמיתי, מסע דילוגים, מרלנה, נהר הקרח, נשים ללא גברים, סודות, סוכרי יוסי - אמזלג, סטארט אפ, סער ופרץ, ספר געגועים, עגלות , עוד לילה אחד, עינה של האורקל, על מקום הימצאה, עצי לבנה ומסילות ברזל, פול אוסטר 4321, פיצות,איקאה ודילמת האיש השמן, ציפור בעיר קדושה, רומן, רשימת המוזמנים, שמיים שאין להם חוף.

ספרים חדשים

סמיוטיקה - בניית אתרים, עיצוב אתרים
* * *