| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2008 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | שנת 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
הקומיקס בישראל עדיין צעיר. שם אנחנו נמצאים. מה רואות העיניים הנפקחות לעולם החדש ברגע הנביטה. הקומיקס חשוף למבטינו המחפש נרטיב רענן למציאות שחוקה-מה. הקומיקס בישראל מהדהד לחלוקת העבודה התרבותית והפוליטית בחברה. הוא אינו צומח מתוך המעמדות הנמוכים, כפי שאירע במקומות רבים בעולם (ראו מאמרו של ד"ר דני פילק). ברובו הוא מחזק ומכונן מחדש שדה "לבן", אליטיסטי, הגמוני, סימבולי-תרבותי. ישנו דיון ער האם הוא עדיין מתקבל כאמנות "נמוכה" אשר מקומה בשולי התרבות, אך באופן פרדוקסאלי צרכניו העיקריים הן השכבות האליטיסטיות. הוא מסמן נרטיבים של זיכרון אירופונצטרי. סדר-היום הפוליטי שלו דוחה עיסוק נרחב בשאלות חברתיות רחבות. למשל, נוכל למצוא התייחסויות רבות לשואה בחוברות קומיקס שונות, אך כמעט ולא נמצא בהן דיון: בזיכרון היהודי-ערבי (ראו את העבודה של יובל כספי על מוסא שלוש, ראש-העיר היהודי-ערבי של תל-אביב) או בצלקות היסטוריות אחרות (ראו עבודה של דולה יבנה על פרשת חטופי-תימן) או בשאלה הקולוניאלית/פוסטקולוניאלית (ראו מאמרה של דליה מרקוביץ'). הקומיקס ממשיך להיווצר כחלק מתודעת שלילת הגלות ויצירתו מכוונת על-פי פרטיקולריזם אתנו-לאומי. הסיבות לתופעה זו מגוונות: ראשית, מעמדה של התרבות האתנו-לאומית עדיין חזק. היא נעמדת בתווך בין היוצרים לבין היצירה ומרחפת מעליהם כהגמון אשר לא מרשה לדמיין עבר, הווה ועתיד אלטרנטיביים. שנית, התרבות הלאומית צעירה ולא מאפשרת טיפול בשאלות אקוטיות (למשל לא נוצר בארץ קומיקס על מהפכת הפנתרים השחורים). שלישית, הקומיקס מבצע אסימילציה על-מנת להתקבל בשווקים הגלובליים של אירופה ואמריקה. רביעית, הקומיקס משתמש בטכניקות של הפשטה (יצירות חסרות זמן ומקום), "אוניברסליזציה" (מנסה שלא להיות ספציפי), השטחה (לא משתמש בתחקיר חברתי). עם-זאת ראוי לציין ולסייג כי הקומיקס הוא סוג של פנטזיה ויזואלית, שמשתמשת בסטריאוטיפים כסוג של פרודיה אנטי-גזענית, שמסמנת את ז'אנר היצירה שלה ובו-בזמן משמשת כמישור יצירה קרנבלי. הנדלה וג'לילה - גיבורי־על בשמי המזרח־התיכון
הקומיקס (במזרח-התיכון) יכול לגשר בין תרבויות, אך הוא חייב להיות מודע לפן הפוסטקולוניאלי והקולוניאלי הטמון בו (ראו קטע מתוך ספרו של פראנץ פנון).
הקומיקס והאנימציה כסימפטום מגדרי
ביצירתה של דולה יבנה, הדרישה לשמור על אונס "נקי" מתחברת לאותו מקום של השתקה, אותה מציאות מכובסת, כי אין דבר שסבון טוב לא יוכל להעלים. וחשוב לזכור כי הניקיון הוא לא רק תפקידה הנחשק של האישה, אלא תפקידן "הגברי" של ממשלות המוצאות לנכון לנקות שטחים ומשטרים שלמים לטובת שדות-הנפט הפתייניים. אילנה זפרן מציעה להתבונן שוב על המקום הכל-כך נחשק של האישה הקרייריסטית המתנהלת בעולם הכביכול-שוויוני. חלון האפשרויות הרבות שפתוחות בפני הגברים סביבה אינו פתוח בפניה. יש מעין היפוך במצבה של אישה זאת: היא עמלה בחריצות כדי להוכיח את יכולתה לעמוד בכוחות-עצמה. אך כחלק מיחסי-כוח מעוותים אלו היא מוותרת על פיסת-חופש קטנה, לטובת דריסת-רגל אל קודש-הקודשים בעולם (העסקים) הגברי. התוצאה הפרדוכסלית של שאיפת האישה "החדשה" לשוויון (בשרשרת המזון) מותיר אותה, כמספקת את רעבונו של המדכא ואת רעבונה של מערכת חברתית לא-שוויונית. התבוננות בסדרת תמונות מתוך סרט האנימציה של האמנית האפרו-אמריקאית קארה ווקר (Kara Walker) "8 התחלות אפשריות: בריאתה של אפרו-אמריקה" (15:57 דקות, 2005) מאפשרת דיון במתח שבין אנימציה ובין קולנוע במפגש עם הפריזמה הגזעית והפמיניסטית. האמנות של ווקר היא עבודה שיטתית שעושה קריסטליזציה לאלמנטים של השפה הויזואלית. סרטה עוסק בשחזור חברתי והיסטורי ובו בזמן בכינון זהות חדשה של יוצרת שחורה. הסרט כולל סצנות מתוך ההיסטוריה של הדרום הלבן לפני ביטול העבדות. באמצעות המבט העכשווי-הקומי של היוצרת, אשר מופיעה בתוך הסרט כמפעילה של בובות מגזרות-הנייר שלו, אנו למדים על הווה פוסטקולוניאלי קולנועי וחברתי מתמשך. ובכך הוא מאפשר דיון ביקורתי שפניו פני יאנוס ־ הוא גם מביט אחורה ומפרק את הדימויים הגזעניים וגם מביט קדימה בחשש על האופן בו הדימויים משועתקים אל תוך התרבות האמריקאית (עמוד 85, 88, 94). בחוברת זו אני, מתי שמואלוף, מסיים את עבודתי לעת-עתה כעורך-שותף של "הכיוון המזרח". אני מקווה כי יצרנו מרחב לדובב קולות שלא דוברו. אני מקווה כי "הכיוון מזרח" ימשיך לאתגר את הגבולות והאופקים של התרבות בישראל. אני מודה לשותפתי בעריכת "הכיוון מזרח" בת-שחר גורפינקל על העבודה הפורה והמשותפת לאורך השנים ועל שנתנה לי את האפשרות לממש מעבדה של חלומות רבים. אני מודה ל"בימת קדם", ליצחק גורמזאנו גורן, לקציעה עלון ודליה מרקוביץ' (העורכות שקדמו לי) לאמיר בן־פורת (13) ולעמרי הרצוג (14) ולכל מאות היוצרים/ות משדות היצירה השונים שפגשתי במהלך השנתיים של עבודה בכתב-העת. אני בטוח כי מחליפיי ימשיכו בעבודה המסורה והמרתקת. תודה למוזיאון הישראלי לקומיקס ולקריקטורה. תודה לעירית דלומי ולבני תורתי, אשר נתנו לנו גישה לאוסף של עיתון "הפטיש". ותודה ליעל פרייברג על ההשתתפות בתהליך ועל כמה שפנים מוצלחים שהוציאה מהכובע. מערכת "הכיוון מזרח" מודה לסנדי ש., אשר אתגרה אותנו בשאלה "האם יש קומיקס מזרחי?" תודות לגלריה "ברבור" בירושלים שתארח תערוכה המוקדשת ליוצרות וליוצרי הגיליון.
תוכן הכיוון מזרח 15 - ציור ללא קיר - קומיקס חברתי ופוליטי
יצירות נוספות (לפי סדר הופעתן):
עורך ראשי יצחק גורמזאנו גורן, עורכי כתב-העת מתי שמואלוף, בת-שחר גורפינקל, הפקה בת-שחר גורפינקל, עיצוב שירי עצמון, הגיליון יוצא לאור בחסות מנהל התרבות, משרד המדע התרבות והספורט, הקרן החדשה לישראל, עיריית תל-אביב וקבוצת אוטו תקשורת למידע מוטורי. © כל הזכויות שמורות לבימת קדם הוצאה לאור הכיוון מזרח 15 - ציור ללא קיר - קומיקס חברתי ופוליטי - יצחק גורמזאנו גורן (עורך ראשי)
|
|
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
|
|