| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2018 ⚟ |
| 2020 | 2019 | שנת 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
ואן נויין היא משוררת ישראלית בת לפליטים מויאטנם, ילידת 1982 ומתגוררת ביפו. זהו ספרה השני. ספרה הראשון, "עין הכמהין" ראה אור בהוצאת מעין ב - 2008, ובגרסה מורחבת ב-2013.
מאיפה לי שירה עכשיו? | ואן נויין
דברי עורך הספר דניאל עוז: כותרת הספר מכניסה את הקוראת לאווירה העוקצנית שקיימת בספר כלפי סדרי-עולם. קודמי, המו"ל הראשון של ואן נויין, רועי צ'יקי ארד, כינה באחת מן הפואמות שלו את השירה – או לפחות את ממסד השירה וערכיו – בשם "צואת הזהב". לנויין יש הומור דומה כלפי מופתים ופרדיגמות אסתטיים. אבל החיתוך של נויין, כמו גם ההבלים, מייצגים יותר מזה. חיתוך הוא לא רק רציו, אלא גם חיתוך מלשון לחתוך. בשירי הספר, נויין מתארת חיתוכים של אורְחות ומסלולי חיים. נורמות חברתיות חתוכות. מגזרות של ערכים משפחתיים, רומנטיים ופוליטיים. השיר "התבגרות" מתחיל במילים "לכי אל האקדמיה" ובשורה "כוסות קאוה מנצנצות בחתונות צהריים", ובהמשכו הדוברת "הולכת למרתף / לרגל אחר המפורסמים". בסגנון כתיבה שהוא עצמו חתוך, נטול נראטיב לינארי, נויין מצביעה על ההתגלמות הניהיליסטית של עולם הבגרות בישראל המילניאלית: "לכי אל האקדמיה" נשמע כמו "לכי לעזה". "כוסות קאוה מנצנצות בחתונות הצהריים" זו גרוטסקה, ותרבות הבילוי, הסצנה והסלבריטי מתכנסת במרתפים עשנים. כילידת 82', נויין נופלת לחיתוך שבין דורות האיקס והוויי. כדרכו של דור האיקס, היא רואה את העולם באופן לא מיופה, מכירה כל אספקט של הדקדנס הישראלי: "קצינים באו לבקר במשרדי בסרבלים / לא הסתירו את הזיקפה" היא כותבת בשיר "מזכרת". אבל אין כאן יאוש או פלגמטיות, להיפך. מבין השורות מתפרץ גם היסוד העירני ומלא-התשוקה המיוחס לדור הוויי. על שיחותיה עם פלסטיני או עם "חבר לעט מרגל מאיסלמבד" היא מדווחת כמעט בהתרגשות כבושה, של חברת מחתרת השמאל האידאולוגי. בשירי האהבה שלה, נויין לא תחשוש לשלב שורה כמו "אני ספוגה בנשימותיךָ". חופש התנועה שלה בין קטבים כמו ביקורת נשכנית מחד וסנטימנטליות מאידך מקנה לספר הזה עושר וססגוניות.
שיר אהבה | ואן נויין
אולי זה מה שנשאר | ואן נויין
אולי יותר מכל, "חיתוך ההבלים" הוא קולו של חתך חברתי מסויים, אותו משכילה נויין להגדיר בכלים של תרבות-הרגע, מעמדיים-נסיבתיים ולא זהותניים. קול של דור מסויים, בן מעמד הביניים בישראל, שאומר ברצינות משפט כמו "הערב לא אצייץ ולא ארפרש", אבל מתייחס בהומור לעתיד שצופים לו ההורים. חתך חברתי שלא חותם על הצהרות נאמנות, לא סוגד לציונות, ולא מתבייש במוצא שלו אבל גם לא מתרפק עליו. שירים רבים בספר עוסקים בטיולים בחו"ל – פריווילגיה מפוקפקת, אפשרות כלכלית שההסברה הישראלית מרבה להתרברב בה מבלי להבין שמדובר בבריחה. ערגה עמוקה לקוסמופוליטיות אצל אוכלוסיה שחשה במחנק. גם מודל הנשיות שעולה מהשירים של נויין, במיוחד מאלה העוסקים בקשרים רומנטיים או בחיי משפחה, הוא מודל ביקורתי ולא מתחייב. כי חיתוך הזהב שנויין מתמידה למצוא בטבע שסביבה הוא חיתוך של הבלים, ערכים מפוקפקים, אפשרויות לא מספקות. אפילו בשפת ההתנסחות שלה העיקרון תקף. השפה של נויין לא תמיד זורמת וקולחת. לפעמים נראה שהיא מפקפקת בכללי התחביר או בחלוקה שבין המשלבים הלשוניים. היכן שמשוררת אחרת היתה נעזרת במטבע לשון שגורה, או רוקחת דימוי לירי חושני, ואן טובעת צירופי-מילים מהורהרים ובלתי-נינוחים: "אל תְּחַשֵּׁל בְּהַפְטָרוֹת" או "הג'נטלמניות הזו מְגַנָּה אֶת הַהִזְדַּקְּקוּת". השפה עצמה כמעט הופכת לחתיכות של הבלים מודעים-לעצמם, וכדי לצלוח את רכבת-ההרים הניסוחית של נויין צריך קורטוב של אירוניה מהסוג שהמשוררת תשמח לנדב.
חיתוך ההבלים מאת ואן נויין
בהוצאת ברחש,
בזהירות | ואן נויין
חסד נעורים | ואן נויין
ברכה | ואן נויין
בַּמֶּה אֲבָרֵךְ אֶת יַקִּירִי הָעוֹזֵב?
תמרור אזהרה | ואן נויין
© כל הזכויות שמורות להוצאה לאור חיתוך ההבלים - ואן נויין
|
|
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
|
|