ספר זה הוא תוספת מפתיעה ונכבדת לשיריה הידועים של לאה גולדברג. במהלך חייה פירסמה המשוררת כ-750 שירים, ואילו בספר זה רואים אור לראשונה כל השירים שנמצאו בעִזבונה ושלא נדפסו קודם לכן, כ-300 במספר.
זוהי הזדמנות יוצאת דופן לגלות לאה גולדברג אחרת ומוכּרת בו-בזמן. השירים החדשים-הישנים כאן, המרשימים באיכותם, נכתבו מילדותה של היוצרת ועד סמוך למותה, בשנת 1970, ולא פעם הם עשויים להאיר באור חדש את יצירותיה הנודעות.
בין אלפי העמודים השמורים בעיזבונה של היוצרת (1970-1911) נמצאו כ-300 שירים פרי עטה של לאה גולדברג, שלא נודעו עד כה, מכל תקופות חייה: מנערותה, מן השנים שלאחר עלייתה לארץ (בשנת 1935) ועד שנותיה האחרונות. שירים אלה מצטרפים אל כ-750 השירים שפרסמה במהלך חייה – תוספת רעננה ועם זאת מוּכּרת, במפתיע.
הגם שגולדברג בחרה שלא לפרסם את השירים בחייה, הם מרשימים באיכותם ומעוררים עניין רב. פרסומם נערך בברכת יורשיה ובמתכונת המאפשרת לציבור הרחב ליהנות מאוצר זה, ולשוחרי יצירתה – גם להתחקות אחר הנסיבות שבהן השירים נכתבו, עד כמה שהעיזבון מגלה זאת: בסוף הספר, המחזיק כ-450 עמודים, נספח בן כ-100 עמודים ובו המחקר המדוקדק העומד ברקע הספר, שלעתים היה בגדר עבודת בלשות של ממש.
השירים שאותרו ניתנו בספר על פי הסדר המשוער של כתיבתם, מן המוקדם אל המאוחר. יוצא מכלל זה מדור אחד, שבו רוכזו שירים שגולדברג כתבה כחלק ממחזורי (סדרות) שירים ולבסוף בחרה שלא לכלול אותם. ניתן למצוא בהם שירים ממחזורים נודעים פרי עטה, בהם מחזור הסונטות "אהבתה של תרזה די מון", הנחשב אחד מפסגות יצירתה, ועוד.
הספר מתפרסם לקראת שנת היובל לפטירתה של לאה גולדברג בשיתוף מכון גנזים מיסודה של אגודת הסופרים העברים, בו מופקד עיזבונה של המשוררת לצד אוצרות רוח נוספים של התרבות העברית, הארץ-ישראלית והישראלית.
את הספר ערך ד"ר גדעון טיקוצקי מן האוניברסיטה העברית בירושלים – עורך בהוצאת הקיבוץ המאוחד-ספרית פועלים וחוקר יצירתה של לאה גולדברג, שזכה בפרס משרד התרבות לעריכה לשנת 2015 על כינוס כתביה.
השירים הגנוזים מאת לאה גולדברג בעריכת גדעון טיקוצקי
הוצאת ספרית פועלים,
בסיוע מפעל הפיס, מרכז הספר והספריות, העמותה להנצחת לאה גולדברג ומכון גנזים.
על העטיפה: לאה גולדברג, ככל הנראה בספטמבר 1960,
בעת ביקורה אצל דניאל ואנה ריבקין־בריק בסטוקהולם.
צילום: אנה ריבקין־בריק.
456 עמודים.
חמישה שערים לספר:
שער ראשון | אירופה, מוקדם:
שירים מן המחצית הראשונה של שנות השלושים
שער שני | "השנים המעצבות" בארץ, 1939-1935
שער שלישי | שירים מן התקופה התיכונה,
בעיקר משנות הארבעים והחמישים
שער רביעי | בנים אובדים: שירים שנשמטו
ממחזורים מוכּרים (מכל השנים)
שער חמישי | לכל המאוחר
נספחים
א | שירי ילדוּת ונערוּת
ב | הערות לשירים, מראי מקום בעיזבון וחילופי נוסח
מפתחות
מפתח משולב: כותרות ושורות ראשונות
סדר השירים בספר
שער ראשון | אירופה, מוקדם: בשער זה ניתנו שירים שלאה גולדברג חיברה בשנות לימודיה בגרמניה, באוניברסיטאות ברלין ובון (1933-1930), ובשנה שבילתה בליטא בתום לימודיה (1934). היא היתה אז מורה בגימנסיה "תרבות" בעיירה רָסֵיין, השלימה את כתיבת עבודת הדוקטור שלה ואת ספר ביכוריה 'טבְּעות עשן' (1935) והמתינה להסדרת עלייתה ארצה.
שירים אלה, שעשויים היו להיכלל ב'טבְּעות עשן', עומדים רובם בסימן הכְּרך האירופי ותחושת הבדידות בו.
כתב היד הבולט בעיזבון בתקופה זו הוא צרור של כתריסר שירים שנכתבו על נייר זהה, ככל הנראה בשלהי 1934. שאר השירים נמצאו במקומות שונים בעיזבון, לא אחת רחוקים מאוד זה מזה.
שֵם השער שאול משירו של דן פגיס "אירופה, מאוחר" ('כל השירים' בעריכת חנן חֶבֶר וט. כרמי, הוצאת הקיבוץ המאוחד ומוסד ביאליק, ירושלים, 1991, עמ' 134); ואילו כאן דווקא מוקדם, בשתי הוראות: גם זו ההיסטורית, גם זו הביוגרפית.
שער שלישי,
שירים מן התקופה התיכונה
בעיקר משנות הארבעים והחמישים
השירים בשער זה נכתבו רובם ככולם בשנות הארבעים והחמישים, לצד שירים שגולדברג כינסה לימים בספרֶיה 'על הפריחה' (1948), 'ברק בבֹּקר' (1955) ו'מוקדם ומאוחר' (1959), הנחשבים לשיא תקופתה ה"טֶקטונית", המובְנית (הן תוכנית והן צורנית) - הגם שהמדור החותם את אסופת שיריה 'מוקדם ומאוחר', שניתנו בו שירים חדשים ("מילים אחרונות"), כבר מבשר את המגמה הבאה בשירתה, את התנועה אל עבר פרימת הצורות.
שני כתבי יד בולטים בעיזבון בתקופה זו: מחברת שכריכתה כתומה־חומה ובה בעיקר שירי 'על הפריחה' ו'ברק בבֹּקר', ומחברת שלהּ חֶבק כחול, ובה בעיקר שירי 'ברק בבֹּקר' והמדור "מילים אחרונות". בכל אחת מהן עשרות שירים נודעים וגנוזים.
מתוך מחברת שירי 'על הפריחה' ו'ברק בבֹּקר'